نگاه ما به کودک و نوجوانان نگاه توریستی است/فیلم های کودک در سینمای ایران به درد بچه های امروز نمی خورد
خبرگزاری میزان: کارگردان سینما گفت: متاسفانه نگاه ما به کودک و نوجوانان نگاه توریستی است مضامین فیلمهای ما به درد بچه های امروز نمی خورد شاید خیلی از افرادی که فیلم کودک ساخته اند وارد اجتماع کودک و نوجوانان نشده اند و فیلم های آنان با دنیای کودک و نوجوانان متفاوت است.
خبرگزاری میزان -
فرزاد اژدری کارگردان سینمای کودک در گفت و گو با در خصوص وضعیت سینمای کودک گفت: مشکلات سینمای کودک ما اول در فیلمنامه نویسی و در مرحله بعدی در رابطه با تولید کنندگان است هنگامی که یک فیلمنامه نویس اقدام به نگارش فیلمنامه می کند به شرایط ایده آل فکر می کند اما بسیاری از ارگانها برای ارزان درآمدن کار از سر و ته آ می زنند و باعث افت فیلم می شوند اما با همه این اوصاف باید بگویم در نگارش صحیح فیلمنامه ها کم کاری کرده ایم.
وی افزود: ما کودکی خود را فراموش کرده ایم احساس کودکی وشاد بودن را فراموش کرده ایم نگاه ما به کودک و نوجوانان نگاه توریستی است مضامین فیلمهای ما به درد بچه های امروز نمی خورد شاید خیلی از افرادی که فیلم کودک ساخته اند وارد اجتماع کودک و نوجوانان نشده اند و فیلم های آنان با دنیای کودک و نوجوانان متفاوت است.
اژدری عنوان کرد: با تمام این تفاسیر و به فرض داشتن فیلم نامه و عوامل خوب شرایط تولید مناسبی نداریم خیلی از نکات را برای فیلمسازان دیکته می کنند هنرپیشه های آثار کودک و نوجوان هنرپیشه های سرشناسی نیستند، جلوه های ویژه بصری و لوکیشن های مناسبی برای تولید آثار به کار نمی بریم و روند فیلمسازی کودک و نوجوان را به سمت فیلم های ارزان و با استفاده از تنها دو کودک در فیلم می بریم بسیاری از فیلم های ما با تم کودک و نوجوان ساخته می شود اما در نهایت به مسائل بزرگترها می رسد همه این عوامل به این دلیل است که فیلمسازان به گیشه فکر می کنند و یک سری از عوامل و المان ها را در ساخت فیلم کودک و نوجوان از یاد می برند.
اژدری ادامه داد: در میان همه این عوامل یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن تهیه فیلمهای جشنواره پسند است که باعث می شود یک سری فیلمهای عجیب و غریب که اصلا دغدغه ما نیست ساخته می شود و در جشنواره های مختلف برای دیده شدن و کسب آبرو و اعتبار برای سازنده فیلم به نمایش گذاشته می شود فیلمهایی که گاها سنخیتی با فرهنگ ما ندارند و از خطوط قرمز ما عبور کرده اند.
این کارگردان با اشاره به دو تکه شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: باید دید نتیجه این تصمیم چیست چون به واقع بحث اصلی جشنواره نیست این نگاه اشتباهی است و باید اصلاح شود بسیاری از کشورهایی که جشنواره های بین المللی دارند فیلمهای خود را براساس جشنواره تولید نمی کنند جشنواره به نوعی گزینش کردن آثار گروه خاصی است که فیلمها را انتخاب می کنند و در یک بازده زمانی آنها را به مخاطبان خاص نشان می دهند هرجشنواره ای مخاطب خاص خود را دارد.
اژدری ادامه داد: جشنواره ربطی به تولید آثار ندارد اگر می خواهیم به سینمای کودک کمک کنیم باید مشکلات و سنگ هایی که بر سر راه این سینما وجود دارد را برداریم و بین مخاطب و فیلمساز علاقمندی ایجاد کنیم فیلمسازان را با در اختیار دادن بودجه به ساخت فیلمهای خوب تشویق کنیم اسپانسرهای خوب در خدمت آنها قرار دهیم و مخاطبان را نیز تشویق به تماشای این آثار کنیم.
وی تصریح کرد: تماشای فیلم های کودک باید برای ما یک دغدغه باشد باید بگویم که تصویر یکی از راه هایی است که می توان مشکلات را حل کرد با موعظه کردن در مدارس و دیکته کردن بایدها و نبایدها نمی توانیم بر کودکان تاثیر بگذاریم بلکه این تاثیر بیشتر با تصویر امکان پذیر است سازمان ها و نهادهای عظیم عمومی باید در این راه فیلمسازان را کمک کنند، بودجه در اختیار آنها قرار دهند و به سمت ساخت فیلم های کودک تشویق شوند.
وی خاطر نشان کرد: اگر ما توجه ویژه ای به ساخت و ساز درست فیلم ها داشته باشیم می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
انتهای پیام/
وی افزود: ما کودکی خود را فراموش کرده ایم احساس کودکی وشاد بودن را فراموش کرده ایم نگاه ما به کودک و نوجوانان نگاه توریستی است مضامین فیلمهای ما به درد بچه های امروز نمی خورد شاید خیلی از افرادی که فیلم کودک ساخته اند وارد اجتماع کودک و نوجوانان نشده اند و فیلم های آنان با دنیای کودک و نوجوانان متفاوت است.
اژدری عنوان کرد: با تمام این تفاسیر و به فرض داشتن فیلم نامه و عوامل خوب شرایط تولید مناسبی نداریم خیلی از نکات را برای فیلمسازان دیکته می کنند هنرپیشه های آثار کودک و نوجوان هنرپیشه های سرشناسی نیستند، جلوه های ویژه بصری و لوکیشن های مناسبی برای تولید آثار به کار نمی بریم و روند فیلمسازی کودک و نوجوان را به سمت فیلم های ارزان و با استفاده از تنها دو کودک در فیلم می بریم بسیاری از فیلم های ما با تم کودک و نوجوان ساخته می شود اما در نهایت به مسائل بزرگترها می رسد همه این عوامل به این دلیل است که فیلمسازان به گیشه فکر می کنند و یک سری از عوامل و المان ها را در ساخت فیلم کودک و نوجوان از یاد می برند.
اژدری ادامه داد: در میان همه این عوامل یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن تهیه فیلمهای جشنواره پسند است که باعث می شود یک سری فیلمهای عجیب و غریب که اصلا دغدغه ما نیست ساخته می شود و در جشنواره های مختلف برای دیده شدن و کسب آبرو و اعتبار برای سازنده فیلم به نمایش گذاشته می شود فیلمهایی که گاها سنخیتی با فرهنگ ما ندارند و از خطوط قرمز ما عبور کرده اند.
این کارگردان با اشاره به دو تکه شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: باید دید نتیجه این تصمیم چیست چون به واقع بحث اصلی جشنواره نیست این نگاه اشتباهی است و باید اصلاح شود بسیاری از کشورهایی که جشنواره های بین المللی دارند فیلمهای خود را براساس جشنواره تولید نمی کنند جشنواره به نوعی گزینش کردن آثار گروه خاصی است که فیلمها را انتخاب می کنند و در یک بازده زمانی آنها را به مخاطبان خاص نشان می دهند هرجشنواره ای مخاطب خاص خود را دارد.
اژدری ادامه داد: جشنواره ربطی به تولید آثار ندارد اگر می خواهیم به سینمای کودک کمک کنیم باید مشکلات و سنگ هایی که بر سر راه این سینما وجود دارد را برداریم و بین مخاطب و فیلمساز علاقمندی ایجاد کنیم فیلمسازان را با در اختیار دادن بودجه به ساخت فیلمهای خوب تشویق کنیم اسپانسرهای خوب در خدمت آنها قرار دهیم و مخاطبان را نیز تشویق به تماشای این آثار کنیم.
وی تصریح کرد: تماشای فیلم های کودک باید برای ما یک دغدغه باشد باید بگویم که تصویر یکی از راه هایی است که می توان مشکلات را حل کرد با موعظه کردن در مدارس و دیکته کردن بایدها و نبایدها نمی توانیم بر کودکان تاثیر بگذاریم بلکه این تاثیر بیشتر با تصویر امکان پذیر است سازمان ها و نهادهای عظیم عمومی باید در این راه فیلمسازان را کمک کنند، بودجه در اختیار آنها قرار دهند و به سمت ساخت فیلم های کودک تشویق شوند.
وی خاطر نشان کرد: اگر ما توجه ویژه ای به ساخت و ساز درست فیلم ها داشته باشیم می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *