انتشار «سینمای دیوید لینچ» و چند کتاب فلسفی
در نوشته پشت جلد کتاب میخوانیم: تاد مکگوان دست به اکتشافی برانگیزاننده از غرابت و فانتزی درآثار پیشگامانه دیوید لینچ میزند. او به مطالعه مهارت لینچ در تلفیق امر عجیب با امر عادی میپردازد تا بر ماهیت شگفت بهنجاری تأکید کند. از هالیوود غالبا به دلیل تحریف واقعیت و ارائه فانتزیهای واقعگریز انتقاد میشود. اما در فیلمهای لینچ فانتزی به ابزاری بدل میشود که تماشاگر آن را به ایجاد رابطهای انقلابی با دنیا ترغیب میکند.
مکگوان با توجه به کل دوران حرفهای فیلمساز، استفاده لینچ از فانتزی را بررسی و رد اثرات سیاسی، فرهنگی و اگزیستانسیال سبک منحصر به فرد او را تعقیب میکند. در هر فصل، ایده امر ناممکن در یکی از فیلمهای لینج از جمله مخمل آبی و مرد فیلنما که مورد ستایش منتقدان بود و تلماسه که از جنبه تجاری ناموفق بوده بررسی میشود. مکگوان به نظریهپردازان «عصر طلایی» مطالعه فیلم (کریستین متز، لورا مالوی و ژان لویی بودری) و اندیشه زیگموند فروید، ژاک لاکان و هگل توجه نشان میدهد. او با استفاده از غرابت سبک لینچ به منزله نقطه عزیمت خود، بعد تازهای به حوزه مطالعات نظریه مولف میافزاید و لینچ را به عنوان منبع جدید مفهومپردازی نو و رادیکال فانتزی معرفی میکند.
اسلاوی ژیژک، نویسنده «هنر امر والای مضحک: درباره بزرگراه گمشده دیوید لینچ» میگوید: «کتاب سینمای دیوید لینچ معرف دانش عمیق و گاهی به راستی نفسگیر تاد مکگوان از سینمای دیوید لینچ و نظریه لاکانی است.»
از دیگر کتابهای تازه منتشرشده در نشر یادشده، ترجمه جلدهای تازهای از «دانشنامه فلسفه استنفورد» است.
جلد ۶۹ این دانشنامه، «مسئله دستهای آلوده» نوشته س.آ.ج. کودی با ترجمه مریم خدادادی در ۹۰ صفحه، با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰۰ تومان در دسترس عموم قرار گرفته است.
جلد ۷۰ این دانشنامه نیز با عنوان «طبیعتگرایی» نوشته دیوید پاپینو با ترجمه حسن امیریآرا در ۹۶ صفحه، با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه و به بهای ۶۰۰۰ تومان منتشر شده است.
همچنین جلد ۷۱ «دانشنامه فلسفه استنفورد» با نام «مفهوم امر زیباشناختی» نوشته جیمز شلی با ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی در ۷۲ صفحه با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه و قیمت ۵۰۰۰ تومان در بازار عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد این مجموعه آمده است: «بسیاری از کسانی که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی میکنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیدهاند و چه بسا از این مجموعه کمنظیر بهره نیز برده باشند. کتابی که در دست دارید حاصل طرحی برای ترجمه و انتشار گزیدهای از مدخلهای این دانشنامه است با هدف گستردن دامنه تأثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هر چه بیشتر خوانندگان فارسیزبان به مقالات راهگشایی که در این مجموعه آمده است. با توجه به ویژگیهای دانشنامه فلسفه استنفورد، شاید بیراه نباشد که بگوییم برای کسی که میخواهد اولینبار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینههای مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخلهای مربوط به آن در این دانشنامه آغاز کند.»