سامانه اطلاعرسانی پرونده یکی از پرکاربردترین خدمات در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی/پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی توسعه مییابد
خبرگزاری میزان _ ارائه خدمات آسان و رایگان از تاکیدات مسئولان نظام و سند تحول قضایی است.رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژهای به ریاست قوه قضاییه گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی را مورد تاکید قرار دادند، همچنین در بخش دیگری از حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه مورد تاکید قرار گرفته است. در سند تحول قضایی نیز بر ارائه آسان خدمات قضایی و ارائه خدمات یکپارچه به مردم تاکید شده است. پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی با همین هدف راهاندازی شده است. پنجرهای که از سردرگمی مردم به خدمات الکترونیک قضایی جلوگیری میکند و مسیری آسان و ساده را برای مردم فراهم کرده است. در حال حاضر ۲۸ خدمت در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی قرار داده شده است و مردم میتوانند این خدمات را به سادگی و سهولت در تمام شبانه روز و بدون محدودیت جغرافیایی دریافت کنند. یکی از خدماتی که در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی قرار داده شده است سامانه اطلاع رسانی پرونده نام دارد. این سامانه با این هدف راه اندازی شده است تا مردم برای آگاهی از وضعیت پرونده خود نیاز به مراجعه حضور به مراجع قضایی نداشته باشند.
مردم برای اطلاع از وضعیت پرونده با مراجعه به درگاه خدمات قضایی من یا همان پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی به آدرس my.adliran.ir و وارد کردن کد ملی و رمز شخصی که با ثبت نام و احراز هویت در «ثنا» برایشان پیامک شده، میتوانند وارد صفحه شخصی شان در عدل ایران شوند. سپس با کلیک روی «اطلاعرسانی پرونده» به این سامانه دسترسی پیدا کنند. در این سامانه همه پروندههای مختومه شده و نشده را میتوان مشاهده کرد. همچنین این امکان وجود دارد که جستجو را براساس شماره پرونده، تاریخ صدور و شعبه با ترتیب نزولی یا صعودی انجام داد.
مردم علاوه بر این، میتوانند جدولی را که شامل فهرست پروندههای ارائهشده و اطلاعاتی، چون شماره پرونده، ردیف فرعی و شعبه مورد نظر است، در صورت تمایل چاپ کنند. همچنین لینکی در سامانه اطلاعرسانی پرونده دیده میشود که اگر اطلاعات پرونده بهروز نشده یا وجود نداشته باشد، میتوانند یا کیلیک بر روی آن خطای مورد نظر را گزارش کنند.
محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت و گو با میزان با بیان اینکه در سند تحول قضایی بر ارائه راهکارهایی که بتوان خدمات آسان و رایگان به مردم ارائه داد تاکید شده است گفت: یکی از خدماتی که قوه قضاییه در راستای اجرای سند تحول قضایی انجام داده است پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی است. در سند تحول قضایی بر یکپارچگی ارائه خدمات و جلوگیری از سردرگمی مردم تاکید شده است. مردم با ورود به این سامانه و از طریق کد ثنا و به صورت پیامک میتوانند از خدمات الکترونیک قضایی که در حال حاضر ۲۸ مورد را شامل میشود استفاده کنند.
محمد کاظمی فرد در ادامه با اینکه در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی خدمات گوناگونی وجود دارد و این خدمات توسعه مییابد تاکید کرد: این خدمات باعث شده است شکل جدیدی از ارائه خدمات به مردم شکل بگیرد. پنجرهای که در آن سادگی و سهولت و دسترسی راحت و آسان به خدمات مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه با استقبال خوب مردم از این پنجره مواجه هستیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با عنوان اینکه یکی از خدماتی که در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی قرار دارد سامانه اطلاع رسانی پرونده است اظهار کرد:این سامانه نقش مهمی در کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضایی داشته است. ضمن اینکه فرد در هر ساعت از شبانه روز میتواند به پرونده دسترسی داشته باشد. صرفه جویی در وقت و زمان و از بین رفتن محدودیتهای جغرافیایی از دیگر مزایای استفاده از این سامانه است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه سامانه اطلاع رسانی پرونده یکی از پرکاربردترین خدماتی است که مردم در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی از آن استفاده میکنند و بزودی خدمات در پنجره واحد توسعه پیدا میکند گفت:امروزه بسیاری از مردم با یک گوشی همراه مجهز به اینترنت میتوانند در محدوده جغرافیایی به خدمات قوه قضاییه دسترسی داشته باشند و این همان موضوعی است که ما آن را دنبال میکنیم یعنی ارائه خدمات آسان قضایی به شکلی که فرد به راحتی و سهولت بتواند به خدمات قضایی دسترسی داشته باشد.
انتهای پیام/