افزایش تنش‌های منطقه‌ای در شبه‌جزیره کره

10:02 - 01 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۶۲۲
افزایش تنش‌های منطقه‌ای در شبه‌جزیره کره
اقدامات آمریکا و متحدان آن در منطقه آسیا باعث افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره شده است.

خبرگزاری میزان - روابط آمریکا و کره شمالی ‌طی سال‌های گذشته همواره بر مدار افزایش تنش در حرکت بوده و طرفین یکدیگر را عامل این موضوع معرفی کرده‌اند.

نیروی هوایی کره جنوبی، می‎گوید که ارتش این کشور روز یکشنبه همراه با آمریکا و ژاپن نخستین رزمایش هوایی سه‌جانبه خود را در پاسخ به آنچه «تهدیدات هسته‌ای رو به افزایش کره شمالی» خواند، برگزار کرد.

بیانیه نیروی هوایی کره جنوبی می‎گوید: در این رزمایش که در راستای توافق سه کشور برای تعمیق همکاری‌های نظامی مشترک و تقویت توانمندی‌های نظامی در جهت مقابله با تهدید‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی برگزار شد، یک بمب‌افکن آمریکایی بی-۵۲ با قابلیت حمل بمب اتمی به همراه جنگنده‌های کره جنوبی و ژاپن مشارکت داشتند.

با وجود این که سه کشور چند بار مانور‌های دریایی سه‌جانبه‌ای برگزار کرده‌اند، اما رزمایش نظامی روز یکشنبه نخستین رزمایش هوایی سه‌جانبه آن‌ها به حساب می‌آید.

کره جنوبی و ژاپن هر ۲ از متحدان نظامی مهم آمریکا در جنوب شرقی آسیا هستند. در مجموع حدود ۸۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در این کشور‌ها حضور دارند. 

با این حال، برگزاری رزمایش مشترک نظامی میان ژاپن و کره جنوبی به دلیل سابقه سلطه استعماری ژاپن بر شبه جزیره کره در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ از حساسیت بالایی در افکار عمومی کره جنوبی برخوردار است. کارشناسان توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی را دلیل همکاری نظامی ۲ کشور عنوان می‌کنند.

توافق آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای توسعه همکاری‌های نظامی و برگزاری مانور‌ها مشترک سالانه در جریان نشست ماه آگوست سران این کشور‌ها در «کمپ دیوید» انجام شد. 

در آن زمان «کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی این توافق را به شدت محکوم و سران واشنگتن، سئول و توکیو را به برنامه‌ریزی برای تحریک جنگ هسته‌ای در شبه جزیره کره متهم کرد.

افزایش تنش‌ها در شبه‎جزیره کره

طی سال‌های گذشته تنش بین پیونگ‌یانگ با سئول و واشنگتن افزایش یافته است. 

کره جنوبی و آمریکا هم همواره کره شمالی را بر سر آزمایش‌های موشکی این کشور مورد انتقاد قرار داده و مدعی هستند که این تحرکات باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده است.

در ارتباط با همین موضوع و رزمایش مشترک سه‌جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن و استقرار هواپیما‌های بی-۵۲ آمریکا در منطقه، کره شمالی هشدار داد که در صورت بروز درگیری واقعی، این هواپیما به «اولین هدف برای نابودی» تبدیل خواهد شد.

پیونگ‌یانگ استقرار این بمب‌افکن آمریکایی در منطقه را محکوم کرده و گفت که تحریک‌های نظامی واشنگتن در حال تبدیل شدن به مرحله خطرناک‌تری شده است.

کره شمالی اوایل مهرماه هم به سازمان ملل گفت که شبه‌جزیره کره در معرض جنگ هسته‌ای قرار دارد و خصومت آمریکا را مقصر این موضوع عنوان کرد.

کره شمالی در همان روزی که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، درباره یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای هشدار داد، اعلام کرد: اقدامات آمریکا در سال گذشته، شبه‌جزیره کره را به آستانه یک جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر کرده است.

روابط پیونگ‌یانگ و مسکو

یکی از موضوعاتی که باعث افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر شده، تقویت روابط کره شمالی و روسیه بوده است.

در همین جهت، آمریکا کره شمالی را همواره به ارسال تسلیحات برای روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده است.

این در حالی است که هم پیونگ‌یانگ و هم مسکو این ادعا‌ها را رد کرده‌اند.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین هفته گذشته گفته بود که هیچ مدرکی از کمک تسلیحاتی کره شمالی به مسکو برای استفاده در جنگ با اوکراین وجود ندارد.

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه هم که چند روز قبل به کره شمالی رفته بود، این ادعا‌ها را رد کرد. روابط ۲ کشور در ماه‌های اخیر در مسیر تقویت بوده است.

علاوه بر سفر لاوروف به کره شمالی، کیم جونگ اون نیز در شهریور به روسیه سفر کرده و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده بود.

پیش از آن نیز «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه به پیونگ‌یانگ سفر کرده و با مقام‎های عالی‌رتبه کره شمالی دیدار کرده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *