پاسخ مدیر پروژه «محمد رسول الله (ص) » به ۱۰سوال متداول مخاطبان چیست؟
6) چرا فیلمنامه تکوینی؟
پس از آنکه برای ما محقق شد که میخواهیم فیلمی با مخاطب جهانی درباره کودکی حضرت محمد(ص) بسازیم، قدم بعدی، نوشتن فیلمنامهای در اینباره بود که هم به لحاظ تاریخی، مستند و واقعگرا باشد و هم به لحاظ سینمایی، دراماتیک و جذاب. از این رو فیلمنامه مورد نظر اولاً قطعاً میبایست توسط یک فیلمنامهنویس ایرانی و حرفهای و ترجیحاً آشنا با قواعد دراماتیک فیلمنامهنویسی در سینمای جهان نوشته میشد و ثانیاً با مشاورت و بهرهگیری از مستندات و تحقیقات تاریخی و دینی صاحبنظرات و کارشناسان این حوزه، و ثالثا تحت راهبری آقای مجیدی که اساس نگاه و شیوه طرح مسائل تاریخی و مهمتر از آن، کیفیت پرداخت و نزدیکشدن به پیامبر را باید تعیین میکرد که همه این موارد با انتخاب آقای کامبوزیا پرتوی به عنوان نویسنده فیلمنامه در کنار بهرهگیری از منابع و مراجع تاریخی و دینی مستدل و محل اعتماد و نیز جلسات کارشناسی و مشاوره با گروهی از صاحبنظران زبده در خصوص تاریخ اسلام زیر نظر کارگردان محقق شد و پس از بارها حک و اصلاح و بازنویسی، نهایتاً نسخه دهم آن برای ساخت مورد توافق قرار گرفت.
۷) چرا عوامل بینالمللی؟
پس از تصمیم به ساخت فیلمی در ابعاد بینالمللی برای نمایش زندگی و دوران کودکی پیامبر رحمت به نحوی که در مقیاس جهانی نیز مورد پذیرش و باور واقع شود، آشکار بود که از این تصمیم والا، نمیتوانیم و حق نداریم ساده بگذریم. به عبارت دیگر، حق نداریم در آن کمفروشی کنیم و باید این بزرگترین کلام تاریخ بشریت را با بیشترین کاری که میتوانیم و بزرگترین استطاعتی که در عوامل سینمای ایران و جهان سراغ داریم، بیان کنیم. بنابراین در حد توان و شرایط کوشیدیم در هر رشته و تخصص، بهترینها و متناسبترینها را برگزینیم. از آغاز برایمان آشکار بود که به دلایل بسیار نویسنده فیلمنامه و کارگردان باید ایرانی، مسلمان و دارای اعتقاد ذاتی و قلبی به آموزههای الهی پیامبر اکرم باشند؛ اما در خصوص عوامل فنی، چنین نیازی احساس نمیشد و بهتر آن بود تا با دعوت از سرآمدان تخصصهای مختلف در عرصههای جهانی در کنار عوامل زبده سینمای ایران، هم از دانش و تجربه بینالمللی عوامل خارجی استفاده شود و هم با انتقال این دانش و تجربهها به عوامل ایرانی همچون یک کارگاه آموزشی عملی صنعت سینمای ایران یک گام به جلو بردارد. در این راستا، استفاده از برنامهریز خارجی برای گروهی بینالمللی از کشورهای مختلف با تجربه کار در پروژههای مشابه در کنار برنامهریزان داخلی برای سازماندهی این بزرگترین محصول سینمایی تاریخ سینمای ایران، یکی از ضروریات اولیه بود که محقق شد.
۸) چرا تجهیزات جدید؟
وقتی قرار بر استفاده از بهترین عوامل سینمای ایران و جهان برای بیان
والاترین صفحه تاریخ بشریت باشد، طبیعی است که باید از بهترین و کارآمدترین
ابزار و تجهیزات استفاده شود تا نتایج تلاش و زحمات گروه به بار نشیند و
به بهترین شکل دیده شود. برخی ابزار خوب و کارآمد از قبل در سینمای ایران
موجود بودند و قابل استفاده، که در این فیلم هم مورد استفاده قرار گرفتند.
اما تجهیزات بسیاری نیز اعم از وسایل فیلمبرداری، نوری، حرکتی و… موجود
نبودند که به عنوان داشتههای سینمای ایران از این پس، خریداری و وارد شدند
و تجهیزات بسیاری نیز بخصوص در زمینه جلوههای ویژه و… با تعامل مهندسان،
کارشناسان و تکنسینهای زبده، ساخته و به مجموعه فنی سینمای ایران افزوده
شدند. به طور کلی و از دید اقتصادی، ابزار و تجهیزات واردشده و ساختهشده
برای این فیلم، حدود پانزده درصد از هزینه کلی آن را شامل شدند.
۹) چرا شهرک سینمایی؟
از ابتدا آشکار و قابل درک بود که برای بهتصویرکشیدن چنین اثری در چنین
مقیاسی (که بهتدریج ابعاد واقعی خود را آشکار میساخت: حدود ۲۵۰ جلسه
فیلمبرداری، حدود پنجاه سرپرست فنی زبده از سینمای ایران و جهان، حدود
پنجاه بازیگر نقشهای اول و مکمل، حدود دوهزار هنرور و سیاهیلشکر و…)،
نیاز به صحنهپردازی بزرگی نه دکورسازی کاذب در حد یک شهرک سینمایی واقعی و
ماندگار (شامل مکه، مدینه و…) خواهیم داشت که برنامهریزی برای طراحی و
ساخت آن را توجیه میکرد؛ ضمن آنکه کماکان همچون دیگر داشتههای این فیلم
میتوانست و میتواند به میراث سینمای ایران برای دیگر آثار افزوده شود.
بنابراین طی برنامهریزی دقیقی با همکاری طراحان صحنه و دکور، به موازات
نگارش فیلمنامه، انتخاب بازیگران و… کار ساخت "شهرک سینمایی پیامبر اعظم”
نیز با رعایت تمامی اصول مهندسی دخیل در استحکام، زیرساختها، تاسیسات،
قابلیت تغییرات جزئی در زمانهای مقتضی و… در مقیاس یکبهیک و با امکان
دید و منظر ۳۶۰ درجه، آغاز و در زمان پیشبینیشده به پایان رسید که گرچه
حدود چهلدرصد از هزینههای کل فیلم را به خود اختصاص داد، از سوی دیگر با
امکانات و تمرکزی که فراهم آورد جدا از بحث کیفیت بین چهل تا هفتاد درصد از
هزینههای بعدی کاست و خود نیز به عنوان سرمایهای ملی و بومی برای سینمای
ما باقی ماند.
۱۰) چرا کنترل مدیریتی؟
… و بالاخره در واپسین گام برنامهریزی و نخستین گام اجرایی چنین پروژه
عظیمی، آشکار بود که آن نگاه و مقصود اولیه جهانی و بینالمللی میبایست در
تکتک گامهای بعدی نیز حفظ میشد و در هدایت و راهبردی این مجموعه بزرگ
از نیروی انسانی، دانش فنی، ابزار و تجهیزات، منابع سختافزار و نرمافزاری
(داخلی و خارجی) و… با استانداردسازیِ دو عامل مهم زمان و هزینه، در یک
برنامهریزی دقیق و علمی تحقق مییافت که خوشبختانه با عنایت الهی و
راهبردی خود حضرت، با بهرهگیری از دو تهیهکننده اجرایی، پنج مدیرتولید و
دو برنامهریز (هرکدام با گروه تابعه خودشان) و استفاده از تجربیات ایشان و
نیز آخرین نرمافزارهای کارشناسانه کنترل پروژه در بخش مدیریت پشتیبانی،
بهخوبی و با کمترین ضریب خطا و هدررفت محقق و تا آخرین روزها حفظ شد و
انشاالله قرار است در پخش و نمایش داخلی و خارجی نیز همین نگاه کلان و
برنامهریزی علمی و استاندارد وجود داشته باشد و به امید خدا با نمایشی
مناسب و درخور شأن آن حضرت در عرصههای جهانی، قلوب خیل عظیم انسانهای
آزاده در سراسر گیتی از تماشای ویژگیهای پیامبر عطوفت و مرحمت، لبریز از
عشق به ایشان و دین مبین اسلام گردد.
محمدمهدی حیدریان
تهیهکننده