نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: اتفاق اصفهان اقدامی ایذایی و ناچیز بود/ پاسخ قطعی ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه احتمالی

10:56 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۳۲۶
کنعانی: اتفاق اصفهان اقدامی ایذایی و ناچیز بود/ پاسخ قطعی ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه احتمالی
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه، ۳ اردیبهشت، در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شد و به پرسش‌های آن‌ها درباره جدیدترین موضوع‌های مربوط به سیاست خارجی پاسخ داد.

 

درباره پیامدهای تحریمی مصوبه جدید کنگره آمریکا و آینده برجام
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۲:۱۳

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکا و نهادهای قانونی این کشور به تحریم‌ها عادت کرده‌اند، گفت: سیاست تحریم‌ها سیاست شکست خورده است و برای تحریم‌کننده منفعتی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: به مقام‌های آمریکایی توصیه می‌کنیم از تجارب گذشته درس بگیرند.

کنعانی، گفت: مسیر برجام همچنان باز است و می‌تواند طرف‌ها را به نتیجه مطلوب برساند.

درباره احتمال بروز درگیری‌های جدید میان ایران و رژیم صهیونیستی
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۲:۱۱

کنعانی با بیان اینکه موضوع درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی به این معنا قابل پرداختن نیست، گفت: ایران پاسخ مشروع، قانونی و بازدارنده علیه تجاوز به مقر دیپلماتیک خود در سوریه نشان داد و بلافاصله این عملیات را در این مرحله پایان یافته خواند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تجربه نشان داد که تشکیل ائتلاف‌های وهمی به صلح و ثبات منطقه کمک نمی‌کند، اظهار کرد: دنیا در هفت ماه اخیر دید که چه کسی در کانون محور شرارت قرار دارد.

درباره نتایج احتمالی فعال شدن «میرکارت» در ایران
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۲:۰۹

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: در حوزه «میرکارت» پیشرفت‌های خوبی با روسیه در چارچوب توافق مشترک داشتیم و ما در مرحله اجرای پروژه قرار داریم.

درباره مواضع کشورهای دیگر در مورد اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۲:۰۴

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، گفت: مواضع گسترده‌ای درباره این عملیات اتخاذ شد و بیشتر کشورها از ایران حمایت کردند.

وی بیان کرد: برخی از کشورهایی که ما را دعوت به خویشتن‌داری کردند، طی هفت ماه گذشته از رژیم صهیونیستی در انجام جنایت علیه غزه حمایت کردند و این نشان‌دهنده رویکرد دوگانه است.

درباره احتمال تغییر در سیاست‌های هسته‌ای ایران
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۲:۰۳

کنعانی با بیان اینکه دکترین هسته‌ای ایران واضح و روشن است، گفت: ما در چارچوب حقوق شناخته شده خود برای پیشرفت در حوزه صلح‌آمیز فعالیت کردیم و به این روند ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اظهار کرد: موضوع سلاح هسته‌ای در دکترین‌های هسته‌ای و تظامی ایران جایگاهی ندارد و این دکترین تغییری نداشته است.

درباره جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با همتای اردنی
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۵۷

کنعانی با اشاره به اینکه اردن به‌عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی در مجاورت فلسطین، مواضع مشترکی با ایران درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در هفت ماه گذشته داشته است، گفت: مذاکرات مختلفی درباره غزه بین وزیران امور خارجه در قالب تلفنی و حضوری انجام شد؛ تلاش برای توقف جنگ غزه از موضوع‌های فوری تبادل نظر امیرعبداللهیان و همتای اردنی بود.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، وزیر خارجه اردن درباره اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی نیز گفت که این یک اقدام مشروع بود.

کنعانی، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی با دامن زدن به اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی برای ایجاد فضای تنفس برای خود تلاش می‌کند و ایران در این طراحی شوم بازی نمی‌کند.

درباره ارتباط ایران و سازمان همکاری اسلامی در موضوع غزه
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۵۲

کنعانی با اشاره به اینکه سازمان همکاری اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین سازوکار موجود برای بررسی مسائل جهان اسلام همواره مورد توجه ایران برای پیگیری تحولات فلسطین بوده است، گفت: ایران از کشورهای مهم برای برگزاری دو نشست سازمان درباره غزه بود؛ در اجلاس آتی هم ایران حتما حضور خواهد داشت.

درباره اخبار مربوط به احضار کاردار سوئیس به سپاه
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۵۱

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: کشور سوئیس مهم‌ترین کانال ارسال پیام و پاسخ به طرف آمریکایی بوده و ارتباط مستمری میان ایران و سوئیس وجود داشته و دستگاه دیپلماسی حرفه‌ای در این باره عمل کرد.

درباره ادعاهای ترکیه درباره زنگزور و رایزنی‌های اخیر هاکان فیدان با ایران
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۴۹

کنعانی، اظهار کرد: درباره کریدورهای حمل‌ونقل در قفقاز جنوبی مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است و تغییری نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تایید نمی‌کنم مشخصا از طریق آنکارا پیام‌هایی را به آمریکا منتقل کردیم، اظهار کرد: مهم‌ترین کانال ارتباطی طی دو هفته گذشته برای ما کشور سوئیس بود و آمریکا از کانال‌های مختلفی برای انتقال پیام‌ها استفاده شد و ما از طریق همان کانال‌ها پاسخ را ارائه کردیم.

درباره سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۴۲

کنعانی با بیان اینکه سفر بسیار مهم رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا آغاز شده که براساس دعوت رسمی روسای جمهور دو کشور انجام می‌شود، گفت: پاکستان از کشورهای بسیار مهم در حوزه همسایگی ایران است؛ انتظار می‌رود با این سفر روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی توسعه یابد و شتاب جدیدی در این حوزه به‌ویژه در زمینه‌های انرژی و‌ حمل‌ونقل رخ دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، اضافه کرد: افزایش همکاری‌های تجاری و امنیتی و مبارزه با تروریسم و تقویت و تحکیم امنیت از اولویت‌های مهمی است که محل گفت‌وگو در این سفر میان مقام‌های دو کشور خواهد بود.

وی در بخشی دیگر گفت: همکاری‌های ما با سریلانکا نیز در حوزه سیاسی نزدیک است و اجرای پروژه‌های اقتصادی و صنعتی از اولویت‌های بررسی در سفر رئیس‌جمهور به این کشور است؛ در این سفر آیت‌الله رئیسی از دو پروژه ساخته شده به دست نیروهای ایرانی رونمایی می‌کند.

درباره حادثه در کنسولگری ایران در پاریس
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۳۸

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفیر ایران در پاریس درباره موضوع مورد اشاره اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد، گفت: این یک اقدام فردی بود و عامل این اقدام قبلا مرتکب اقدام فردی علیه کنسولگری ایران شده بود.

کنعانی، افزود: مشخص شد که این شهروند دچار اختلالات روانی است.

به گفته وی، ایران از دولت فرانسه انتظار دارد که با توجه به وجود پرونده قضایی برای شخص خاطی به دلیل اقدام ایذایی پیشین، برای ایجاد فضای امن برای بخشی کنسولی و سفارت ایران اقدام لازم انجام شود.

درباره اقدام‌های صورت گرفته درباره حج عمره
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۳۵

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در نتیجه مجموعه تلاش‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی، شاهد ثمربخش بودن تلاش‌های مشترک برای آغاز فرایند اعزام عمره‌گذاران ایرانی بودیم، گفت: این موضوع از موضوع‌های اصلی در جریان ازسرگیری روابط ایران و عربستان بود.

کنعانی، اظهار کرد: وقفه طولانی مدت سبب بروز نارسایی‌ها در حوزه‌های اجرایی و تکنیکی شد که این امر با مذاکرات مستمر حل‌وفصل شد.



درباره ادعای فعالیت غیرصلح‌آمیز هواپیمایی ایران و بحث تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۲۹

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل می‌کنند، گفت: رسانه‌های دارای سابقه ضدیت با ایران چنین ادعاهایی را مطرح کردند.

کنعانی با اشاره به اینکه نشست‌ها و اظهارنظرها و تصمیم‌ها ‌برای تحریم ایران نوعی پاداش به یک رژیم متجاوز و اقدامی غیرقانونی علیه کشوری است که براساس قوانین بین‌المللی از خود دفاع کرد و اقدام به بازدارندگی کرد، اظهار کرد: اتحادیه اروپا به جنایت‌های هفت ماهه رژیم صهیونیستی واکنش نشان نداده و این رژیم مرتکب جنایت نسل‌کشی را تحریم نکردند.

وی تاکید کرد: تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا اقدامی غیرقانونی و شرم‌آور خواهد بود که در تاریخ ثبت می‌شود.

درباره اقدام های آمریکا ‌و ناتو در قفقاز جنوبی
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۲۶

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر با بیان اینکه امنیت در حوزه قفقاز جنوبی از اولویت‌های مهم ایران و دستگاه دیپلماسی است، گفت: همواره اعلام کردیم که حضور نیروهای خارجی در منطقه کمکی به صلح و ثبات منطقه نمی‌کند و راه‌حل‌های ناظر بر نظامی‌گری به پیچیده شدن شرایط قفقاز جنوبی نمی‌شود و مورد تایید ایران نیست.

درباره مذاکرات برجامی و خبر ادعایی وال استریت ژورنال
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۲۲

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: درباره ادعاهای رسانه‌ای و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای باید گفت که این موارد نیازمند واکنش و اظهارنظر رسمی نیست.

وی با اشاره به اینکه درباره مذاکرات برجامی هم باید بگویم که ایران در موضوع رفع تحریم‌ها همواره از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده است، اظهار کرد: دولت آمریکا زیر میز برجام زد و شرکای این کشور در برجام هم تعهدات خود را اجرا نکردند.

کنعانی، افزود: ایران در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها و احقاق حق ملت ایران در مسیر خط‎مشی تعیین شده اقدام کرده و دستاوردهای زیادی هم داشته است؛ در حاشیه نشست سازمان ملل هم این مذاکرات انجام شد.

درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و موضوع همکاری برخی کشورهای منطقه با حمله رژیم
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۱۴

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر گفت: آمریکا طی هفت ماهه گذشته، بخشی از جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه بود و اگر حمایت‌های آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی حتی توان یک روز  جنگ علیه غزه و گرانه باختری را نداشت.

کنعانی با اشاره به اینکه مصوبه جدید کنگره آمریکا چیزی جز پاداش این کشور برای نسل‌کشی و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی نیست و جهان در این باره قضاوت خواهد کرد، اظهار کرد: دولت آمریکا روی طرف بازنده جنگ غزه شرط‌بندی کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، نهادهای ذی‎ربط درباره موضوع دوم پاسخ دادند؛ اتفاقی که افتاد اقدام ایذایی ناچیز بود و شاید به همین دلیل رژیم صهیونیستی مسئولیت آن را برعهده نگرفت، زیرا صهیونیست‌ها متوجه شدند که این اقدام ارزش تبلیغات را ندارند.

کنعانی با بیان اینکه ایران در رابطه با امنیت ملی همانطور که تاکنون عمل کرد، در تداوم حفاظت از امنیت کشور قاطعانه و متکی بر قوانین بین‌المللی عمل خواهد کرد، عنوان کرد: ظاهرا بیش از ۲۰ کشور در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی،  ... به رژیم صهیونیستی در خنثی کردن عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی شرکت کردند، اما به اذعان کارشناسان رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد.

درباره هماهنگی‌های میدان و دیپلماسی برای انجام عملیات وعده صادق
۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۰:۵۶

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا با اشاره به اینکه در فواصل برنامه‌های مختلف تلاش شد هماهنگی دستگاه دیپلماسی با دیگر دستگاه‌های رسمی درباره تحولات جاری برقرار باشد، گفت: متعاقب اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در سوریه که نقض آشکار قوانین بین‌المللی ‌منشور ملل متحده نقض تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل بود،  ایران از همان لحظات اولیه در حوزه‌های دوجانبه و بین‌المللی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

کنعانی اظهار کرد: این وظیفه حرفه‌ای دستگاه دیپلماسی بود که موضوع را در سطوح مختلف پیگیری کند؛ در کمتر از ۲۴ ساعت بیانیه‌ای تنظیم و توسط یکی از اعضای دائم شورای امنیت در این نهاد به بحث گذاشته شد، نشان‌دهنده مسئولیت حرفه‌ای وزارت امور خارجه است.

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود اقدام حرفه‌ای ایران و دیگر  کشورها سه کشور مانع تصویب محکومیت بیانیه رژیم صهیونیستی شدند.

کنعانی، افزود: ایران عملیات را پایان یافته می‌داند، اما به هرگونه اقدام متجاوزانه احتمالی دیگر پاسخ قطعی خواهد داد.

به گفته وی، تکرار می‌کنیم عامل بی‌ثباتی در منطقه رژیم صهیونیستی و جنایت‌های هفت دهه‌ای آن تحت حمایت غرب است.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *