ناتوانی بازیگران در رعایت پروتکلهای بهداشتی/کتابخانهها را جدی بگیریم
- بیست و هفتمین روز از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به گلایه سپند امیرسلیمانی از ناتوانی بازیگران در رعایت پروتکلهای بهداشتی اشاره کرد.
مهرآوران: با «خودخواسته» به تلویزیون باز میگردم
بازیگر سریال «میخواهم زنده بمانم» گفت: شهرام شاه حسینی در انتخاب بازیگر و هدایت آنها شاهکار به خرج داده است، او به نوعی در باغ بزرگی از بهترین بازیگران بود و توانست با دست چین کردن و کنار هم گذاشتن بهترین ها این اثر را خلق کند.
عزتالله مهرآوران در گفتوگو با ، پیرامون فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: اخیرا بازی در سریال «میخواهم زنده بمانم» را پشت سر گذاشتم، گروه سازنده این سریال همچنان مشغول کار بر روی قسمتهای پایانی اثر هستند و به احتمال فراوان تولید آن تا اواسط بهار به طول خواهد انجامید.
بازیگر سریال «میخواهم زنده بمانم» درباره سایر فعالیتهای خود تاکید کرد: علاوه بر سریال «میخواهم زنده بمانم»، به تازگی برای بازی به سریال تلویزیونی «خودخواسته» به کارگردانی «علیرضا بذرافشان» پیوسته ام.
وی در همین رابطه اضافه کرد: «خودخواسته» از لحاظ داستان و محتوا بسیار تازه است و امید دارم که با توجه به تولید مسنجم و گروه خوبش بتواند به عنوان یکی از آثار خوب سال آتی معرفی شود. این سریال برای پخش از شبکه اول سیما آماده می شود. سوژه خودحواسته بسیار تازه و نوین است و مخاطب به خوبی آن را دنبال خواهد کرد.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره موفقیت سریال «میخواهم زنده بمانم» اظهار کرد: از نظر من دلیل اصلی اینکه چنین استقبال بی نظیری از سریال شده داستان آن است، این اثر و داستانش تلفیقی از معما و روایتی عاشقانه است، مخاطب دوست دارد که در چنین داستانهایی معما را حل کرده و در کنار آن داستان عاشقانه افراد را نیز دنبال کند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
تعطیلات کرونای بار دیگر مهدویان را از اکران عقب انداخت/ «درخت گردو» همچنان در انتظار
«درخت گردو» از فیلمهای راهیافته به بخش اصلی سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر میباشد. محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای این فیلم از آن خود کردند.
- سینمای ایران از اسفند ماه سال ۹۸ بار بحرانی با نام کرونا روبرو شده است، بحرانی که نه تنها عرصه هنر کشور بلکه سراسر جهان را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.
در اوایل شیوع این بیماری شاید کمتر کسی فکرش را میکرد که بیش از یکسال با این بیماری روبرو باشد، سینما هم خارج از این قاعده نبود، در ابتدا تمامی هنرمندان عرصه سینما و همچنین مسئولین این هنر به گمان پایان زودهنگام بیماری تنها در انتظار بازگشایی سینماها بودند، اما بحران کرونا سال ۹۹ سینمای کشور را به طور کامل تحت الشعاع قرار داد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر و در آستانه اکران نوروز سال ۱۴۰۰ سینماها بار دیگر تعطیل شدند، البته این تعطیلی طولانی مدت نبود و با تغییر گروه شغلی سینماها به گروه دوم بازگشایی سریعی رخ داد، بازگشایی که با آغاز موج چهارم کرونا به سرعت به تعطیلی دوباره کشیده شد تا سینما علنا بهار ۱۴۰۰ را هم از دست داده باشد. اکران سینماها بعد از ماه مبارک رمضان میتوانست چالشی تازه برای اهالی سینما باشد، اما در شرایطی که در روزهای ابتدایی سال بار دیگر سینماها به دلیل محدودیتها تعطیل نمیشدند چراکه در این صورت شاید مهدویان میتوانست پس از اکران نوروزی در اکران عید فطر انتظار اکران فیلم خود را داشته باشد.
اما به دلیل تعطیلی ... منتظره سینماها از روزهای ابتدایی سال و عقب افتادن اکران فیلمهای نوروزی از زمان مقرر شورای صنفی نمایش در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت تا با بازگشایی سینماها فیلمهای اکران نورزی فعلا به اکران خود ادامه بدهند و این موضوعی است که بار دیگر مهدویان را در لیست انتظار اکران سال ۱۴۰۰ قرار داد.
فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به افتخارات متعددی رسیده بود هم اکنون برای اکران در تابستان ۱۴۰۰ آماده میشود. مهدویان علاوه بر این فیلم «شیشلیک» را هم اکران نشده داشته و هم اکنون مشغول کارگردانی نخستین سریال شبکه نمایش خانگی خود است.
درخت گردو پیش از این به صورت محدود یک ماه در استان کردستان شهر سنندج اکران شد تا بتواند به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار برسد، هرچند این فیلم طبق نظر هیات انتخاب اسکار نتوانست به این جشن سینمایی راه پیدا کند، اما از استقبال نسبتا خوبی در این اکران روبرو شد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
علیدوستی: کتابخانهها اصلیترین منابع تغذیه افکار جامعه هستند/ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی
یک نویسنده کتاب گفت: بخش اعظم جمعیت کشور بیشترین زمان خود را با فضای مجازی فضای و الکترونیکی اختصاص داده اند لذا زمان کوتاهی را به مطالعه کتاب اختصاص داده اند، آنها بر این عقیده هستند که با خواندن مطالب کوتاه در این فضا بخش زیادی از اطلاعات را به دست میآورند.
حمید علیدوستی شهرکی در گفتوگو با پیرامون افزایش سرانه مطالعه گفت: کتاب همواره به عنوان منبعی برای علم و آگاهی شناخته میشود لذا وجود این کالای ارزشمند فرهنگی برای همگان مهم و قابل استفاده و توجه بوده، اما در سالهای اخیر با افزایش قیمت روبرو شده و این امر زمینه را برای فاصله گرفتن جامعه از کتاب فراهم کرده است.
وی در همین راستا ادامه داد: منابعی برای استفاده عموم از کتاب وجود دارد، کتابخانهها از جمله ارزشمندترین کانونهای فرهنگی هستند، زیرا منبع تغذیه هنرمندان و نویسندگان همچنین عامه مردم محسوب میشوند در چنین شرایطی میتوان با اتکا به کتابخانهها نیاز اطلاعاتی خود را بر آورده کنیم.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید
علیدوستی در مورد میزان فروش کتاب در طی ماههای اخیر ابراز کرد: اگرچه به علت شیوع بیماری کرونا نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشد و ناشران ضررهای بسیاری را متحمل شدند، اما حضور آنان در فضای مجازی زمینه برای فروش قابل توجه کتابها را فراهم کرد، این نقطه عطفی بود که مسیر جدیدی پیش روی ناشر و مخاطب قرار داد.
وی نقش تبلیغات را در افزایش سرانه مطالعه مهم دانست و ابراز کرد: تبلیغات همواره عاملی موثر در دیده شدن کتابها بوده و هست، بسیاری از کتابها که طی این مدت خریداری شدند توسط تبلیغات به جامعه معرفی شده و مخاطبان آنان را خریداری کردند در این میان نقش ناشران بسیار مهم و پررنگ است ناشران توانمند همواره به دنبال کتابهای خوب هستند آنان کتابهای خوب را با تبلیغات به جامعه معرفی میکنند و در این مسیر موفق عمل میکنند از سوی دیگر هرچه خرید کتاب افزایش داشته باشد ناشر نیز به سود بیشتری دست مییابد.
نویسنده کتاب «پرشکن» لزوم توجه به برنامههای تبلغاتی برای افزایش سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: عدم وجود رویکرد مناسب در بین نهادهای مسئولی همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و یا صدا و سیما همچنین حوزه هنری آسیب بشمار میرود، متاسفانه هیچگونه برنامه اجرایی پیرامون معرفی کتابها در جهت افزایش سرانه مطالعه دید نمیشود و آنچه بیان شده در حد شعار بوده، ما به عزمی جدی برای تبلیغ و معرفی کتابهای منتشر شده و با کیفیت نیاز داریم. این امکان وجود دارد که با برنامه ریزی مناسب اسپانسرهایی را برای تولید معرفی کتابها در نظر بگیریم.
وی در همین راستا اظهار کرد: بخش اعظم جمعیت کشور بیشترین زمان خود را با فضای مجازی فضای و الکترونیکی اختصاص دادهاند لذا زمان کوتاهی را به مطالعه کتاب اختصاص داده اند، آنها بر این عقیده هستند که با خواندن مطالب کوتاه در این فضا بخش زیادی از اطلاعات را به دست میآورند اما باید در نظر داشت که مطالعه در فضای مجازی هرگز جذابتر و ارزشمندتر از کتابهای فیزیک نیست در عین حال در میان کتابهای الکترونیکی هم کتاب خوب وجود دارد با کمک کتابهای کاغذی و ایبوک میتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توسعه بدهیم. البته باید الگوبرداریهای جدیدی شود و سیاستهای جدیدی را جایگزین سیاستهای قبلی در زمینه کتاب و کتابخوانی کنیم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
امیرسلیمانی: رعایت پروتکلهای بهداشتی برای بازیگران یک شوخی است
بازیگر مجموعه «کلبه عمو پورنگ» گفت: من همیشه یک مسئلهای را گفتهام و آن این است که اصلا سر کارهای ما صحبت از پروتکلهای بهداشتی به نظرم شوخی بدی است و به نظر میآید نوعی توهین به شعور ما است که بگوییم پروتکلها سر صحنه رعایت میشود.
سپند امیرسلیمانی در گفتوگو با پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عصه بازیگری گفت: اخرین فعالیت من در عرصه بازیگر به سریال «کلبه عمو پورنگ» بر میگردد که در حال حاضر همچنان هم پخش میشود و هم در حال ضبط است و همین حالا نیز در مسیر استدیو «کلبه عمو پورنگ» هستم.
این بازیگر سینما و تلویزیون پیرامون رعایت پروتکلهای بهداشتی در پشت صحنه «کلبه عمو پورنگ» ابراز کرد: من همیشه یک مسئلهای را گفتهام و آن این است که اصلا سر کارهای ما صحبت از پروتکلهای بهداشتی کردن شوخی است، اینکه صبح به صبح از شما درجه تب و یا سطح اکسیژن بگیرند که نمیتوان گفت پروتکل بهداشتی انجام شده چراکه در مورد ویروس کرونا ممکن است در خیلی از موارد علائم افراد در لحظه بروز داده نشود اما فرد ناقل بیماری کرونا باشد و دو ساعت دیگر علائم وی ناخودآگاه بروز داده شود، بنابرای این به نظرم شوخی بدی است و به نظر میآید نوعی توهین به شعور ما است که بگوییم پروتکلها سر صحنه رعایت میشود.
بازیگر سریال تلویزیونی «بوتیمار» ابراز کرد: همه میدانند که ما بازیگران باید بدون ماسک جلوی دوربین باشیم و هیچ کار دیگری به قول معروف از ما برنمیآید فاصلهگذاری اجتماعی هم نمیتوانیم داشته باشیم، مثلا در همین مجموعه «کلبه عموپورنگ» یا هر کار دیگری وقتی گریم روی صورتمان انجام میشود دیگر حتی در پشت صحنه هم نمیتوانیم ماسک بزنیم، چون گریم خراب میشود.
وی در همین راستا ابراز کرد: من همیشه میگویم مسئولین که خداروشکر همیشه به ما لطف داشتند و این دفعه خیلی بیشتر به ما لطف داشتند، چون اولویت سنی و اولویت شغلی واکسن را اعلام کردند و ما بازیگران در هیچ کجای آن لیست نیستیم؛ من منظورم این نیست که من انتظار دارم که همین الان به من واکسن بزنند، من منظورم این است که شما وقتی همه شغلهای ایران را در یک لیست قرار میدهید و رده بندی شغلی برای واکسیناسیون را اعلام میکنید حداقل ما را بگذارید اولویت صد و بیست و پنجم اما مشکل اینجاست که اصلا ما را به رسمیت نمیشناسید.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
«تشنگان قلههای برفگیر» روایت حماسه بزرگ رزمندگان غیور لُر در دوران دفاع مقدس
یک نویسنده کتاب گفت: در کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» توجه به جزئیاتِ رویدادها با عبور از گزارش صِرف، شناخت و شخصیتپردازی انسان پشت خاکریز، باعث میشود تصاویر ارائه شده از خاطرات دوران دفاع مقدس، تاثیرگذار و واقعی باشد.
ساسان ناطق در گفتوگو با پیرامون مضمون کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» گفت: راوی کتاب تشنگان قلههای برفگیر بیشتر از آن که از خود بگوید، از انسانهایی گفته که روزگاری در کنار او برای حفظ عزت و استقلال کشور جنگیدند. البته بیشتر راویان دفاع مقدس اینگونهاند، آنان با گذر از «من» به «ما» میرسند تا ما بتوانیم به واسطه روایتها صدای رزمندگان دیگر را هم بلند و رسا بشنویم. چاپ دوم کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» در ۱۰ فصل از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
وی به نگاه نویسنده در کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» اشاره و بیان کرد: در کارهایی که از من منتشر میشود، انسان در کانون توجه قرار دارد؛ چراکه شناخت انسان میتواند به بیشتر سوالهای ما از چرایی و چیستی رویداد تلخ و سیاهی مثل جنگ پاسخ دهد. در «تشنگان قلههای برفگیر» هم به این مهم توجه کردهام تا خواننده با شناخت کامل از راوی و همرزمانش، آنچه را که میبیند و میشنود، بپذیرد و باور کند.
ناطق شیوه نگارش کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: در کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» توجه به جزئیاتِ رویدادها با عبور از گزارش صِرف، شناخت و شخصیتپردازی انسان پشت خاکریز، باعث میشود تصاویر ارائه شده از خاطرات دوران دفاع مقدس، تاثیرگذار و واقعی باشد.
نویسنده کتاب «آسمان مال من بود» پیرامون ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: مصاحبه یک گفتوگوی دو طرفه و هدفمند است در این روش نویسنده میکوشد تصاویر ذهنی راوی را با شیوههایی که به آن تسلط دارد، پیش روی مخاطب قرار دهد. طی درست این مسیر و میزان دستیابی به آن، خاطرات جنگ را متفاوت میکند و اگرنه بیشتر خاطرات شبیه هم میشوند، به همین خاطر، سعی کردم با حفظ مستندات و صداقت راوی از اتفاقهای پیش رویش، تصاویری داستانی، اما واقعی ارائه بدهم تا پس از خوانده شدن، جایی در گوشه ذهن مخاطب بماند و او را شگفتزده کند.
وی ویژگی کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» را ابراز و افزود: کتاب «تشنگان قلههای برفگیر» تصویری از زندگی بومی، شوخیها و غم و غصههای راوی کتاب و رزمندگانی است که بیشترشان بین ما نیستند، ولی با خاطراتی که روای از آنها گفته، پیش چشممان زنده هستند، به گونهای که گاهی گمان میکنیم این کتاب، خاطرات چند نفر دیگر هم است. ثابتی جوانی خودساخته و برآمده از زندگی سخت و عشایری روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که با روایتش از جغرافیای متفاوت جنگ، تصویری دردناک، اما واقعی را از شجاعت و شهادت همرزمانش برایمان به یادگار میگذارد؛ تصویری که غرورانگیز هم هست.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید