"افغانستان" هیچ زمانی خط دیورند را به رسمیت نشناخته است

22:30 - 16 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۷۹۵
در حالیکه دولت پاکستان از ادغام مناطق هفتگانه قبائلی خبر داده رئیس‌جمهور سابق افغانستان میگوید اسلام‌آباد از نظر قانونی حق ندارد تا شرایط دلخواهش را در مورد خط دیورند دیکته کند، ما خواستار آزادی مناطق قبائلی از قانون فدرال پاکستان هستیم.
به گزارش سرویس بین الملل  حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان در توئیتر خود نوشت پاکستان اختیارات قانونی برای دیکته کردن شرایط در رابطه با خط دیورند را ندارد، در حالیکه ما خواستار توقف سرکوب و آزادی مناطق قبائلی از قانون فدرال پاکستان هستیم.
 
حامد کرزی تصریح کرد: افغاستان هیچ زمانی خط دیورند را به عنوان مرز رسمی بین دو کشور به رسمیت نشناخته و در آینده هم نخواهد شناخت.
 
دولت پاکستان چند روز قبل طرحی را برای ادغام مناطق هفتگانه قبائلی به تأیید نخست‌وزیر پاکستان رساند که بر اساس آن تمام مناطق قبائلی در ایالت خیبرپختونخواه تا 5 سال آینده ادغام خواهد شد و اصلاحات گسترده‌ای در ادارات دولتی آن به وجود خواهد آمد.
 
مناطق قبایلی پاکستان (FATA) که شامل هفت منطقه با نام‌های «کرم»، «وزیرستان شمالی»، «وزیرستان جنوبی»، «مهمند»، «خیبر»، «اورکزی»، «باجور » و 6 منطقه مرزی «دیره اسماعیل خان»، «بنو»، «کوبات»، «لکی مروت»، «پیشاور» و «تانک» هستند در مرز افغانستان واقع شده‌اند.
 
با این وجود این قبائل همواره از برخورد دولت پاکستان شاکی بوده‌اند و با برخورداری از کمترین امکانات زندگی تحت نظارت قانون سختگیرانه فدرال قرار دارند.
 
بسته ماندن گذرگاه‌های مرزی با وجود تلاش‌های مقامت افغان و آغاز دوباره طرح جنجالی مدیریت مرزی از سوی ارتش پاکستان در امتداد خط دیورند، سرکوب و بازداشت گسترده پناهجویان افغان، حملات موشکی به ولایت‌های مرزی کنر، ننگرهار و نورستان باعث تشدید هر چه بیشتر تنش‌های بیپایان بین دو کشور شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *