هشدار کشور‌های غرب آفریقا به کودتاچیان در نیجر/ رئیس جمهور مخلوع کجاست؟

10:07 - 09 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۴۸۰
هشدار کشور‌های غرب آفریقا به کودتاچیان در نیجر/ رئیس جمهور مخلوع کجاست؟
محمد بازوم در اولین حضور خود پس از کودتای ۲۶ جولای، یکشنبه شب به همراه رئیس جمهور چاد در مقر ریاست جمهوری دیده شد.

خبرگزاری میزان - کشور‌های غرب آفریقا تحریم‌هایی را علیه نیجر اعمال کردند و هشدار دادند در صورتی که سران کودتای نیجر «محمد بازوم»، رئیس جمهور خلع شده را ظرف یک هفته به قدرت بازنگردانند، به زور متوسل خواهند شد.

واکنش بلوک ۱۵ کشور ECOWAS به کودتای هفتم منطقه ساحل در سال‌های اخیر در حالی صورت گرفت که معترضان روز گذشته در «نیامی»، پایتخت نیجر پرچم‌های فرانسه را به آتش کشیده و به نمایندگی قدرت استعماری سابق حمله کردند.

در یک نشست اضطراری در نیجریه برای بحث درباره کودتای هفته گذشته، سران جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا خواستار احیای نظم قانون اساسی در نیجر شدند و نسبت به اقدامات تلافی جویانه هشدار دادند. 

۲ منبع مطلع گفتند که «محمد ادریس دبی»، رئیس جمهور چاد، که در سال ۲۰۲۱ پس از کودتا به قدرت رسید، در حاشیه این نشست با «بولا تینوبو»، همتای نیجریه‌ای خود ملاقات کرده و داوطلب شده بود تا با سران نظامی در نیجر مذاکره کند.

محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده نیجر، در اولین حضور خود پس از کودتای ۲۶ جولای، یکشنبه شب به همراه «محمد ادریس دبی» در مقر ریاست جمهوری که کودتاگران او را در آن نگه داشته‌اند، دیده شد.

هشدار کشورهای غرب آفریقا با کودتاچیان/ دیده شدن رئیس جمهور خلع شده نیجر برای اولین بار از زمان کودتای نظامی

رئیس جمهور چاد همچنین با «عبدالرحمن چیانی»، رئیس شورای نظامی انتقالی نیجر دیدار کرد.

ECOWAS و اتحادیه اقتصادی و پولی هشت عضوی غرب آفریقا گفتند که به صورت فوری مرز‌های با نیجر بسته می‌شود، پرواز‌های تجاری ممنوع می‌شوند، تراکنش‌های مالی متوقف می‌شوند، دارایی‌های ملی نیجر مسدود می‌شوند و کمک‌ها پایان می‌یابد.

همچنین مقامات نظامی درگیر در کودتا از سفر به این کشور‌ها منع شده و دارایی‌های آن‌ها مسدود می‌شود.

در همین حال، انگلیس بار دیگر کودتای نظامی در نیجر را محکوم کرد و گفت که کمک‌های بلندمدت به این کشور به استثنای کمک‌های بشردوستانه حیاتی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

«اندرو میچل»، وزیر امور توسعه و آفریقا در انگلیس در بیانیه‌ای گفت: انگلیس به طور کامل از اقدامات فوری سیاسی و اقتصادی اعلام شده از سوی ECOWAS حمایت و کمک‌های توسعه بلندمدت به نیجر را متوقف می‌کند.

میچل افزود که انگلیس خواستار بازگرداندن فوری محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در این کشور است. 

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این رابطه گفت: اتحادیه اروپا از موضع ECOWAS و تمام اقداماتی که در واکنش به کودتا در نیجر انجام داد حمایت می‌کند.

وی گفت: اتحادیه اروپا کودتاچیان نیجر را مسئول هرگونه حمله به سفارتخانه‌ها می‌داند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: بازوم، رئیس جمهور منتخب به صورت دموکراتیک تنها رئیس دولت نیجر است و هیچ مرجعی غیر از خود او را نمی‌توان به رسمیت شناخت.

روز چهارشنبه، اعضای گارد ریاست جمهوری نیجر در بیانیه‌ای که از تلویزیون ملی پخش شد، گفتند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور این کشور را سرنگون کرده‌اند، مرز‌ها را بسته‌اند و تا اطلاع ثانوی در این کشور منع آمد و شد وضع کرده‌اند.

این بیانیه چند ساعت پس از آن منتشر شد که گارد ریاست جمهوری رئیس جمهور را در اقامتگاهش بازداشت و دسترسی به دفاتر دولتی در نیامی را مسدود کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *