وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی/آمارها چه می‎گویند؟

8:00 - 26 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۴۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی/آمارها چه می‎گویند؟
بیش از ۵ هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی گرفتار هستند.

خبرگزاری میزان – بررسی‌های جدید نشان دهنده وخامت اوضاع اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

رژیم صهیونیستی از بازداشت و حبس فلسطینی‌ها به عنوان ابزاری برای مقابله با مقاومت آن‌ها در برابر اشغالگری خود بهره می‌برد؛ براساس آمارها، رژیم صهیونیستی از ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش از ۳ هزار فلسطینی را با همین هدف بازداشت کرده است.

جدیدترین آمار مربوط به اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

بر اساس اعلام باشگاه اسرای فلسطینی، در حال حاضر حدود ۵ هزار فلسطینی در ۲۳ زندان و بازداشتگاه رژیم صهیونیستی دوران حبس خود را می‌گذرانند.

۳۱ نفر از این اسرا زن هستند که در زندان «دامون» در حبس هستند و ۱۶۰ نفر آنان کودک هستند که در زندان‌های «عوفر»، «مجدو» و «دامون» نگهداری می‌شوند.

باشگاه اسرای فلسطینی همچنین تعداد اسرای قدیمی که تاریخ بازداشت آن‌ها به پیش از امضای توافق اسلو می‌رسد، ۲۳ نفر اعلام کرد که مسن‌ترین آن‌ها «محمد الطوس» است؛ این اسیر فلسطینی از سال ۱۹۸۵ تاکنون در حبس به سر می‌برد.

شمار شهدای اسیر فلسطینی نیز از سال ۱۹۶۷ تاکنون به رقم ۲۳۷ شهید رسیده است؛ این در حالی است که صد‌ها اسیر فلسطینی پس از آزادی از زندان بر اثر بیماری‌هایی که دوران اسارت برای آنها رقم زد، به شهادت رسیدند.

براساس گزارش باشگاه اسرای فلسطینی رژیم صهیونیستی پیکر ۱۲ اسیر شهید را نیز تحویل نداده است؛ از جمله اسرای شهیدی که پیکرشان همچنان در اختیار رژیم صهیونیستی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«انیس دولة» که در سال ۱۹۸۰ در زندان عسقلان به شهادت رسید؛ «خضر عدنان» که در اردیبهشت سال جاری به شهادت رسید.

شمار اسرای فلسطینی بیمار نیز به رقمی بالای ۷۰۰ نفر رسیده است، این افراد با درجات مختلفی دچار بیماری و نیازمند پیگیری و مراقبت هستند.

۱۶۰ نفر از این اسرا در شرایطی وخیم قرار دارند؛ ۲۴ نفر از این اسرا از مراحل پیشرفته سرطان و تومور رنج می‌برند.

۵۵۸ نفر از اسرای فلسطینی نیز در حال گذراندن حکم حبس ابد هستند.

وضعیت اسرای زن فلسطینی

۷ نفر از بیش از ۳۰ اسیر فلسطینی زن نیز در حالی در حبس هستند که از بیماری رنج می‌برند.

مدیر مرکز مطالعات فلسطینی برای اسرا، اعلام کرد که اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی میان اسرای زن و مرد فلسطینی تفاوتی قائل نمی‌شود و با اسرای زن از جهات حبس، بازجویی و تهدید مانند اسرای مرد رفتار می‌شود؛ ضمن اینکه حریم خصوصی آن‌ها توسط زندان‌ها شکسته می‌شود.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی عامدانه در قبال اسرای زن فلسطینی دست به سهل انگاری پزشکی می‌زند که نتیجه آن شهادت این اسیران است؛ در سال ۲۰۲۲ یک اسیر زن فلسطینی جان خود را به دلیل وخامت وضعیت جسمانی در زندان از دست داد و به شهادت رسید.

زندان «دامون» که محل نگهداری اسرای زن فلسطینی است، زندانی قدیمی و فرسوده با زیرساخت‌های نامناسب برای زندگی انسان‎هاست.

اسرای زن فلسطینی هر کدام داستانی منحصر به فرد از دوران حبس خود دارند؛ هرچند که آنان به شکلی مشابه دوران سختی شامل ضرب و شتم، تفتیش برهنه، سلول انفرادی، محرومیت از ملاقات با خانواده و سهل انگاری پزشکی را پشت سر گذاشته‎اند.

وضعیت اسرای فلسطینی تحت بازداشت اداری

در حال حاضر بیش از هزار اسیر فلسطینی در شرایط بازداشت اداری در حبس قرار دارند؛ «بازداشت اداری» به این معناست که فرد بازداشت شده بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت نگهداری می‌شود و مدت این بازداشت قابل تمدید است.

شمار اسرای تحت بازداشت اداری نیز هزار و ۸۳ نفر اعلام شد که ۳ نفر آن‌ها زن و ۱۹ نفرشان کودک هستند؛ در میان اسرای تحت بازداشت اداری ۱۷ نفر از خبرنگاران حضور دارند.

شمار اسرای فلسطینی تحت بازداشت اداری در سال جاری به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۳ رسیده است.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *