تاثیر کودتای نیجر بر وخامت بحران انرژی در اروپا

17:43 - 10 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۸۲۰
تاثیر کودتای نیجر بر وخامت بحران انرژی در اروپا
فقط در سال ۲۰۱۹ حدود ۲ هزار و ۹۸۲ تن اورانیوم توسط دو معدن فعال نیجر تولید شده است.

خبرگزاری میزان - نیجر در غرب آفریقا پس از کودتای هفته گذشته، زمانی که «محمد بازوم»، رئیس جمهور طرفدار غرب از سوی گارد ریاست جمهوری خود سرنگون شد، در کانون توجه جهانی قرار دارد. 

به گزارش «دبلیو وای‌اوان»، کودتا در نیجر غنی از اورانیوم، که بخش مهمی از منطقه ساحل آفریقا را تشکیل می‌دهد، محکومیت جهانی را برانگیخته است. 

در حالی که تعدادی از سران غرب آفریقا تهدید کرده‌اند که در صورت عدم بازگشت «محمد بازوم» ظرف یک هفته به مداخله نظامی روی می‌آورند، فرانسوی‌ها هم نسبت به اقدام در این کشور علیه فرانسه و منافعش هشدار داده‌اند.

در عین حال، توجه فوری به سرمایه گذاری‌هایی است که فرانسه و اتحادیه اروپا برای تجهیز ارتش نیجر انجام داده‌اند، اما پیچیدگی‌ها بیش از این است.

نیجر هفتمین ذخایر بزرگ اورانیوم جهان را در اختیار دارد؛ فقط در سال ۲۰۱۹ حدود ۲ هزار و ۹۸۲ تن اورانیوم توسط دو معدن فعال این کشور تولید شده است. 

بر اساس داده‌های بانک جهانی، اورانیوم پس از طلا دومین صادرات بزرگ نیجر از نظر پولی است. 

کودتای نیجر: جنبه هسته‌ای چیست؟

بر اساس گزارش‌های متعدد روزانه از منطقه، حکومت نظامی نیجر به فرماندهی «عبدالهامان چیانی»، صادرات اورانیوم به فرانسه را ممنوع کرده است. 

بیش از ۵۰ درصد از سنگ معدن اورانیوم استخراج شده از نیجر برای سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه استفاده می‌شود؛ حدود ۲۴ درصد از واردات اورانیوم در اتحادیه اروپا از نیجر است. 

بر اساس گزارش انجمن جهانی هسته‌ای، فرانسه ۷۰ درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند؛ اتحادیه اروپا در کل حدود یک چهارم برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند.

به گزارش «ورلد نوکلار نیوز»، نیمی از انرژی هسته‌ای اتحادیه اروپا فقط در فرانسه تولید می‌شود؛ وابستگی فرانسه به نیجر برای تامین اورانیوم برای نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در پی بی‌ثباتی در این کشور اهمیت دارد. 

کودتای منجر به توقف عرضه اورانیوم به فرانسه که با درجه‌ای از احساسات ضد فرانسه در این کشور به دلیل سابقه بحث برانگیز استعماری فرانسه در منطقه افزوده شد، شوک‌هایی را در پاریس و بروکسل ایجاد کرد. 

تهدید‌های اروپا با وجود وابستگی به اورانیوم نیجر

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که پاریس به هرگونه خشونت علیه منافع فرانسه «فورا» پاسخ خواهد داد.

مکرون در ۳۰ جولای (هشتم مرداد) گفت که دولت فرانسه هیچ حمله‌ای به فرانسه و منافع آن در نیجر را تحمل نخواهد کرد، اما مکرون به طور دقیق به منافع فرانسه اشاره نکرد.

در عین حال، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه همکاری‌های امنیتی و حمایت مالی از نیجر را به حالت تعلیق در می‌آورد و اعلام کرد که فرماندهان کودتا را به رسمیت نمی‌شناسد.

بورل گفت: این حمله غیرقابل قبول به یکپارچگی نهاد‌های جمهوری‌خواه نیجر بدون عواقب برای مشارکت و همکاری باقی نخواهد ماند.

جنبه هسته‌ای کودتای نیجر و اعتراضات ضد فرانسوی

وجود ذخایر اورانیوم در نیجر و وابستگی فرانسه به آن برای نیاز‌های انرژی خود، وضعیت را در نیجر فقر زده اما غنی از منابع پیچیده‌تر می‌کند.

در حالی که فرانسه و اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته برای تقویت قابلیت‌های نظامی نیجر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تظاهرات ضد فرانسوی در نیامی هیچ نشانی از موفقیت این تلاش‌ها ندارد.

توقف عرضه اورانیوم از نیجر که قبلا برای نیروگاه‌های هسته‌ای در فرانسه و دیگر نقاط اتحادیه اروپا تعیین شده بود، ممکن است امنیت انرژی اروپا را تهدید کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *