ضرورت اعمال تخفیف از سوی ناشران برای جذب مخاطب به کتاب و کتاب‌خوانی

10:01 - 12 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۶۲۸۶
یک نویسنده کتاب گفت: افزایش قیمت کتاب اولین ضربه را به خود نویسندگان وارد کرده است، زیرا نویسنده برای نوشتن نیازمند مطالعه است افزایش ده تا بیست درصدی کتاب در هر ماه سبب می‌شود نویسندگان کتاب با چالش روبرو شوند.

فاطمه سلیمانی ازندریاری در گفت‌وگو با پیرامون چالش‌های صنعت نشر گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و کاغذ زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی برای صنعت نشر شده که هم ناشر و هم نویسنده را به خود مشغول کرده است.

وی به افزایش قیمت کتاب اشاره و بیان کرد: افزایش قیمت کتاب اولین ضربه را به خود نویسندگان وارد کرده است، زیرا نویسنده برای نوشتن نیازمند مطالعه است، افزایش ده تا بیست درصدی کتاب در هر ماه سبب می‌شود نویسندگان کتاب با چالش روبرو شوند، اما این مهم برای خانواده کمی تفاوت دارد افزایش قیمت کتاب سبب حذف این کالای فرهنگی از سبد خانواده شده و اقلام اساسی و خوراکی جایگزین آن می‌شوند.

وی به سرانه مطالعه اشاره و بیان کرد: جامعه ما جزو جوامعی است که سرانه مطالعه در آن بسیار کم است در این شرایط کسانی که علاقه و یا بهتر بگویم هنجار سازی پیرامون مطالعه در آنان درونی نشده است عموما کتاب نمی‌خرند و به سوی مطالعه نیز حرکت نمی‌کنند، اما در این میان افرادی هم هستند که به مطالعه علاقمند هستند این افراد تلاش دارند تا از هزینه‌های دیگر زندگی بزنند تا بتوانند کتاب را خریداری کنند که البته تعداد این افراد بسیار محدود است.

***کاستی‌های کتابخانه‌ها

سلیمانی پیرامون کتابخانه‌ها به عنوان کانون‌ مطالعه ابراز کرد: کتابخانه پس از کتاب فروشی‌ها منابع ارزنده برای مطالعه محسوب می‌شوند من به نوبه خودم یکی از افرادی هستم که عضو کتابخانه هستم، اما متاسفانه کمبود بودجه‌ها باعث شده که کتابخانه‌ها نیز نتوانند کتاب‌های جدید را به خدمت دهندگان ارائه کنند و محدودیت در کتاب‌های جدید به وجود آمده است همین امر سبب شده تا تامین کتاب از کتابخانه نیز نتواند نیاز مخاطب را بر آورده کند.

نویسنده کتاب «یک روز بعد حیرانی» وجود فضای مجازی را برای تامین نیاز مطالعاتی مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: ارائه محتوا  در فضای مجازی چالش‌های خاص خود را دارد اگزچه به عنوان امکاناتی ارزنده و نوین وارد بازار شده است، اما فایل‌های که به صورت دانلود برای خوانندگان ارسال می‌شود امکان کپی برداری و یا نکته برداری را از مخاطب می‌گیرد و محدودیت‌های خاص خود را دارد لذا هیچگاه همانند کتاب امکانات لازم را ارائه نمی‌کند.

***تخفیف ناشران

وی نقش تخفیف‌های دوران کرونا از سوی ناشران را گزینه‌ای ارزشمند و کاربردی دانست و ابراز کرد: تخفیف‌های ناشران در زمان ابتدای شکل گیری کرونا باعث شد تعداد زیادی از افراد دست به خرید کتاب بزنند، چون قیمت‌های مناسب را در بر داشت البته نمایشگاه مجازی کتاب نیز فرصتی ارزنده بود تا تعداد زیادی کتاب خریداری شود که تعدادی از این کتاب‌ها هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما باید تاکید کنم که پویش‌ها مسابقاتی که در طی دوسال اخیر که درگیر کرونا بوده ایم بستری مناسب برای تشویق جامعه به سوی افزایش سرانه مطاله و کتاب و کتاب خوانی بوده است.

***ذائقه سازی مصادف است با فرهنگ سازی

سلیمانی به ذائقه سازی از سوی نویسندگان در جامعه اشاره و ابراز کرد: از آنجا که فرهنگ سازی و رشد و تعالی فرهنگ جامعه توسط نویسندگان انجام می‌شود لذا نویسندگان وظیفه ذائقه سازی را بر عهده دارند و این مهم نیازمند سرمایه گذاری از سوی متولیان امر برای تامین نیاز نویسنده و صنعت نشر است نویسنده مخاطب را ترغیب می‌کند تا به سوی ذائقه‌ای که به تعالی جامعه منتهی می‌شود حرکت کند اگر امروز شاهد افت فرهنگ هستیم دلایلش را باید در مقوله مهم ذائقه سازی جستجو کنیم فاصله گرفتن امروز ما از رشد اجتماعی و مدینه فاضله به دلیلی فراموشی اهداف اجتماعیمان است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *