نقش طلایی «تبلیغات» در نجات عرصه چاپ، نشر و سرانه مطالعه
فاطمه الیاسی در گفتوگو با میزان پیرامون تاثیر قیمت کاغذ بر سرانه مطالعه گفت: سرانه مطالعه در کشور ما در سطحی پایینی قرار دارد این مهم در سالهای اخیر افزایش بیشتری داشته، زیرا قیمت کاغذ به عنوان کالای اصلی تولید کتاب قیمت بسیار بالایی پیدا کرده است.
*** بالا رفتن قیمت کتاب
وی در همین راستا ادامه داد: افزایش قیمت کاغذ زمینه را برای بالا رفتن قیمت کتاب فراهم کرد، این مهم سبب شد تا مردم خرید کتاب را کنار بگذارند و خانواده بیشتر به دنبال تامین کالاهای مورد نیاز اولیه خود باشد از سوی دیگر ناشران نیز با عدم حمایت مخاطبان و کتاب دوستان مواجه شده و تیراژ کتابها را پایین آوردند این مهم یک زنجیره متصل را ایجاد کرد که نتیجه آن کاهش تولید کتاب و همیچنین کاهش خرید کتاب را در پی داشت.
الیاسی استقبال مردم از کتابها «پی دی اف» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: با افزایش قیمت پشت جلد کتابها علاقمندان به مطالعه ترجیح دادند تا کتابهای «پی دی اف» را خریداری و مطالعه کنند اگر چه این نوع کتابها جذابیت کتابهای فیزیکی را ندارد، اما میتوانند به تامین اطلاعات و نیاز مخاطبان پاسخ بگوید از سوی دیگر جهان در حال تحول و حرکت به سوی فناوریهای جدید است لذا تغییر ذائقهها نیز امری دور از انتظار نیست.
وی در مورد فضای مجازی بیان کرد: این امر که جامعه ما در زمان کرونا گرایش ویژهای به فضای مجازی نشان دادند واقعی است زمان که پیش بینی میشد افراد به مطالعه کتاب بپردازند زمان خود را صرف فضای مجازی کردند، زیرا جذابیتهای بصری بیشتری را نسبت به سایر بخشها از خود نشان میداد این مهم در بین مخاطبان جوان بسیار بیشتر بود.
***ضرورت رصد فضای فرهنگی
نویسنده کتاب «من خواب دیده ام» به فضای فرهنگی کشور اشاره و اظهار کرد: بنظر میرسد سینما و کتابها و بسیاری دیگر از بخشهای فرهنگی نتوانستند نظر مخاطبان در جامعه را به خود جلب کنند لذا باید قویتر در این فضا ظاهر میشدند مخاطبان علاقه داشتند تا کارهای موفق تری را شاهد باشند، زیرا کتابهای خوب بسیاری طی این سالها تولید شده که ذائقه و انتظار مخاطبان را بالا برده است و توقع جامعه وارد مراحل جدیدی شده که در پی آن کارهای ارزنده بیشتری باید تولید شود.
الیاسی به کارگیری برنامههای متعدد همانند نمایشگاههای متعدد و پویشها را در جهت متوجه کردن جامعه به سوی اهمیت مطالعه مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: سیاستگذاری در حوزه فرهنگ به منظور برگزاری نمایشگاههای کتاب چه به صورت مجازی و فیزیکی قدمی ارزنده و تاثیر گذار خواهد بود در این راستا استفاده از پویشها با عناوین مختلف بسیار مهم و عملیاتی خواهد بود و میتواند اذهان جامعه را به سوی ارزش کتاب و کتابخوانی متوجه کند.
***نقش طلایی تبلیغات
وی نقش تبلیغات برای معرفی کتابها را مهم دانست و ابراز کرد: تولید و تهیه محتوای با کیفیت از یک سو و ایجاد تبلیغات به منظور معرفی کتابها برای جامعه از سوی دیگر نکات کلیدی و اثر گذار بر افزایش سرانه مطالعه و در عین حال خرید کتاب خواهد بود. این مقولهای طلایی و کاربردی برای جلب توجه جامعه به سوی سرانه مطالعه است مردم از وجود کتابهای خوب تولید شده آگاهی ندارند لذا باید بیشتر کتابهای خوب را در تبلیغات معرفی کرد، زیرا چنانچه کتابهای خوب مورد توجه و تبلیغات قرار نگیرد و مخاطب را تامین نکند پاسخی منفی از سوی مخاطبان دریافت میشود در چنین شرایطی تبلیغات نیز بعد از مدتی تاثیر و برد خود را از دست خواهد داد.
***فراموش شدگان
الیاسی نقش تبلیغات را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: کتابهای که تولید میشوند، اما مورد تبلیغ و یا به عبارتی مورد حمایت رسانههای تبلیغاتی قرار نمیگیردند پس از انتشار به فراموشی سپرده میشود در حالی که دیده نشدهاند این اتفاقی دردناک بوده که برای بسیاری از کتابها رخ داده است.