احمدیخاوه: نمایشگاه کتاب امسال هم مجازی برگزار شود
احسان احمدی خاوه در گفتوگو با میزان پیرامون شرایط رکود حوزه نشر گفت: گسترش بیماری کرونا در طی دو سال اخیر زمینه را برای رویدادهای جدیدی همانند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب رقم زد که رویکردی جدید بود، از سوی دیگر بسیاری از ناشران برای معرفی کتابهای خود در این مدت دو ساله از فضای مجازی استفاده کردند.
وی با اشاره به شرکت برخی ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: سال گذشته بسیاری از ناشران به خاطر عدم برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران ضررهای فراوانی را متحمل شدند البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته اعلام کرد با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تلاش میشود تا بخشی از مشکلات ناشران مرتفع شود لذا اولین نمایشگاه کتاب مجازی به صورت سراسری برگزار شد.
احمدی خاوه ابراز کرد: در نمایشگاه مجازی کتاب برخی از ناشران حضور پیدا نکردند آنان به نحوه برگزاری نمایشگاه اعتراض داشتند و همچنان بهترین نوع نمایشگاه را نمایشگاه فیزیکی میدانند و معتقدند برگزاری نمایشگاه مجازی نمیتواند به رفع موانع و مشکلات آنان بینجامد.
وی معایب و مزایای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هم معایب داشت و هم مزایا، در نمایشگاه مجازی کتاب افراد میتوانستند در خانههای خود به خریداری کتاب بپردازند و در زمان و هزینه حمل و نقل صرفه جویی کنند همچنین ترافیک همانند سالهای گذشته ایجاد نشد، اما برگزاری نمایشگاه فیزیکی نیز مزایای فراوانی را دارد حضور مستقیم در نمایشگاه کتاب و دیدن کتابها برای همه مخاطبان جذابیت فراوانی دارد و در عین حال ارتباط مستقیم با نویسنده و ناشران سبب نوعی تبادل اطلاعات شده و بستر را برای خرید کتاب و افزایش سرانه مطالعه کتاب فراهم میکند اما با توجه به ناپایداری که در ویروس کرونا و در پی آن سلامتی مردم وجود دارد بنابریان بهتر است این نمایشگاه امسال هم به شکل مجازی برگزار شود.
مدیر انتشارات وارنا یکی از عوامل مهم و اثر گذار بر حوزه نشر را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: فشار اقتصادی بر خانوادهها سبب شد میزان خرید کتاب کاهش پیدا کند این امر بر کاهش تقاضا نیز اثر مستقیم داشته و بر میزان تیراژ کتابها نیز تاثیر منفی گذاشته است بسیاری از کتابها در انبار باقی ماندهاند و جامعه تا حدودی به سمت فضای مجازی و کاهش بیش از پیش سرانه ماطلعه حرکت کرده است.
نویسنده کتاب «پیچ انگیزه» تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات و چالشهای موجود در حوزه نشر باید تاکید کرد که نمیتوان تنها یک عامل را زمینه ساز رکود در بازار نشر دانست مجموع عوامل فرهنگی هستند که تعیین کننده بسیار از رفتارهای حوزه نشر محسوب میشوند، با این همه نمیتوان انتظار داشت خانوادهها همانند گذشته به خرید کتاب بپردازند، زیرا کتاب به عنوان یک کالای درجه دوم نیاز خانواده بوده و تامین نیازهای اولیه در اولویت هستند.
احمدی خاوه پیرامون سرانه مطالعه خاطرنشان کرد: با کاهش میزان تیراژ کتابها که در بهترین حالت حدود ۱۰۰۰ جلد است باید تاکید کرد که این میزان نمیتواند جواب گوی نیاز ۸۰ میلیون نفر باشد، اما چون سرانه مطالعه کاهش یافته و هزینه خرید کتاب نیز بالا رفته است نمیتوان انتظاری متفاوت از وضعیت امروز بازار نشر داشت.