قتل‌عام آوارگان نوار غزه؛ در المغازی چه می‌گذرد؟

9:01 - 14 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۷۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل‌عام آوارگان نوار غزه؛ در المغازی چه می‌گذرد؟
هدف قرار دادن اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در نوار غزه بخشی مهم از کارنامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دور جدید حملات این رژیم به نوار غزه هستند.

خبرگزاری میزان – قتل‌عام‌ها در غزه به‌صورت روزانه رخ می‌دهند، فاجعه می‌آفرینند و قربانی می‌گیرند.

براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی در یک ماه گذشته دست به هزار مورد قتل‌عام در نوار غزه زده است و این روند همچنان ادامه دارد؛ قتل‌عام‌هایی که عمده قربانیانش زنان و کودکان بودند و به‌دلیل انفعال جامعه بین‌المللی بی‌ کیفر و حتی بی پاسخگویی مانده‌اند.

جدیدترین قتل‌عامی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، بمباران اردوگاه آوارگان المغازی در نوار غزه است؛ براساس آخرین گزارش‌ها، بیش از ۵۰ فلسطینی بر اثر بمباران این اردوگاه در صبح امروز یکشنبه، شهید و دست‌کم ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

بیشتر شهدا و مجروحان قتل‌عام اردوگاه آوارگان المغازی زنان و کودکان هستند.

مقام‌های غزه می‌گویند که هنوز شماری از شهدا زیر آوار هستند و احتمال افزایش شمار شهدا وجود دارد.

«سلامه معروف»، رئیس دفتر رسانه‌ای غزه پیشتر در یک کنفرانس خبری، گفت: تعداد شهدای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به این سو ۹ هزار و ۵۷۲ نفر شامل ۳ هزار و ۹۰۰ کودک و ۲ هزار و ۵۰۹ زن است.

۲۶ هزار نفر نیز بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مجروح و هزار و ۶۰۰ نفر مفقود شده‌اند.

حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در غزه

اردوگاه‌های آوارگان در غزه در ابتدا برای اسکان موقت صد‌ها هزار فلسطینی که در طول جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند، ایجاد شد؛ این آوارگان برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

این اردوگاه‌ها یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان هستند و فضای باز کمی دارند؛ اردوگاه‌های مذکور با ساختمان‌های آپارتمانی، مغازه‌ها و بازار‌هایی با کوچه‌های باریک به‌هم متصل شده‌اند.

دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه سبب شد تا ده‌ها هزار آوار فلسطینی در جست‌وجوی مکان‌های امن به اردوگاه‌های پر ازدحام آوارگان غزه بروند، اما حملات رژیم صهیونیستی به این اردوگاه‌ها سبب شده تا این مناطق نیز دیگر امن نباشند.

رژیم صهیونیستی در دور جدید حملات خود به نوار غزه بار‌ها به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در این منطقه حمله کرده است.

اردوگاه آوارگان جبالیا در غزه، بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان غزه تاکنون ۲ بار از سوی رژیم صهیونیستی بمباران شد؛ مقام‌های سازمان ملل تاکید کردند که بمباران این اردوگاه می‌تواند یک جنایت جنگی باشد.

گروه‌های حقوق بشری تاکید دارند که حمله به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در غزه یک جنایت است؛ چراکه مردم این اردوگاه‌ها نسل‌ها است که در شرایط دشواری زندگی می‌کنند و راهی برای فرار از حملات رژیم صهیونیستی ندارند.

براساس اعلام آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) غذا و مواد غذایی در این اردوگاه‌ها کمیاب است؛ قطع برق در آن‌ها امری عادی است؛ تقریبا ۹۵ درصد از جمعیت اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی به آب تمیز دسترسی ندارند؛ نزدیک به نیمی از جمعیت اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی بیکار هستند.

براساس آمار آنروا، تعداد کل آوارگان فلسطینی ثبت شده از ۷۵۰ هزار نفر در سال ۱۹۵۰ به حدود پنج میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است.

هشت اردوگاه - جبالیا، رفح، خان یونس، دیرالبلح، المغازی، البریج، النصیرات و الشاطی - اکنون با ورود هزاران نفری که ناچار به ترک خانه‌های خود در شمال غزه شده‌اند، مملو از جمعیت هستند.

اردوگاه جبالیا، در انتهای شمالی نوار غزه، درست در جنوب مرز اراضی اشغالی قرار دارد و بسیار شلوغ است؛ بیش از ۱۱۶ هزار نفر در منطقه‌ای با وسعت کمتر از ۱.۵ کیلومتر مربع زندگی می‌کنند.

در المغازی چه می‌گذرد؟

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه درباره قتل‌‎عام رژیم صهیونیستی در اردوگاه آوارگان المغازی گفت: این جنایت اندکی بعد از نیمه شب رخ داد و به شهادت ۴۷ نفر و مجروح شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر منجر شد.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه می‌گوید که مجروحان به‌صورت دسته‌جمعی در خارج از بخش اروژانس بیمارستان اندونزی روی زمین افتاده‌اند.

وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از شهدا و مجروحان قتل‌عام المغازی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند؛ یک نوزاد ۱۰ روزه در میان شهدا وجود دارد.

براساس جدیدترین گزارش‌ها، خبرگزاری فلسطینی «وفا» اعلام کرد که شمار شهدای اردوگاه آوارگان المغازی به بیش از ۵۰ نفر افزایش یافته است؛ در عین حال، مقام‌های غزه می‌گویند که با وجود باقی ماندن پیکر شهدا در زیر آوار، احتمال افزایش شمار شهدا وجود دارد.

سخنگوی بیمارستان شهدای غزه درباره قتل‌عام المغازی گفت: نیمی از شهدای المغازی کودکان هستند.

مدیرکل بیمارستان‌های غزه نیز در این باره اظهار کرد: حال بسیاری از مجروحان وخیم است و نیاز به جراحی دارند.

 

اردوگاه آوارگان فلسطینی المغازی کجاست؟

اردوگاه آوارگان المغازی در استان دیرالبلح در مرکز نوار غزه واقع شده است.

المغازی، یک اردوگاه آوارگان فلسطینی است که در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده است؛ طبق آمار اداره مرکزی آمار فلسطین، این اردوگاه پناهجویان در سال ۲۰۱۷ دارای ۱۸ هزار و ۱۵۷ نفر جمعیت بود.

اردوگاه المغازی بار‌ها به بهانه‌هایی مانند حضور مقام‌های حماس مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

ارتش رژیم صهیونیستی در ژانویه ۲۰۰۳، به این اردوگاه حمله کرد و سه فلسطینی را به شهادت رساند.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *