وضعیت جنگی در شبه‎جزیره؛ پیونگ‎یانگ تهدید به حمله به ماهواره‎های آمریکا کرد

12:54 - 11 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۲۷۵
وضعیت جنگی در شبه‎جزیره؛ پیونگ‎یانگ تهدید به حمله به ماهواره‎های آمریکا کرد
پیونگ‌یانگ در پی اظهارات نیرو‌های فضایی آمریکا درباره ماهواره نظارتی کره شمالی هشدار داد که حمله به ماهواره این کشور اعلان جنگ در نظر گرفته خواهد شد.

خبرگزاری میزان - روابط کره‎شمالی با آمریکا و کره جنوبی در سال‌های گذشته، به‌ویژه ماه‌های اخیر شاهد افزایش تنش‌ها بوده است.

واشنگتن و سئول به‌طور مداوم پیونگ‌یانگ را به دلیل آنچه «تحرکات تنش‌زا» می‌خوانند، متهم می‌کنند. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، آمریکا خود با افزایش حضور در شبه جزیره کره و افزایش تحرکات نظامی عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش در منطقه بوده است. 

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره از زمانی که کره شمالی یک ماهواره نظارتی را پرتاب کرد، افزایش یافته است که باعث شد سئول یک بند کلیدی در توافقنامه نظامی در سال ۲۰۱۸ بین دو کشور را به حالت تعلیق درآورد. پیونگ‌یانگ نیز اعلام کرد که دیگر به این پیمان متعهد نیست. 

افزایش تنش‌ها و تهدید آمریکا از سوی کره شمالی

کره شمالی روز شنبه، به آمریکا هشدار داد که هرگونه حمله به ماهواره نظارتی این کشور اعلان جنگ تلقی خواهد شد.

وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ اتخاذ «اقدامات واکنشی» را برای دفاع از خود در نظر خواهد گرفت. این اقدامات می‌تواند شامل تضعیف یا از بین بردن قابلیت حیات ماهواره‌های جاسوسی آمریکا باشد.

یکی از سخنگویان این وزارتخانه، گفت: خصومت اسفناک نیروی فضایی آمریکا در مواجهه با ماهواره شناسایی کره شمالی را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا این فقط یک موضوع مربوط به حاکمیت کره شمالی بوده و دقیقا اعلام جنگ علیه آن است. 

این واکنش به دنبال اظهارات شریل کلینکل، افسر روابط عمومی نیرو‌های فضایی آمریکا بود. کلینکل چند روز قبل گفته بود: عملیات فضایی ما می‌تواند قابلیت‌ها و خدمات فضایی و ضدفضایی دشمن را با استفاده از انواع روش‌های برگشت‌پذیر و غیرقابل برگشت خنثی و اثربخشی نیرو‌های دشمن را در همه حوزه‌ها کاهش دهد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع کره شمالی، این ماموریت نیرو‌های مسلح کره شمالی است که در قانون اساسی و سایر قوانین آن مشخص شده تا از قدرت بازدارندگی خود برای محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور در صورتی که یک حمله نظامی مرگ‌بار علیه دارایی‌های استراتژیک کشور انجام شود، استفاده کنند.

به‎تازگی آمریکا و متحدانش از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی به دلیل پرتاب ماهواره نظارتی این کشور اعمال کردند.

دستور کیم برای آمادگی بیشتر ارتش کره شمالی

روز جمعه نیز کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی از ارتش کشورش خواست تا آماده پاسخ‌گویی به هرگونه تحریک دشمن باشد. این در حالی است که وی پیش‌تر گفته بود که نیرو‌های مسلح قوی‌تر و تسلیحات جدید در امتداد مرز با کره جنوبی مستقر خواهد شد.

کیم روز پنجشنبه در بازدید از فرماندهی نیروی هوایی کره شمالی به مناسبت روز نیروی هوایی این کشور، دستورالعمل‌هایی را برای بهبود وضعیت رزمی ارتش و افزایش قابلیت‌های آن برای آمادگی برای جنگ به طور کامل صادر کرد.

تهدید جنگ هسته‌ای

کره شمالی از سال گذشته موشک‌های بالستیک و کلاهک‌های پیشرفته‌تری را آزمایش کرده که برخی از آن‌ها بردی مناسب برای رسیدن به آمریکا دارند و همچنین گفته که در حال توسعه موشک‌های کروز پرتاب‌شونده از کشتی است. 

پایگاه «آی‌کن» در گزارشی درباره افزایش تهدیدات هسته‌ای در منطقه شبه‌جزیره کره، نوشت که آمریکایی‌ها به‌طور مداوم در حال افزایش تحرکات خود در شبه جزیره کره هستند. از جمله اقدامات تحریک‌آمیز انجام شده از سوی آمریکا می‌توان به مانور‌های نظامی با استفاده از هواپیما‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و انتقال یک زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای به کره جنوبی اشاره کرد.

همچنین در ماه آوریل، آمریکا و کره جنوبی توافق کردند که همکاری خود را در زمینه برنامه‌ریزی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در پی اظهارات قبلی یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی افزایش دهند. یون، پیشنهاد کرد سئول ممکن است سلاح‌های هسته‌ای را برای خود توسعه دهد. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام این توافق، به‌طور مستقیم کره شمالی را تهدید کرد.

سال ۲۰۲۳ پیش از این شاهد بزرگترین مانور‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی با حضور هواپیما‌های دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در سال‌های اخیر بوده است. این در حالی بوده که کره شمالی به‌طور مداوم واشنگتن و سئول را متهم به کشاندن کشور‌ها به آستانه جنگ هسته‌ای کرده است. 

به گفته یک کارشناس، پیامد‌های گسترده و فاجعه‌بار بشردوستانه هر گونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به این معناست که صرف‌نظر از اینکه چه کسی مالک آنهاست، سلاح‌های هسته‌ای امنیت و موجودیت همه کشور‌ها و همه مردم را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *