دكتر محمد سریر: ادبیات ستون فرهنگ است
آیین رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد...» به خوانندگی فاضلجمشیدی و آهنگسازی حسین پرنیا در نشست اتفاق ترانه در تاریخ 2 بهمنماه با اجرای علیرضا بدیع در سالن مهر حوزههنری برگزار شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد...» به خوانندگی فاضلجمشیدی و آهنگسازی حسین پرنیا در نشست اتفاق ترانه در تاریخ 2 بهمن ماه با اجرای علیرضا بدیع در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد كه در این مراسم جمعی از اساتید موسیقی ایران از جمله نادر گلچین، محمد سریر، محمدعلی بهمنی، عباس محمدی و ... حضور داشتند، در ابتدای این برنامه تعدادی از شعرای جوان اشعار خود را قرائت كردند.
در ادامه مطابق روال معمول برنامه در بخش معرفی كتاب، مصطفی جمشیدی رمانهای «بیداری» و «سونات عدن» را معرفی كرد. جمشیدی راجع به كتاب «بیداری» گفت: در روز 13 آبان كشتار جمعیای كه شاه جلوی دانشگاه تهران انجام داد باعث شد كه من در این مورد كتابی را تالیف كنم كه محوریت انقلابی دارد. شخصیت «هوشیار»، شخصیت اصلی این داستان است كه مذهبی است و برای امرار معاش تصنیف می فروشد و در مقابل «هوشیار» بادیگاردی به نام «جهان» است كه با «هوشیار» مخالف است و قصد كشتن «هوشیار» را دارد و نقشه های زیادی برای كشتن او می كشد.
وی در رابطه با كتاب «سونات عدن» گفت: این كتاب چالش بین پلیس، قاضی و دزد است كه قاضی دوست دارد جای پلیس باشد، پلیس علاقه دارد به جای قاضی باشد و دزد علاقه دارد تا جای پلیس داستان باشد كه روابط خوبی را در این داستان می بینیم.
در ادامه نشست محمد سریر با اظهار نگرانی در فضای ادبیات گفت: ادبیات ستون فرهنگ است، متاسفانه امروزه در مدارس و آموزشگاه ها به موضوع ادبیات كمتر رسیدگی می شود و جوانان و نوجوانان ما در عرصه ادبیات و فرهنگ فقیر هستند، این موضوع كاملا تاسف بار است كه دانش آموز اشعار كتاب را فقط برای قبولی در امتحان و گرفتن نمره ای خوب می خواند.
وی افزود: متاسفانه امروزه نه تنها در موسیقی بلكه در حوزه كلام هم هیچ وجه ادبی و ماندگاری وجود ندارد، به هرحال موسیقی همراه با شعر است و بدنه موسیقی و حتی ردیف روی كلام گذاشته شده است برخی از این اشعاری كه در موسیقیها هستند راه زندگی را نشان می دهند و آموزنده هستند. ما اگر شعر موسیقی را متوجه نشویم اصلا خوب نیست و باید شعر و موسیقی با هم آمیخته شوند تا اثری ماندگار پدید آید.
ابراهیم اسماعیلی در طرح سوالی از اساتید حاضر آقایان نادر گلچین، سریر و محمدعلی بهمنی گفت: در سال های اخیر موسیقی ایرانی رویكردی زیادی در استفاده از اشعار معاصر در این زمینه داشته است، از نظر شما ظرفیت شعر معاصر در چه حد است و چه مقدار در این تجربه موفق بوده است؟
محمد سریر در پاسخ به این سوال گفت: استفاده از اشعار معاصر به این معنی نیست كه از اشعار كهن استفاده نمی شود، شعر امروز به هرحال نگاه تازه دارد به مسائل جامعه ولی این اشعار از تكنیك و فضاسازی هنری در شعرفارسی ایجاد می كند كه این موضوع به موسیقی حالتی خاص و جذاب می بخشد.
نادر گلچین در رابطه با حضور كلام در موسیقی گفت: موضوعی كه در موسیقی قابل ارج نهادن است كلام است، آن قدری كه كلام تاثیرگذار است موسیقی نمی تواند موثر واقع شود، برخی از اشعاری كه امروزه در موسیقی استفاده می شود قابل قبول نیستند و حساب و كتاب درستی ندارند.
محمدعلی بهمنی شاعر و غزلسرای ایرانی در این موضوع اظهارنظر كرد و گفت: بهترین كاری كه میتوان انجام داد این است كه مروری بر آثار بزرگان موسیقی و شعر كنیم و از آن ها بهرمند شویم. هر شعری هر چند كه قابلیت همراهی با موسیقی را نیز نداشته باشد یك ظرفیتهای پنهانی را دارد كه نباید از آنها غافل شویم.
وی افزود: در گذشته اشعار بیشتر به صورت منثور بوده اند اما شعر موزون آنقدر ظرفیت داشته است كه تا امروز در موسیقی از آن بهره می بریم. این خود جای خرسندی دارد كه ما به میراث خود و اصلیت خود برگشته ایم.
در ادامه نشست مراسم رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد...» برگزار شد و فاضل جمشیدی خواننده این اثر گفت: مدتی به دلیل فشارهای عصبی موسیقی كسالت بر من وارد شد و در این مدت تنها كسی كه بیشتر به فكر من بود و به دیدار من می آمد حسین پرنیا آهنگساز این آلبوم بود و طی گفتوگوهایی با هم این اثر را تولید كردیم.
در این مراسم رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد...» توسط اساتید عرصه موسیقی آقایان نادر گلچین، محمد سریر، محمدعلی بهمنی و عباس محمدی انجام شد. هنرمندان این اثر قصد اجرا در این نشست را داشتند كه به دلیل حادثه پلاسكو و ابراز همدردی با خانواده این شهدا از اجرا را لغو كردند.
در ادامه مطابق روال معمول برنامه در بخش معرفی كتاب، مصطفی جمشیدی رمانهای «بیداری» و «سونات عدن» را معرفی كرد. جمشیدی راجع به كتاب «بیداری» گفت: در روز 13 آبان كشتار جمعیای كه شاه جلوی دانشگاه تهران انجام داد باعث شد كه من در این مورد كتابی را تالیف كنم كه محوریت انقلابی دارد. شخصیت «هوشیار»، شخصیت اصلی این داستان است كه مذهبی است و برای امرار معاش تصنیف می فروشد و در مقابل «هوشیار» بادیگاردی به نام «جهان» است كه با «هوشیار» مخالف است و قصد كشتن «هوشیار» را دارد و نقشه های زیادی برای كشتن او می كشد.
وی در رابطه با كتاب «سونات عدن» گفت: این كتاب چالش بین پلیس، قاضی و دزد است كه قاضی دوست دارد جای پلیس باشد، پلیس علاقه دارد به جای قاضی باشد و دزد علاقه دارد تا جای پلیس داستان باشد كه روابط خوبی را در این داستان می بینیم.
در ادامه نشست محمد سریر با اظهار نگرانی در فضای ادبیات گفت: ادبیات ستون فرهنگ است، متاسفانه امروزه در مدارس و آموزشگاه ها به موضوع ادبیات كمتر رسیدگی می شود و جوانان و نوجوانان ما در عرصه ادبیات و فرهنگ فقیر هستند، این موضوع كاملا تاسف بار است كه دانش آموز اشعار كتاب را فقط برای قبولی در امتحان و گرفتن نمره ای خوب می خواند.
وی افزود: متاسفانه امروزه نه تنها در موسیقی بلكه در حوزه كلام هم هیچ وجه ادبی و ماندگاری وجود ندارد، به هرحال موسیقی همراه با شعر است و بدنه موسیقی و حتی ردیف روی كلام گذاشته شده است برخی از این اشعاری كه در موسیقیها هستند راه زندگی را نشان می دهند و آموزنده هستند. ما اگر شعر موسیقی را متوجه نشویم اصلا خوب نیست و باید شعر و موسیقی با هم آمیخته شوند تا اثری ماندگار پدید آید.
ابراهیم اسماعیلی در طرح سوالی از اساتید حاضر آقایان نادر گلچین، سریر و محمدعلی بهمنی گفت: در سال های اخیر موسیقی ایرانی رویكردی زیادی در استفاده از اشعار معاصر در این زمینه داشته است، از نظر شما ظرفیت شعر معاصر در چه حد است و چه مقدار در این تجربه موفق بوده است؟
محمد سریر در پاسخ به این سوال گفت: استفاده از اشعار معاصر به این معنی نیست كه از اشعار كهن استفاده نمی شود، شعر امروز به هرحال نگاه تازه دارد به مسائل جامعه ولی این اشعار از تكنیك و فضاسازی هنری در شعرفارسی ایجاد می كند كه این موضوع به موسیقی حالتی خاص و جذاب می بخشد.
نادر گلچین در رابطه با حضور كلام در موسیقی گفت: موضوعی كه در موسیقی قابل ارج نهادن است كلام است، آن قدری كه كلام تاثیرگذار است موسیقی نمی تواند موثر واقع شود، برخی از اشعاری كه امروزه در موسیقی استفاده می شود قابل قبول نیستند و حساب و كتاب درستی ندارند.
محمدعلی بهمنی شاعر و غزلسرای ایرانی در این موضوع اظهارنظر كرد و گفت: بهترین كاری كه میتوان انجام داد این است كه مروری بر آثار بزرگان موسیقی و شعر كنیم و از آن ها بهرمند شویم. هر شعری هر چند كه قابلیت همراهی با موسیقی را نیز نداشته باشد یك ظرفیتهای پنهانی را دارد كه نباید از آنها غافل شویم.
وی افزود: در گذشته اشعار بیشتر به صورت منثور بوده اند اما شعر موزون آنقدر ظرفیت داشته است كه تا امروز در موسیقی از آن بهره می بریم. این خود جای خرسندی دارد كه ما به میراث خود و اصلیت خود برگشته ایم.
در ادامه نشست مراسم رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد...» برگزار شد و فاضل جمشیدی خواننده این اثر گفت: مدتی به دلیل فشارهای عصبی موسیقی كسالت بر من وارد شد و در این مدت تنها كسی كه بیشتر به فكر من بود و به دیدار من می آمد حسین پرنیا آهنگساز این آلبوم بود و طی گفتوگوهایی با هم این اثر را تولید كردیم.
در این مراسم رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد...» توسط اساتید عرصه موسیقی آقایان نادر گلچین، محمد سریر، محمدعلی بهمنی و عباس محمدی انجام شد. هنرمندان این اثر قصد اجرا در این نشست را داشتند كه به دلیل حادثه پلاسكو و ابراز همدردی با خانواده این شهدا از اجرا را لغو كردند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *