تسهیل ارتباط و حضور حوزویان در آموزشوپرورش/ ایدههای حوزویان و معلمان در یکدیگر تنیده شود
به گزارش گروه جامعه ، سید محمد بطحایی در آیین افتتاح دوازدهمین هماندیشی ستاد همکاریها در مشهد مقدس اظهار کرد: متأسفانه طی دو دهه گذشته مسئله کسب مهارتهای تربیتی و فرهنگی جای خود را به حفظیات و یادگیری در ذهن داده است.
دنبال تقویت و توسعه فعالیتهای تربیتی و فرهنگی و با همکاری حوزههای علمیه در مدارس هستیم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: شیوه گذشته بهگونهای بود که همه معلومات و علم آموزشی دانش آموزان بیشتر جنبه شناختی دارد و جایگاهی برای کسب مهارتهای تربیتی و پرورشی قائل نشد و این مسئله که ابتدا در متوسطه دوم بود به متوسطه اول و امروز به دوره ابتدایی منتقلشده است.
بطحائی تصریح کرد: امروز مدال افتخار را بر گردن کسانی میاندازیم که بیشتر حفظ کردهاند و مهارتهای تربیتی و پرورشی آنان مورد ارزیابی قرار نگرفته است و ما به دنبال بهکارگیری همه مهارتها در کنار یکدیگر هستیم.
وی در ادامه افزود: با طراحی برنامههای متعدد به دنبال تقویت و توسعه فعالیتهای تربیتی و فرهنگی و با همکاری حوزههای علمیه در مدارس هستیم.
هجمههای سنگینی نسل جوان و نوجوان ما را تهدید میکند
وی گفت: نباید تعامل و ارتباط میان حوزه و آموزشوپرورش را با چسب به یکدیگر بچسبانیم، امروز هجمههای سنگینی نسل جوان و نوجوان ما را تهدید میکند، باید حوزه و آموزشوپرورش با یکدیگر تنیده شوند و حوزه نقش هیئت اندیشهورز آموزشوپرورش را ایفا کند.
بطحائی اظهار کرد: امسال اتفاق خوبی که رقم خورده است، اختصاص دو ساعت رسمی آموزشوپرورش به مسئله معلم و دانشآموز است که بر اساس نیازهای روز و با تشخیص آموزگار، اداره شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاشهای زیادی آموزشوپرورش انجام داده تا تحول مدنظر ایجاد شود، گفت: این تلاشها و زحمتها که در چند دوره شروع شد و تا امروز ادامه دارد هنوز نتوانسته توقع و مطلوبیت را برای جامعه و مدیران کشور و سیاستگزاران کشور ایجاد کند و انتقادهایی بر توانایی و خروجیهای آموزشوپرورش وجود دارد.
انحراف در برنامه رسمی و غیررسمی آموزشوپرورش موجب کاهش سهم اهداف تربیتی مدارس
وی افزود: در دو دهه اخیر ناخواسته انحرافاتی در برنامه رسمی و غیررسمی آموزشوپرورش دچار شدهایم که موجب شده سهم اهداف تربیتی کاهش یابد و اهداف آموزشی و شناختی بر اساس حافظه محوری اولویت پیداکرده و دانش آموزان مطالب را بهخوبی حفظ میکنند، ولی آنجا که بهطور مثال باید جوانمردی، حلال و حرام را در عمل و در زندگی به کار ببرند نمره خوبی نمیگیرند.
وی ادامه داد: این انحراف یعنی توسعه و گسترش مهارتآموزی به نفع اهداف شناختی و کاهش اهداف تربیتی ابتدا در متوسطه دوم و پایههای ۱۱ و ۱۲ آغاز شد و اکنون این مصیبت را در نظام آموزشوپرورش و متأسفانه در دوره ابتدایی هم شاهد هستیم که این موضوع فراگیر شده و سایه شوم خودش را در فضای تربیتی و پرورشی گسترده است که کنکور یکی از این عوامل بود که امیدوارم با تلاشهایی که صورت میگیرد سهم این عامل کاهش یابد و سهم اهداف پرورشی و تربیتی بیشتر شود که اجرای این هدف دشوار است، زیرا جامعه در ۲۰ سال گذشته به آن عادت کرده است.
کنکور و شبه کنکور باعث شد که همه تلاشها صرف اهداف شناختی شود
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: کنکور و شبه کنکور باعث شد که همه تلاش صرف اهداف شناختی شود و معلم فرصت پرداختن به مهارت ندارد و دانشآموز میخواهد فرم را حفظ کند و معلم کوتاهترین نتیجه را به او آموزش دهد.
در ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی و دانشگاهها نیازی به برگزاری کنکور نیست
سید محمد بطحایی با اشاره به انحراف در فرایند یادگیری و یاددهی اظهار کرد: میتوان عطش کنکور را کم کرد، زیرا در ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی و دانشگاهها نیازی به برگزاری کنکور نیست و بر اساس سوابق تحصیلی میتوان دانش آموزان را انتخاب کرد.
وزیر آموزشوپرورش مدرسه را محلی برای تمرین زندگی دانست و گفت: مدرسه باید کارگاهی آموزشی برای زندگی شود و دانش آموزان باید یاد بگیرند که مسئله زندگی خود را چگونه حل کنند.
برای اصلاح مسیر نیازمند حمایت فکری، معنوی و کارشناسی حوزههای علمیه هستیم
بطحائی ادامه داد: برای اصلاح این مسیر نیازمند حمایت فکری، معنوی و کارشناسی حوزههای علمیه هستیم و به صاحبنظران حوزه نیازمندیم.
وی تصریح کرد: چسباندن حوزه و آموزشوپرورش مشکلی را حل نمیکند، بلکه باید به هم تنیده باشند و آموزشوپرورش حوزههای علمیه را بهعنوان هیئت اندیشهورز باشد و از آنان راهنمایی بگیرند که در این صورت همکاری بین حوزه و آموزشوپرورش صورت میگیرد.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه باید حوزویان بهراحتی در آموزشوپرورش رفتوآمد کرده و ارتباط داشته باشند، اظهار کرد: حتماً باید متخصصینی در تربیت اسلامی که با مسائل امروز تعلیم و تربیت آشنا باشند، استفاده کنیم.