کارشناسان سازمان ملل: توجیهی برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه وجود ندارد

13:01 - 28 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۱۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان سازمان ملل: توجیهی برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه وجود ندارد
کارشناسان و مقام‌های مختلف سازمان ملل همچنان درباره وخامت اوضاع انسانی در غزه هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان – کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که تشدید تنش‌های نظامی برای غزه فاجعه‌بار است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «فیلیپو گراندی»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، اظهار کرد: هرگونه تشدید فعالیت‌های نظامی در نوار غزه برای مردم آنجا فاجعه‌بار خواهد بود.

«گراندی» در حالی به این مسئله اشاره کرد که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در فلسطین و اراضی اشغالی ماموریتی ندارد.

وی همچنین اعلام کرد که در نگرانی شدید همکارانش از جمله دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات غزه شریک است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد: از همه طرف‌ها می‌خواهیم که اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه برسد؛ ما از ادامه حملات خشونت‌آمیز نیرو‌های اسرائیلی به غزه نگران هستیم‌؛ گزارش‌هایی در مورد قتل‌عام ۶۹ فلسطینی و بیش از ۱۵ کودک و زن به دست اسرائیل در کرانه باختری ارائه شده است.

از سوی دیگر به گزارش وب سایت سازمان ملل، کارشناسان این سازمان اعلام کردند که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲.۴ میلیون نفری غزه آواره شده‌اند و وضعیت بشردوستانه در این منطقه روزبه‌روز بدتر می‌شود.

آن‌ها ضمن اعلام انزجار خود از حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه، این اقدم را یک جنایت خوانده و تاکید کردند که از این حمله به اندازه حمله به مدرسه آنروا (آژانس کاریابی و امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) که حدود ۴ هزار آواره را در خود جای داده بود، خشمگین هستند.

کارشناسان سازمان ملل نگرانی‌های جدی بشردوستانه و حقوقی را در مورد تشدید محاصره ۱۶ ساله رژیم صهیونیستی علیه منطقه پرجمعیت غزه اعلام کرده و گفتند که این محاصره ۲.۲ میلیون نفر را از غذا، سوخت، آب، برق و دارو محروم کرده است؛ تخمین زده می‌شود که ۵۰ هزار زن باردار در غزه به شدت به مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان نیاز دارند؛ ضمن اینکه تعداد آوارگان داخلی در سراسر نوار غزه حدود یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

آن‌ها یادآوری کردند که استفاده از گرسنگی دادن غیرنظامیان به‌عنوان روشی برای جنگ طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه و جنایی، ممنوع است؛ این کارشناسان هشدار دادند که محرومیت غیرقانونی از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و محروم کردن غیرنظامیان از اشیا ضروری برای بقای آن‌ها، نیز نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، محاصره کامل غزه به موازات صدور دستور تخلیه غیرقابل اجرا و انتقال اجباری جمعیت، نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و جنایی است؛ این امر همچنین به طرز غیرقابل توصیفی ظالمانه است.

کارشناسان سازمان ملل پس از مستندسازی بیش از ۱۳۶ حمله به خدمات بهداشتی درمانی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله ۵۹ حمله به نوار غزه که منجر به کشته شدن یک نفر از کارکنان سازمان جهانی بهداشت و شهادت دست‌کم ۱۶ نفر از کارکنان فلسطینی مراکز بهداشتی شد، خواستار حمایت از همه کارکنان بشردوستانه شدند.

در عین حال، بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۱۵ نفر از کارکنان آنروا و چهار امدادگر هلال احمر فلسطین در یک آمبولانس به شهادت رسیدند.

کارشناسان سازمان ملل با اشاره به اینکه تخریب عمدی و سیستماتیک خانه‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی و قطع آب آشامیدنی، دارو و مواد غذایی ضروری به‌وضوح بر اساس قوانین کیفری بین‌المللی ممنوع است، گفتند: ما زنگ خطر را به صدا در می‌آوریم؛ یک کارزار مداوم از سوی اسرائیل وجود دارد که منجر به جنایت علیه بشریت در غزه می‌شود؛ با توجه به اظهارات سران سیاسی اسرائیل و شرکای آن‌ها، همراه با اقدام نظامی در غزه و تشدید دستگیری‌ها و کشتار در کرانه باختری، خطر نسل‌کشی علیه مردم فلسطین وجود دارد.

آن‌ها تاکید کردند: هیچ توجیه یا استثنایی برای چنین جنایت‌هایی وجود ندارد؛ ما از انفعال جامعه بین‌المللی در برابر جنگ‌افروزی ستیزه‌جویانه وحشت داریم؛ جمعیت غزه که نیمی از آن‌ها کودک هستند، چندین دهه از اشغال غیرقانونی وحشیانه متحمل رنج شده‌اند و به مدت ۱۶ سال در محاصره زندگی کرده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل در پایان تاکید کردند که اشغالگری باید پایان یابد و خسارات فلسطینی‌ها جبران و تخریب‌ها بازسازی شوند.

نوار تحت محاصره غزه از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه و اعلام محاصره کامل در شرایط بشردوستانه نگران کننده‌ای قرار گرفته است؛ در حالی که کمک‌های بین‌المللی در نزدیکی غزه انباشته شده‌اند، مانع تراشی آمریکا و رژیم صهیونیستی سبب شده تا فلسطینی‌های ساکن غزه همچنان به غذا و آب نیاز مبرم داشته باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *