هشدار بورکینافاسو و مالی درباره دخالت نظامی در نیجر

8:30 - 10 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۶۵۶
هشدار بورکینافاسو و مالی درباره دخالت نظامی در نیجر
دولت‌های انتقالی بورکینافاسو و مالی اعلام کردند که هرگونه مداخله نظامی علیه نیجر به معنای اعلان جنگ علیه باین ۲ کشور است.

خبرگزاری میزان - دولت‌های انتقالی بورکینافاسو و مالی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هرگونه مداخله نظامی علیه نیجر به معنای اعلان جنگ علیه بورکینافاسو و مالی است.

بر اساس این بیانیه، دولت‌های موقت بورکینافاسو و مالی هشدار دادند که هرگونه مداخله نظامی علیه نیجر به منزله اعلام جنگ علیه ماست.

این بیانیه می‌گوید که چنین اقدامی همچنین می‌تواند نشانه خروج دو دولت موقت از جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (ECOWAS) باشد.

بیانیه مذکور می‎افزاید که دولت‌های انتقالی بورکینافاسو و مالی هشدار می‌دهند که هرگونه مداخله نظامی علیه نیجر می‌تواند به خروج بورکینافاسو و مالی از ECOWAS و اتخاذ تدابیر دفاعی مشروع در حمایت از نیرو‌های مسلح و مردم نیجر منجر شود.

این بیانیه چند روز پس از آن منتشر شد که ارتش نیجر در ۲۶ جولای(چهارم مرداد)، اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور را سرنگون کرده، مرز‌ها را بسته و منع آمد و شد در این کشور وضع کرده است. 

در ۳۰ جولای (هشتم مرداد)، «عمر علیو تورای»، رئیس کمیسیون ECOWAS، گفت که این اتحادیه به ارتش نیجر یک هفته فرصت می‌دهد تا رئیس جمهور بازداشت شده را به قدرت بازگرداند یا اتحادیه ممکن است از همه اقدامات، از جمله اقدام نظامی، برای برقراری نظم در این کشور استفاده کند.

علاوه بر این، ECOWAS تمام کمک‌های مالی به نیجر را به حالت تعلیق درآورد، دارایی‌های کودتاچیان، خانواده‌ها و حامیان آن‌ها را مسدود و پرواز‌های تجاری به و از این کشور را ممنوع کرد. فرانسه و آلمان نیز کمک مالی به نیجر را به حالت تعلیق درآوردند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، حکومت نظامی که هفته گذشته قدرت را در نیجر به دست گرفت، سیاستمداران ارشد را روز گذشته بازداشت کرد.

اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشور‌ها سرنگونی «محمد بازوم»، رئیس جمهور نیجر محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *