بیش از 50 درصد "نمایندگان افغانستان" در سال 95 غائب بودند

17:20 - 10 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۶۳۱
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا اعلام کرد: ارزیابی بخش مجلس این نهاد نشان می دهد که نمایندگان مجلس این کشور در طول دوران کاری سال 1395 خورشیدی 51 درصد آنان غایب بودند و این رقم در مجلس سنا 44 درصد بوده است.
بیش از 50 درصد
به گزارش سرویس بین الملل حسیب معترف مسئول بخش مجلس این نهاد روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفت: نشست ها، حد نصاب مجلس، نقش قانون، نظارت بر عملکرد دولت، نمایندگی و رسیدگی به تقاضاهای مردم و نقض آئین نامه داخلی مجلس، در این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
وی افزود: مجلس افغانستان در بخش قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت نسبت به سال گذشته دستاورد مثبت داشته است، اما در زمینه نمایندگی از مردم به وظایف خود عمل نکرده اند.
 
معترف گفت: در سال جاری 41 طرح و فرامین تقنینی و 38 موافقت نامه بین المللی به مجلس نمایندگان فرستاده شده که 37 سند به تصویب رسید و سه طرح نیز رد شد و به تصویب نمایندگان نرسید.
 
وی اضافه کرد: مشاهده فیفا نشان می دهد که مجلس نمایندگان در سال 1395 خورشیدی شش نشست برای استیضاح مسئولان برگزار کرد که در آن 22 مسئول اجرائی حکومت استیضاح شدند.
 
معترف گفت که در نشست های عمومی نمایندگان مجلس، موسوم به ساعات امتیازی، 50 درصد مسایل مورد بحث، مربوط به نقش نظارتی مجلس بر عملکرد حکومت و 46 درصد مربوط به نقش نمایندگی از مردم بود.
 
به گفته وی، در بخش نقض آئین نامه داخلی مجلس، 24 درصد نمایندگان سکوت را مراعات نکردند، 17 درصد از آنان نسبت به نشستن بر سر جاهای تعیین شده خود بی اعتنائی نشان دادند، 19 درصد برنامه اعلام نشده نشست آینده مشاهده می شود، 13 درصد نمایندگان بیشتر از وقت تعیین شده صحبت کردند و 9 درصد ناتوانی رئیس جلسه در اداره و کنترل مجلس وجود دارد و 7 درصد خارج از موضوع در نشست ها صحبت کردند.
 
شماری از نمایندگان مجلس که در این نشست حاضر بودند، ضمن استقبال از این بررسی، آن را غیرقابل قبول و ارزیابی ها را مطابق با اصول صحیح ندانستند.
 
جعفرمهدوی یکی از نمایندگان مجلس در این نشست گفت که رسیدگی های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان مغایر با مشاهداتی است که وی در نسشت های مجلس شاهد آن بوده است.
 
مجلس نمایندگان افغانستان در سال جاری 108 نشست برگزار کرده که تنها 3 نشست آن غیرعلنی بوده است.
 
دوران کاری جدید مجلس نمایندگان افغانستان یک هفته دیگر آغاز می شود.
مطابق قانون اساسی افغانستان، دوره کنونی مجلس نمایندگان افغانستان به پایان رسیده، اما به دلیل برگزار نشدن انتخابات مجلس، به کار خود ادامه می دهد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *