تحولات نیجر|

سران کودتا در نیجر دولت جدید تشکیل دادند/ ابراز نگرانی گوترش از وضعیت «بازوم»

12:18 - 19 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۲۷۷
سران کودتا در نیجر دولت جدید تشکیل دادند/ ابراز نگرانی گوترش از وضعیت «بازوم»
بر اساس گزارش‌ها، دولت جدید نیجر از سوی کودتاچیان این کشور تشکیل شد.

خبرگزاری میزان – «عبدالرحمن چیانی»، فرمانده کودتاچیان نیجر که اکنون قدرت را در این کشور در دست دارد، فرمان تشکیل دولت انتقالی جدید این کشور را امضا کرد.

به گزارش «رویترز و خبرگزاری فرانسه»، در فرمان امضا شده برای تشکیل دولت جدید، ۲۱ وزیر کابینه معرفی شده اند که عمدتا دارای درجات نظامی هستند.

ریاست این کابینه با یک اقتصاددان غیرنظامی خواهد بود و ژنرال‌هایی از شورای حکومتی نظامی جدید ریاست وزارت خانه‌های دفاع و کشور را بر عهده خواهند داشت.

سران کودتا در نیجر در حالی خبر تشکیل دولت جدید را اعلام کردند که «اکوواس»، جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا برای بررسی گام‌های علیه حکومت نظامی در این کشور تشکیل جلسه داد.

در روز ۲۶ جولای پس از آن که نگهبانان کاخ ریاست جمهوری نیجر در «نیامی»، پایتخت این کشور، این محل را به کنترل خود درآوردند، اعضای گارد ریاست جمهوری نیجر با حضور در تلویزیون ملی این کشور برکناری «محمد بازوم»، رئیس جمهور را اعلام کردند.

آن‌ها همچنین از بسته شدن مرز‌ها و برقراری مقررات منع آمد و شد خبر دادند و تاکید کردند که توافق‌های امنیتی با فرانسه، استعمارگر سابق این کشور را نادیده می‌گیرند.

در عین حال، «عبدالرحمن چیانی» به عنوان فرمانده کودتاچیان به عنوان رئیس دولت معرفی شد.

سران بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی کودتا در نیجر را محکوم کردند؛ در ۳۰ جولای «اکوواس»، تمام کمک‌های مالی خود به نیجر را به حالت تعلیق درآورده و دارایی‌های کودتاچیان را مسدود کرد.

این سازمان همچنین پرواز‌های تجاری از و به نیجر را ممنوع کرده و تمامی مرز‌های خود را به روی نیجر بست.

«اکواس» پس از وقوع یک رشته کودتا در میان کشور‌های عضو به کودتاچیان در نیجر تا یکشنبه گذشته فرصت داده بود تا «بازوم» را به قدرت بازگردانند.

مالی و بورکینافاسو، به عنوان همسایگان نیجر که دولت‌های نظامی در آن‌ها قدرت را در دست دارند، گفتند که مداخله مسلحانه در نیجر به منزله اعلام جنگ به کشورهایشان است.

«بازوم» همچنان در اقامتگاه ریاست جمهوری نیجر نگهداری می‌شود.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل شب گذشته نگرانی خود را از شرایط بازداشت «بازوم» و خانواده اش اعلام کرد.

وی خواستار آزادی فوری رئیس جمهور نیجر و بازگرداندن وی به قدرت شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *