تحولات نیجر|

تحریم‌های جدید علیه حکومت نظامی نیجر

9:07 - 18 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۰۳۱
تحریم‌های جدید علیه حکومت نظامی نیجر
رئیس جمهور نیجریه از طریق بانک مرکزی این کشور دستور اعمال تحریم‌های جدید را علیه فرماندهان نظامی نیجر صادر کرد.

خبرگزاری میزان - نیجر ساعاتی پس از آنکه سران نظامی جدید این کشور آخرین مأموریت دیپلماتیک را با هدف بازگرداندن نظم قانون اساسی پس از کودتای ۲۶ جولای(چهارم مرداد) رد کردند، با تحریم‌های بیشتری مواجه شد.

سخنگوی ریاست جمهوری نیجریه، می‎گوید که «بولا تینوبو»، رئیس جمهور این کشور از طریق بانک مرکزی نیجریه دستور اعمال تحریم‌های جدید را صادر کرده که هدف آن تحت فشار قرار دادن کسانی است که در کودتای نیجر دخیل بودند. 

این تحریم‌ها پس از آن اعمال شد که حکومت نظامی، هیئت مشترک کشور‌های آفریقای غربی، اتحادیه آفریقا(AU) و سازمان ملل را از ورود به نیجر منع کرد و در مقابل فشار‌های آمریکا و سازمان ملل برای آمدن به میز مذاکره مقاومت کرد.

جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا(ECOWAS) نیز تایید کرد که ماموریت مشترک لغو شده و در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اجرای همه اقدامات برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر ادامه خواهد داد.

برخی منابع می‌گویند که این نگرانی را دارند که کودتا باعث بی‌ثباتی منطقه ساحل در غرب آفریقا شود.

بسته شدن مرز‌ها و حریم هوایی، عرضه دارو و غذا را قطع کرده و کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل را با مشکل مواجه کرده است. 

همچنین به گفته کارشناسان، منافع آمریکا و غرب در نیجر در معرض تهدید است.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: ما هنوز امیدواریم و همچنان در تلاش برای دستیابی به نتیجه‌ای هستیم که بازگشت به نظم قانون اساسی منجر شود.

سران کشور‌های ECOWAS در حال آماده شدن برای نشستی در روز پنج‎شنبه برای بحث درباره حکومت نظامی نیجر هستند که ضرب‎الاجل ششم آگوست(۱۵ مرداد) برای بازگرداندن «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع شده را زیر پا گذاشتند.

روسای دفاعی ECOWAS هفته گذشته بر سر یک طرح اقدام نظامی احتمالی به توافق رسیدند که انتظار می‌رود سران کشور‌ها در نشست سران خود در ابوجا، پایتخت نیجریه، آن را بررسی کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *