نیاز سینمای امروز به چهرههای جدید/سالن نمایش تئاتر نسبت به مراکز خرید امنتر است
حبرگزاری میزان - بیست و نهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به اظهار نظر حبیب دهقان نسب بازیگر سریال «از سرنوشت» پیرامون نیاز جامعه به چهرههای جدید اشاره کرد.
دهقان نسب: سینما نیازمند چهرههای جدید است/مردم در برابر تزریق واکسن مقاومت نکنند
بازیگر سریال «از سرنوشت» گفت: تلویزیون همواره بستری مناسب برای حضور نسل جوان است، زیرا در سینما یا نمایش خانگی تهیه کنندگان ریسک استفاده از چهره های جوان را به خود نمی دهند.
حبیب دهقان نسب در گفتوگو با میزان پیرامون فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال تاریخی مربوط به دوران قاجار هستم، فیلمبرداری اثر به نیمه رسیده اما فعلا از ما تعهد گرفته شده که در مورد اطلاعات آن صحبتی انجام ندهیم.
وی در همین راستا ادامه داد: به نظر من فیلمنامه این سریال تاریخی به شدت جذاب است، نقشی هم که به من پیشنهاد شده کاراکتر خوبی است، البته تفاوت فاحشی نسبت به آثار گذشته ام ندارد اما بالاخره هر نقشی در زیر لایه های خود نسبت به سایر آثار متفاوت است.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره حضور خود در سریال «سرجوخه» اضافه کرد: خوشحالم که در این اثر حضور داشتم، سرجوخه از جمله آثار موفق تلویزیون در سال جاری بود که از سوی مخاطبان هم با استقبال روبرو شد، از نظر من یکی از دلایل موفقیت این سریال بهره گیری از بازیگران جوان و ناشناختهای بود که از تئاتر راهی تلویزیون شده بودند.
وی درباره حضور جوانان در عرصه بازیگری اضافه کرد: وقتی یک بازیگر خوب جوان را برای یک نقش انتخاب می کنیم از آنجا که مخاطب پیشتر با او خاطره ای نداشته کاراکترش را باور می کند، اما وقتی همان نقش را به یک بازیگر مطرح می دهیم مخاطب به دلیل تعدد آثاری که از آن بازیگر دیده دیگر نمی تواند به راحتی با وی همذات پنداری نماید.
بازیگر سریال «از سرنوشت» در همین رابطه ادامه داد: تلویزیون همواره بستری مناسب برای حضور نسل جوان است، زیرا در سینما یا نمایش خانگی تهیه کنندگان ریسک استفاده از چهره های جوان را به خود نمی دهند اما در سریال تلویزیونی یک چهره جوان می تواند در طول مدتی که اثر ادامه دارد خودش را ثابت کند، این تنوع نیاز امروز سینما و تلویزیون است. ما باید چهره های تازه آورده آموزش دهیم و به آنها فرصت آزمون خطا بدهیم.
بازیگر سریال «ازسرنوشت» در خصوص این سریال اظهار کرد: سریال «از سرنوشت» در سه فصل تولید شده است و دو فصل اول را آقای محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان به صورت مشترک کارگردانی کردند و سال گذشته پخش شد و فصل سوم نیز به کارگردانی محمدرضا خردمندان به تازگی به کار خود پایان داده و تا آنجایی که می دانم مخاطب آن را دوست داشته است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
آگاه: هنوز رونقی که باید در تئاتر باشد اتفاق نیفتاده/سالن نمایش تئاتر نسبت به مراکز خرید امن تر است
کارگردان نمایش «ویتسک» گفت: قطعا موافق صد در صدی شدن ظرفیت سالنهای تئاتر هستم، دلیلش را هم همه میدانند کافیست به پاساژها و کافهها و نگاهی بیندازیم! وقتی تمامی اماکن امروز به صورت صد در صدی میزبانی میکنند چرا تئاتر که در آن پروتکلها به شدت رعایت میشود نباید صد در صد شود.
محمدرضا آگاه در گفتوگو با میزان پیرامون فعالیتهای خود در تئاتر گفت: در حالِ حاضر تمریناتِ نمایشنامه وُیتسِک به نویسندگیِ گئورگ بوشنر نمایشنامه نویسِ شهیرِ آلمانی را به مدت یکسال و پنج ماه پیش گرفته ام و بیشتر تمرکزم بصورتِ تخصصی بر حوزه تئاتر است.
وی درباره دلیل انتخاب نمایشنامه «ویتسک» افزود: بنا به سلایقِ شخصی این نمایشنامه را بعنوان یکی از جذابترین و پرمحتوا ترین نمایشنامههای تاریخ ادبیات نمایشی محسوب میکنم و از سالهای دور برای به صحنه بردن آن برنامه داشتم، بعد از شیوع بیماری کرونا به فکر آن افتادم به سراغ اجرای ویتسک بروم، زیرا این متن میتوانست دلمردگی و یاس روزهای کرونا را از بین ببرد.
این کارگردان جوان تئاتر ادامه داد: وُیتسک، داستان سادهای دارد، البته اگر بخواهیم کمی واقع بینانه به جامعه امروزی نگاه کنیم شاید بتوان نمونه آن را در زیستِ هر روزه ما پیدا کرد؛ همین سادگی در داستان مرا به این فکر واداشت که از مفهوم دوری کنم و به سوی عینی کردن موقعیتها با یک منطق اجرایی واحد خیز بردارم، این شاید باعث شود که تماشاگران بیشتر و بهتر وارد دنیای تئاتر و قراردادهای ما شوند. ما در ویتسک، بارها دور ریخته و حذف کرده ایم و دوباره ساخته ایم چرا که حذف کردن را گونهای از امر ساختن و همچنین راهی برای ورود به خلاقیت میدانیم.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین خبرها از تئاتر اینجا کلیک کنید
کارگردان نمایش «آل زا» درباره وضعیت کنونی تئاتر اذعان کرد: تئاتر نیاز هرجامعه مترقی و اندیشمند است؛ نمیخواهم شعار بدهم چرا که این عبارت، شعار نیست تنها آنقدر گفته شده که برای ما عادی و یا به شعار تبدیل شده است. هنوز رونقی که باید در تئاتر باشد اتفاق نیافتاده، اما میتوان خوشبین بود و برای رسیدن به آن تلاش کرد. رونقِ تئاتر برای من یعنی خوشحالی اندکی که روی صورت دوستان، عزیزان و همکارم، تصویرش را فراموش کرده بودم، پس حداقل برای این شادی کم بابد خوشحال باشم.
وی درباره رقابت به وجود آمده برای اجرا در دوران پسا کرونا اضافه کرد: تئاتر کار کردن هیچوقت برای من به شکلِ رقابتی نبوده است؛ همگی ما به نوعی در کنار یکدیگر تجربه میکنیم و باید بهم کمک کنیم، عشق بدهیم و لذت ببریم. آنجا که چراغِ تئاتر روشن است، ما خانوادهی تئاتر را تشکیل میدهیم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
احتمال اکران «شیشلیک» مهدویان در نوروز ۱۴۰۱
با توجه به تعویق افتادن اکران فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و نزدیک به شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر احتمال آن میرود که تهیه کننده این فیلم سینمایی اثر را برای اکران نوروزی ۱۴۰۱ آماده میکند.
با توجه به تعویق افتادن اکران فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و نزدیک به شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر احتمال آن میرود که تهیه کننده این فیلم سینمایی اثر را برای اکران نوروزی ۱۴۰۱ آماده میکند.
نزدیک به سه ماه پیش فیلم سینمایی «شیشلیک» مجوز اکران گرفت و قرار بود تا در پاییز سال ۱۴۰۰ راهی سینماها شود، اما با توجه به صف طویل اکران و تعداد آثار زیادی که همچنان روی پرده سینماها هستند این فیلم سینمایی هنوز اقدامی به اکران نکرده است.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
از سویی با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم علنا اکران آثار سینمایی طی همزمانی با این جشنواره سوخت میشوند، البته سه فیلم تازه به چرخه اکران اضافه شده اند و بعید است که با وجود آثاری متنوع در چرخه اکران «شیشلیک» تمایلی برای حضور در سینماها داشته باشد.
با توجه به موضوعیت کمدی این فیلم سینمایی و حضور بازیگران بفروشی همچون رضا عطاران و پژمان جمشیدی به احتمال فراوان آخرین ساخته «محمدحسین مهدویان» خود را برای اکران نوروزی ۱۴۰۰ آماده میکند، وی هم اکنون اکران درخت گردو را در سینماها داشته و منطقی نیست که دو اثر را به صورت همزمان اکران کند.
«شیشلیک» جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان یکی از متفاوتترین ساختههای وی در مقام کارگردان است، اثری با حضور چهرههای مطرح سینمای کشور که در آن بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم پور در آن به ایفای نقش میپردازند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
«مادر برام قصه بگو»؛ خاطرات شفاهی گروه سرود آباده به قلم بهنام باقری
کتاب «مادر برام قصه بگو»؛ خاطرات شفاهی گروه سرود آباده به قلم بهنام باقری و توسط انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شده است.
کتاب «مادر برام قصه بگو»؛ خاطرات شفاهی گروه سرود آباده شیراز به قلم بهنام باقری و توسط انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شده است.
در مقدمه این کتاب میخوانیم: «بیست و ششم اسفند ۱۳۶۶، روزی که بچههای گروه سرود آباده در ساختمان پاستور نهاد ریاست جمهوری در محضر رئیس جمهور وقت، آقای خامنهای سرود اجرا کردند، من ۲۶ روز بیشتر سن نداشتم و بالطبع هیچ درکی از عشق و شورونشاط دهه چهلیها و دهه پنجاهیها از سرودهای این گروه در دهه شصت، نداشتم. اما بعدها که بزرگ و بزرگتر شدم، هم سرودها - را شنیدم و صفاکردم، هم از عشق و صفای بزرگترهای دهه شصت به سرودهای این گروه مطلع شدم؛ عشق و صفایی که معمولا از آن با عنوان «نوستالوژی دهه شصتیها» یاد میکردند و میکنند؛ نمونهاش همین نظرهایی که نوجوانها رو جوانهای آن دوران زیر پست اینستاگرامی اجرای گروه سرود آباده در حضور حضرت آیتالله خامنهای در دوران ریاست جمهوری» گذاشتهاند...
کار هنریای که آن چنان در بین مردم محبوبیت داشته که بعد از گذشت حدود سی سال هنوز مردم از آن به نیکی یاد میکنند، حتما ارزش تاریخنگاری و خاطرهنگاری دارد؛ هم به عنوان ثبت بخشی از تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران و هم به عنوان تجربهنگاری برای استفاده در حال و آینده...
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار ادبیات اینجا کلیک کنید
آنچه باعث شهرت احمد توکلی، مربی گروه سرود و به تبع آن گروهش شد، چند سرود در اواسط دهه شصت بود که معروفترینشان، سرود «مادر» یا «قصه بابا» بود که در اواخر سال ۱۳۶۶ ساخته شد. این سرود به همراه سرودهای «آلاله»، «دلیران تنگستان» و «یل شیردل»، محبوبیت ویژهای بین مردم ایران پیدا کرد. محبوبیتی که نام «گروه سرود آباده» را بر سر زبانها انداخت...
سرودهایی که به صورت رسمی اجرا شده و در متن کتاب به آن اشاره شده و همچنین بخشهایی از سرودها که اعضای گروه در جلسات مصاحبه خواندهاند، در قالب QR code به صورت صوتی یا تصویری در کنار متن گنجانده شده است.»
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
باباخانی: توسل به اهل بیت (ع) عمیقترین پایه انقلاب اسلامی است
مدیرکل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیات های ما و تشکل های دینی که بر پایه هیات بنا شده اند منشا اثرات اجتماعی زیادی هستند، ما در شرایط کرونا، زلزله و بحران ها این را به خوبی حس کرده ایم و تفاوت ها نسبت به کشورهایی که از هیات ها بی بهره هستند به خوبی حس شده است.
حجتالاسلام والمسلمین مجید باباخانی در ابتدای این نشست گفت: من در مقدمه بگویم، غنای معرفتی ما قطعا از اهل بیت (ع) گرفته شده است، این ظرفیت معرفتی در کنار توسل به اهل بیت (ع) دستمایه اصلی حرکت شیعی تاکنون بوده است، در ۱۴۰۰ سال گذشته جلوههای متنوع این توسل باعث شده تا به مسائل مختلف فرد و اجتماع پرداخته شده و تعالی این دو رقم بخورد.
وی در همین راستا ادامه داد: در دوره ما هیات یک جلوه زیبا از توسل به اهل بیت (ع) و استفاده از این چشمه جوشان معرفتی هستند، این توسل و استفاده از این جریان معرفتی عمیق یکی از پایههای اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، به قول بسیاری از بزرگان آنچه علت حادثه انقلاب اسلامی بوده حتما در بقا و تعهد به آن آرمانها بوده است. هیاتهای صرفا در یک محفل خاص و زمان محدود تعریف نمی شوند.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه مطالب مربوط به ایام فاطمیه اینجا کلیک کنید
مدیرکل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی در همین راستا افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی با مسیری که رهبر معظم انقلاب برای ما ترسیم و روشن کرده اند، حرف ما این است که موتور پیشران جریان فرهنگی که پایه اصلی گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سال دوم خود است، همین هیاتهای مذهبی هستند که بر مبانی توسل به اهل بیت (ع) بنا نها شده اند.
وی افزود: نکته مه این است که مردم اگر چه با هیات مواجه دارند، اما فضای عمومی هیات را به دهه اول ماه محرم خلاصه کرده است، هیات صرفا در اذهان عمومی به مکانی برای توسل شناسایی شده است، اگر چه این توسل موتور اصلی برای هیات است اما جلوه های بیرونی هیاتها صرفا به ماه محرم ختم نمی شود.
باباخانی در همین رابطه ادامه داد: هیات های ما و تشکل های دینی که بر پایه هیات بنا شده اند منشا اثرات اجتماعی زیادی هستند، ما در شرایط کرونا، زلزله و بحران ها این را به خوبی حس کرده ایم و تفاوت ها نسبت به کشورهایی که از هیات ها بیبهره هستند به خوبی حس شده است. اما باید این را بدانیم که هیاتها تنها در شرایط بحران ورود نمی کنند بلکه در مسائل پیچیده فرهنگی و اجتماعی هم هیات ها ورود دارند، در تمامی استانها هیات ها در حال حل مسائل مختلف فکری و اجتماعی مردم هستند.
مدیرکل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: مهرواره «هوای نو» میخواهد نشان دهد که یک هیات در عرصه فرهنگی و اجتماعی می تواند منشا است باشد، این را نسل بعدی انقلاب می تواند به جامعه معرفی کند، در گام دوم این مهرواره می خواهد براساس این نگاه به هیات های دیگر بگوید که جایگاه خود را بالا آورده و معیارهای خودشان را تقویت کند. در واقع هوای نو می خواهد معیارهای هیات در گام دوم انقلاب اسلامی را در فضای جامعه ابراز کند. اسفند ماه سال گذشته ما همایشی برای هیات ها و تشکلهای شاخص کشور داشتیم، این همایش در دو روز با حضور مسئولین برگزار شد و بانیان هیات ها خواسته ها و نیازهایشان را با مسئولین در میان گذاشتند، در آن همایش ما از برگزاری مهرواره خبر دادیم و اعلام کردیم که می خواهیم معیارهایی را برای برگزاری هیات ها تعریف کنیم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید