کتاب تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی: رویکردی گام به گام منتشر شد

8:45 - 15 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۹۹۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی: رویکردی گام به گام منتشر شد
کتاب تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی، به جای فرایند سیاستگذاری، بیشتر بر روش تحلیل سیاست متمرکز است. کاربرد‌های عملی آن در یک چارچوب نظری قوی قابل خواندن است و به آسانی برای متخصصان آموزش و رهبران سیاستگذار کاربرد دارد.


کتاب تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی: رویکردی گام به گام تألیف نیکولای‌ای الکساندر با ترجمه سعید غیاثی ندوشن و علی خورسندی طاسکوه به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بهای ۱۹۸ هزار تومان منتشر شد.

در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: چشم انداز عرصه رهبری آموزشی مملو از پیچیدگی‌ها است. به عنوان رهبر آموزشی، چه در مدرسه باشید یا دانشکده و دانشگاه، و چه در عرصه سیاست و سیاستگذاری، تحلیل سیاست به دلایل مختلف مملو از چالش است. رهبران آموزشی باید ایده‌ها را بیان کنند، اهداف را تعیین کنند، مسائل را حل کنند، جایگزین ارائه دهند و موافقت دیگران را جلب نمایند.

این کتاب به جای فرایند سیاستگذاری، بیشتر بر روش تحلیل سیاست متمرکز است. کاربرد‌های عملی آن در یک چارچوب نظری قوی قابل خواندن است و به آسانی برای متخصصان آموزش و رهبران سیاستگذار کاربرد دارد.

این اثر شامل دستورالعمل‌های عملی برای تحلیل سیاست از تعریف و درک مسئله تا اجرا و ارزیابی نتایج است.

فهرست این اثر عبارت است از:
دیباچه مؤسسه

فصل ۱: طرح موضوع (زمینه سازی)
فصل ۲: آغاز راه: نگاه به تحلیل سیاست به عنوان تحلیل مسئله
فصل ۳: برداشتن گام اول: تعریف مسئله
فصل ۴: تشکیل پرونده با جمع آوری شواهد
فصل ۵: تعیین ارزش‌های محرک
فصل ۶: توسعه گزینه‌های جایگزین
فصل ۷: سنجیدن گزینه ها: ارزیابی گزینه‌های جایگزین
فصل ۸: ارائه توصیه
فصل ۹: ترغیب مخاطب
فصل ۱۰: اجرای راه حل
فصل ۱۱: نظارت بر خروجی‌ها
فصل ۱۲: ارزشیابی نتایج
فصل ۱۳: نتایج اظهارشده

راهنمای رهبران حوزه آموزش و خلاصه لیست فعالیت‌ها برای هر مرحله از فرایند تحلیل سیاست
نمایه
در بخشی از دیباچه مؤسسه آمده است: امروزه، دانشگاه و نظام آموزش عالی، در اثر چرخش‌ها و تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع و همچنین نوآوری‌های بی پایان حوزه فناوری، با مفاهیم تازه‌ای در مطالعات آموزش عالی و مسائل علم و فناوری مواجه گردیده است.

در این بستر سیال جهانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، بیش از گذشته مورد توجه واقع شده و در مسیر رویکرد‌های آینده نگرانه به آموزش عالی متوازن، اهمیتی محوری پیدا کرده است. در این میان فهم چالش‌های پیش روی آموزش عالی و درک دامنه مطالبه و انتظار از آن با تکیه بر فهم و شناخت بایسته عوامل مؤثر درونی و بیرونی نظام دانش و دانشگاه، و رصد روند‌های فعلی و آینده مفاهیم و آموزه‌های مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری می‌تواند راهبرد‌هایی کارساز جهت ایجاد تعادل و تناسب میان کارویژه‌های اجتماعی ارائه کند. برای این کار و همچنین برای بازکاوی شرایط کنونی تولید و ترویج دانش و ترسیم عقلانی و واقع بینانه نسبت کارکردی دانشگاه با جامعه آینده توسعه و تعالی کشور، باید از مطالعات و پژوهش‌های هدفمند در خصوص نقش و کارکرد دانشگاه و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن، خاصه از علوم انسانی و اجتماعی و کاربست راهبرد‌های خردمندانه آن در عرصه سیاستگذاری و تصمیم گیری بهره جوئیم.

برای دستیابی به این اهداف، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۲ به عنوان نهاد مولد اندیشه و اتاق فکر وزارت عتف، با هدف بررسی و پژوهش در موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی و فرهنگی کشور و ایفای نقش واسط میان دانشگاه و جامعه، کوشش نموده است تا سیاست‌های کاری خود را در مسیر انجام محور‌های پژوهشی و مطالعاتی زیر و تولید و نشر متون و آثار مرتبط با حوزه‌های موضوعی زیر را سامان و ارتقا دهد:

۱. پژوهش و بررسی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی و فناوری کشور
۲. مطالعه در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی
۳. توسعه و تقویت کانون‌های تفکر در مسائل و مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و سیاست‌های توسعه علمی
۴. تقویت مطالعات آینده نگری در مسائل اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها و شناخت نیاز‌های جدید آموزش عالی در این زمینه‌ها و
۵. بسط و گسترش مطالعات میان رشته‌ای و روش‌های گسترش آن.

مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با توجه به ضرورت توجه به این اهداف و اولویتها، بر آن است تا در کنار برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی و چاپ و نشر نتایج طرح‌ها و تحقیقات علمی و پژوهشی انجام یافته خود، تألیف و ترجمه آثار علمی را نیز متناسب و مرتبط با زمینه‌های موضوعی فوق، در دستور کار قرار دهد. بدیهی است که سرمایه گذاری علمی و معنوی مؤسسه برای توسعه و ارتقای دانش مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری و تأمین منابع فکری و علمی لازم برای سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی توسط محققان و مدیران این حوزه، نیازمند تولید و ترویج متون و منابع متعددی در جهت برداشتن گام‌های دقیق و استوار است.

امید است آثار و انتشارات علمی مؤسسه بتواند به بهترین کیفیت در دسترس طیف متنوع مخاطبان از قبیل استادان و پژوهشگران اجتماع علمی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان و علاقه‌مندان مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری قرار گیرد و در ارتقای بایسته کارویژه‌های نظام آموزش عالی و افزایش اثرمندی علم در جامعه ایران، به سهم خود نقشی سازنده داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *