هشدار درباره تنش فضایی آمریکا و کره شمالی

14:28 - 18 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۴۴۰
هشدار درباره تنش فضایی آمریکا و کره شمالی
پرتاب ماهواره نظارتی کره شمالی در حالی باعث اعتراض آمریکا شده، که تحلیلگران همواره واشنگتن را به تشدید تنش فضایی با پیونگ‌یانگ متهم کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - خبرگزاری دولتی کره شمالی، می‎گوید که پیونگ‌یانگ مصمم است در آینده نزدیک ماهواره‌های نظارتی بیشتری را برای جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های نظامی دشمنان خود به فضا پرتاب کند.

این ماهواره‌ها از ماهواره Malligyong-۱ که پیونگ‌یانگ در ماه نوامبر به فضا پرتاب کرد، الگوبرداری خواهند شد. پرتاب این ماهواره اعتراض دولت‌های آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را در پی داشته است.

اکنون ماهواره نظامی و شناسایی این کشور که اخیرا به فضا پرتاب شد، تصاویری را از مناطق مختلف کره جنوبی ارسال کرده است. این تصاویر شامل شهر سئول، پایتخت کره جنوبی و همچنین مناطق موکپو، گونسان، پیونگ تاک و اوسان است که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن واقع شده‌اند. 

در همین حال، مشاوران امنیت ملی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن قرار است در سئول نشستی سه‌جانبه برای گفت‌وگو درباره کره شمالی و دیگر مسائل جهانی برگزار کنند. 

هشدارهای طرفین

کره شمالی هفته گذشته به آمریکا هشدار داده بود که هرگونه حمله به ماهواره نظارتی این کشور اعلان جنگ تلقی خواهد شد. 

وزارت دفاع این کشور اعلام کرده بود که پیونگ‌یانگ اتخاذ اقدامات واکنشی را برای دفاع از خود در نظر خواهد گرفت. این اقدامات می‌تواند شامل تضعیف یا از بین بردن قابلیت حیات ماهواره‌های جاسوسی آمریکا باشد.

این واکنش به دنبال اظهارات شریل کلینکل، افسر روابط عمومی نیرو‌های فضایی آمریکا بود. کلینکل چندی قبل گفته بود: عملیات فضایی ما می‌تواند قابلیت‌ها و خدمات فضایی و ضدفضایی دشمن را با استفاده از انواع روش‌های برگشت‌پذیر و غیرقابل برگشت خنثی و اثربخشی نیرو‌های دشمن را در همه حوزه‌ها کاهش دهد. 

نظامی‌سازی فضایی آمریکا 

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ پیش‌تر گزارش داده بود که برنامه ماهواره نظارتی کره‌شمالی اقدامی ضروری برای مقابله با نظامی‌سازی فضایی آمریکا با هدف تقویت قابلیت حمله هسته‌ای پیشگیرانه واشنگتن و تامین برتری جهانی است.

ری سونگ جین در مقاله‌ای با عنوان «استقرار نیروی فضایی آمریکا با هدف جنگ تهاجمی پیشگیرانه»، آمریکا را به تلاش برای رسیدن به هژمونی نظامی بیشتر در آسیا با گسترش نیروی فضایی خود، متهم کرد.

این کارشناس به سفر چندی قبل فرمانده نیروی فضایی آمریکا به توکیو و استقرار یک واحد نیروی فضایی آمریکا در کره‌جنوبی اشاره کرد.

ری سونگ جین با اشاره به کره‌شمالی، چین و روسیه گفت: چنین اقداماتی چیزی جز یک پرده برای پوشاندن سناریوی حمله پیشگیرانه به کشور‌های مستقل و ضد آمریکا نیست. 

این کارشناس همچنین گفت: اکنون که آمریکا با وارد کردن گسترده نیروی فضایی به شبه‌جزیره کره و مجاورت آن، به دنبال نظامی‌سازی فضایی بوده و یک حمله هسته‌ای پیشگیرانه را هدف نهایی خود قرار داده، توسعه فضایی، از جمله ماهواره‌های شناسایی نظامی، یک گزینه استراتژیک ضروری برای تضمین منافع امنیتی و حق موجودیت کره شمالی است.

در همین حال، چند ماه قبل کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی از مدرن‌ترین مرکز پرتاب فضایی روسیه بازدید کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار به کیم قول کمک در ساخت ماهواره را داده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *