هیچ بازیکن ایرانی نمی‌تواند قراردادش را فسخ کند!

16:10 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۰۱۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
هیچ بازیکن ایرانی نمی‌تواند قراردادش را فسخ کند!
بر اساس قوانین جدید فوتبال ایران که از فصل پیش رو قابلیت اجرایی دارد، امسال هیچ بازیکن یا مربی ایرانی نمی‌تواند قراردادش را فسخ کند.

خبرگزاری میزان - بعد از نا به‌ سامانی‌ها و اختلافاتی که در پی فسخ یک طرفه قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال ایران با استناد به قوانین فیفا در سال‌های اخیر ایجاد شد، مسئولان فوتبال کشور اقدام به اصلاح قوانین برای مقابله با چنین بی‌نظمی شدند که بر اساس قوانین جدید که از فصل پیش رو قابلیت اجرایی دارد، امسال هیچ بازیکن یا مربی ایرانی نمی‌تواند قراردادش را فسخ کند.

بر این اساس اگر حقوق یک بازیکن یا مربی به مدت ۳۰ روز داده نشود، این فرد می‌تواند به کمیته تعیین وضعیت شکایت کند و این کمیته در این رابطه رای می‌دهد. اگر یک باشگاه به مدت چهار ماه نتواند مطالبه آن فرد را بدهد، آن فرد نوتیس ۱۵ روزه بدهد و بعد قراردادش را فسخ کند.

علی خطیر، مشاور عالی رییس فدراسیون فوتبال در اینخصوص گفت: قانون فیفا می‌گوید یک بازیکن اگر ۴ ماه قراردادش را نگیرد، می‌تواند فسخ کند، اما این قوانین نقل‌وانتقالاتی فیفا فقط برای بازیکنان خارجی حاضر در ایران است. قوانین فیفا شامل حال بازیکنان ایرانی نمی‌شود و بازیکنان ایرانی باید از قوانین نقل‌وانتقالاتی فدراسیون فوتبال ایران پیروی کنند.

او ادامه داد: در قوانین فیفا اگر یک بازیکن دو ماه حقوق نگیرد، می‌تواند یک نوتیس (هشدار) ۱۵ روزه بدهد و بعد از آن قراردادش را به صورت موجه و یک طرفه فسخ کند. بازیکنان و مربیان ایرانی در این رابطه اشتباه می‌کنند. این قانون به هیچ عنوان شامل حال بازیکنان ایرانی نمی‌شود و ماده ۱۳ قانون نقل و انتقالاتی فدراسیون فوتبال هیچ حق فسخی به بازیکن یا مربی نمی‌دهد. اگر حقوق یک بازیکن یا مربی به مدت ۳۰ روز داده نشود، این فرد می‌تواند به کمیته تعیین وضعیت شکایت کند و این کمیته در این رابطه رای می‌دهد.

خطیر اضافه کرد: ممکن است کمیته تعیین وضعیت جریمه کند یا پنجره نقل و انتقالاتی آن تیم را ببندد تا بدهی پرداخت شود. برای حمایت بازیکن یا مربی هم قانونی گذاشتیم که اگر یک باشگاه به مدت ۴ ماه نتواند مطالبه آن فرد را بدهد، آن فرد نوتیس ۱۵ روزه بدهد و بعد قراردادش را فسخ کند. این قانون برای فصل بعد است. امسال هیچ بازیکن یا مربی ایرانی نمی‌تواند به واسطه دریافت نکردن حقوق قراردادش را فسخ کند.

با این حساب بازیکنانی مانند بیرانوند، مهری، جلالی یا هر بازیکن دیگری که مدعی فسخ قرارداد است، نمی‌تواند در این خصوص اقدامی داشته باشد و در صورت چنین تصمیمی ممکن است در صورت شکایت باشگاه با عواقب بدی مواجه شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *