توافق جدید ایروان و باکو؛ ۴ روستا به کنترل جمهوری آذربایجان درآمد

14:57 - 01 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۰۴۲
توافق جدید ایروان و باکو؛ ۴ روستا به کنترل جمهوری آذربایجان درآمد
ایروان و باکو طی توافقی اعلام کردند که ۴ روستایی که از زمان جنگ اول قره‌باغ تحت کنترل ارمنستان درآمده بودند، به جمهوری آذربایجان پس داده می‌شوند.

خبرگزاری میزان - ارمنستان موافقت کرده که چندین روستا را به جمهوری آذربایجان بازگرداند. هر دو کشور این توافق را نقطه عطفی مهم پس از دو جنگ و در جریان دستیابی به توافق صلح می‌دانند.

آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت که ایروان چهار روستا در نزدیکی مرز مشترک دو کشور را که از اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارمنستان بودند، بازگرداند. 

حاجی‌زاده این توافق را رویداد تاریخی مورد انتظار خواند.

در همین حال، دفتر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: در این فرآیند از خطرات مربوط به تحدید حدود و امنیت مرز‌ها کاسته می‌شود. 

این بیانیه گفت که این واگذاری در عمل شامل دو و نیم روستا می‌شود، زیرا جمهوری آذربایجان پیش‌تر تا حدودی روستا‌های دیگر را تحت کنترل درآورده بود.

این روستا‌ها متروک بوده، اما از نظر استراتژیک مهم هستند، زیرا به بزرگراه اصلی ارمنستان در شمال به سمت مرز با گرجستان نزدیک هستند. بیشتر تجارت ارمنستان در این جاده انجام می‌شود و به خط لوله‌ای می‌رود که از طریق آن گاز روسیه را دریافت می‌کند. 

این توافق در نشستی در مرز دو کشور به ریاست معاونان نخست‌وزیر دو کشور انجام شد. 

بر اساس بیانیه جمهوری آذربایجان، یکی از موضوعاتی که کمیسیون‌ها در مورد آن به توافق رسیدند، تعیین مرز در امتداد استان قزاخ جمهوری آذربایجان بود. 

این بدان معناست که ارمنستان روستا‌های باغانیس آیروم، آساگی اسکیپارا، هیریملی و قیزیلهاسیلی را، که همه آن‌ها را در طول جنگ اول قره‌باغ بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ تحت تسلط خود درآورده بود، به جمهوری آذربایجان بازمی‌گرداند.

جمهوری آذربایجان پس از بیش از سه دهه درگیری که عمدتا در منطقه قره‌باغ کوهستانی متمرکز بود، خواستار بازگشت روستا‌ها به‌عنوان شرط توافق صلح شده است.

زمانی که نیرو‌های جمهوری آذربایجان در سپتامبر (شهریور ۱۴۰۲) برای بازپس‌گیری کنترل قره‌باغ کوهستانی اقدام کردند، وضعیت به‌طور چشمگیری به نفع باکو تغییر کرد.

در پی کنترل باکو بر قره‌باغ، تقریبا کل جمعیت ۱۰۰ هزار نفری آن طی چند روز به سمت ارمنستان حرکت کردند.

روسیه پس از آخرین جنگ بزرگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ نیرو‌های حافظ صلح را در قره‌باغ مستقر کرده بود، اما چند روز قبل اعلام کرد که خروج این نیرو‌ها را آغاز کرده است. 

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان قرار است روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *