انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از معافیت رژیم صهیونیستی از پاسخگویی درباره جنایت علیه کودکان فلسطینی

15:53 - 06 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۶۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از معافیت رژیم صهیونیستی از پاسخگویی درباره جنایت علیه کودکان فلسطینی
ارتش، پلیس و نیرو‌های مرزی رژیم صهیونیستی در حال کشتار کودکان فلسطینی هستند و عملا خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند.

خبرگزاری میزان – سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای کودکان فلسطینی در کرانه باختری در ۱۵ سال گذشته بود و سال ۲۰۲۳ در مسیر رسیدن یا عبور از رکورد سال گذشته است.

دروغگویی و فرار از پاسخگویی صهیونیست‌ها درباره واقعیت قتل کودکان فلسطینی

نظامیان صهیونیست تا ۲۲ آگوست سال جاری میلادی (۳۱ مرداد ۱۴۰۲) دست‌کم ۳۴ کودک فلسطینی را در کرانه باختری به شهادت رساند.

«بیل ون اسولد»، دستیار مدیر حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر گفت: سربازان اسرائیلی کودکان فلسطینی را که تحت اشغال زندگی می‌کنند، به‌طور فزاینده‌ای هدف تیراندازی خود قرار می‌دهند و تا زمانی که متحدان اسرائیل، به‌ویژه آمریکا، تل آویو را برای تغییر مسیر تحت فشار قرار ندهند، کودکان فلسطینی بیشتری کشته خواهند شد.

محققان دیده‌بان حقوق بشر، به مستندسازی تیراندازی مرگبار سربازان صهیونیست به چهار کودک فلسطینی در بازه زمانی نوامبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ پرداخته و حقایقی را در این زمینه آشکار کردند.

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر در پرونده نوجوان فلسطینی که در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ در اردوگاه «جنین» به شهادت رسید، ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر شهادت وی به دلیل تبادل آتش با سربازان این رژیم و حضور در منطقه درگیری نادرست است و این نوجوان فلسطینی در منطقه‌ای هدف قرار گرفت که تبادل آتشی وجود نداشت.

در مورد سه پرونده دیگر مورد بررسی نیز کودکان فلسطینی در حالی هدف شلیک مرگبار سربازان صهیونیست قرار گرفتند که خطر آسیب جدی یا تهدید مرگ برای آن‌ها محسوب نمی‌شدند؛ در عین حال، براساس گزارش‌ها، سربازان صهیونیست در حالی به این سه کودک شلیک کرده و آن‌ها به شهادت رساندند که به گفته شاهدان پیش از شلیک هشداری به آن‌ها ندادند.

در واقع، سربازان صهیونیست استاندارد استفاده از نیروی کشنده از سوی افسران مجری قانون براساس هنجار‌های بین المللی را نادیده می‌گیرند و همین امر سبب می‌شود تا اقدام آن‌ها قتل تلقی شود.

در عین حال، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در ژانویه سال جاری اعلام کرد که سربازان صهیونیست از دسامبر ۲۰۲۱ اجازه یافتند که به فلسطینی‌های در حال فرار شلیک کنند.

برخلاف ارتش رژیم صهیونیستی که به درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای پاسخگویی به سوال‌هایی درباره این چهار پرونده و قوانین درگیری نیرو‌های خود پاسخ نداد، پلیس رژیم صهیونیستی پاسخی داد که قانع کننده نبود.

رویه استفاده از زور بیش از حد از سوی صهیونیست‌ها

مقام‌های صهیونیست طی دهه‌های گذشته از زور بیش از حد علیه فلسطینی‌ها در موقعیت‌های پلیسی استفاده کردند و از پاسخگویی درباره این سوءاستفاده‌ها خودداری کردند.

گروه حقوق بشری «یش دین» مستقر در اراضی اشغالی گزارش داد که کم‌تر از یک درصد شکایت‌های مربوط به نقض حقوق فلسطینی‌ها از سوی نیرو‌های ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی از جمله قتل و دیگر سوءرفتار‌ها در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ منجر به صدور کیفرخواست شده است.

در همین بازه زمانی، سربازان صهیونیست دست‌کم ۶۱۴ فلسطینی شامل کودکان را که براساس اعلام سازمان ملل غیرنظامی بودند، در نوار غزه و کرانه باختری به شهادت رساندند؛ براساس اعلام «یش دین» فقط سه سرباز صهیونیست به دلیل قتل فلسطینی‌ها در این بازه زمانی محکوم شدند و محکومیت‌های کوتاهی دریافت کردند.

گروه حقوق بشری «بتسلم» مستقر در اراضی اشغالی که طی چند دهه گذشته شکایت‌ها در مورد کشتار فلسطینی‌ها به دست ارتش رژیم صهیونیستی را مستند می‌کند، اعلام کرد که سیستم اجرای قانون رژیم صهیونیستی یک مکانیسم سفیدشویی است.

همان‌طور که دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌های حقوق بشری مستند کرده‌اند، این قتل‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که مقام‌های صهیونیست در حال ارتکاب جنایت‌های بشری یعنی آپارتاید و آزار و اذیت فلسطینیان از جمله کودکان هستند.

سکوت سازمان ملل و تداوم روند قتل کودکان فلسطینی به دست صهیونیست‌ها

دبیرکل سازمان ملل که از سوی شورای امنیت وظیفه دارد سالانه فهرستی از نیرو‌های نظامی و گروه‌های مسلح مسئول نقض شدید حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه را اعلام کند، در سال جاری از قرار دادن نام رژیم صهیونیستی در فهرست شرم خودداری کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید دارد که قرار ندادن نام رژیم صهیونیستی در فهرست شرم، یک لکه ننگ است که فرصت حمایت از کودکان فلسطینی را نابود می‌کند.
«بیل ون اسولد» می‌گوید: کودکان فلسطینی در واقعیت آپارتاید و خشونت ساختاری زندگی می‌کنند، جایی که ممکن است در هر زمانی بدون هیچ چشم‌انداز جدی پاسخگویی به ضرب گلوله کشته شوند؛ متحدان اسرائیل باید با این واقعیت زشت مقابله کنند و فشار واقعی برای پاسخگویی ایجاد کنند.

قانون بین‌المللی استفاده از زور و اقدامات تحقیقاتی رژیم صهیونیستی

استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشر، مقام‌های مجری قانون را از استفاده عمدی مرگبار از سلاح گرم، مگر در مواردی که برای محافظت از جان اکیدا اجتناب‌ناپذیر است، منع می‌کند.

آئین‌نامه رفتار سازمان ملل برای مقام‌های مجری قانون مقرر می‌کند که هر تلاشی باید انجام شود تا استفاده از سلاح گرم به‌ویژه علیه کودکان ممنوع شود.

فلسطینی‌ها در کرانه باختری تحت کنوانسیون ژنو محافظت می‌شوند؛ قتل عمدی افراد تحت حمایت به دست قدرت اشغالگر صهیونیست خارج از آن چیزی است که طبق استاندارد‌های حقوق بشر غیرمجاز است و نقض فاحش قوانین اشغال هم محسوب می‌شود.

ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور خودکار تحقیقات جنایی را درباره مواردی که در آن سربازان از زور مرگبار علیه فلسطینیان در کرانه باختری استفاده می‌کنند، از جمله در صورت ثبت شکایت، باز نمی‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر دریافته است که تحقیقات بیشتر در مواردی که رسانه‌های خبری بین‌المللی بهطور گسترده در مورد این قتل گزارش می‌دهند، آغاز می‌شود؛ با وجود این و صرفنظر از انجام یا عدم انجام تحقیقات مصونیت از مجازات برای سربازان صهیونیست مرتکب قتل کودکان فلسطینی همچنان عادی است.

دیده‌بان حقوق بشر درباره اقدام‌های لازم برای توقف روند قتل کودکان فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست تاکید دارد که سازمان ملل رژیم صهیونیستی را در فهرست شرم قرار داده و گزارش سالانه درباره تخلفات شدید رژیم صهیونیستی علیه کودکان فلسطینی در درگیری‌های مسلحانه را به‌عنوان مسئول قتل و معلول کردن آن‌ها در سال ۲۰۲۳ ارائه دهد؛ دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات خود در مورد فلسطین به‌ویژه در مورد نقض حقوق کودکان فلسطینی را سرعت بخشد؛ و کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا حمایت و کمک‌های مالی و ... خود به رژیم صهیونیستی را قطع کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *