«احضار» دوباره سریال‌های ماورایی با یک داستان ماجراجویانه

10:58 - 05 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۱۹۵۶۷
«احضار» مجموعه مناسبتی شبکه یک سیما در ماه مبارک رمضان است که در ژانر ملودرام اجتماعی و در حوزه معرفت شناسی و با روایتی جوانانه داستانی تکان دهنده را نمایش می دهد.

- سریال «احضار» بازگشت دوباره مضامین ماورایی به سریال‌های سیماست. سریال‌هایی با موضوعات ماورایی و عالم معنا در دهه ۸۰ در کنار آثار کمدی، بیشترین اقبال را در بین مجموعه‌های ماه مبارک رمضان سیما داشت. «او یک فرشته بود»، «کمکم کن»، «اغما»، «سی‌امین روز»، «روز حسرت»، «ملکوت» و ... ازجمله سریال‌های ماورایی به یادماندنی سیما در آن دوران بود. به دلیل جاذبه ذاتی و همچنین قابلیت این گونه کار‌ها در پرداختن به مضامین معنوی و معرفتی، لزوم احیای دوباره سریال‌های ماورایی محسوس بود. سریال‌هایی که بتوانند با رفع اشکالات قبلی که مورد انتقاد قرار گرفته بودند، با طرح سوژه‌هایی مربوط به عالم معنا به مخاطب تلنگر بزنند و در ایام نورانی ماه رمضان، غبار روزمرگی‌ها را از چشم دل بزدایند و دنیایی دیگر را به تصویر بکشند.

«احضار» دوباره سریال‌های ماورایی با یک داستان ماجراجویانه  

پس از یک دهه این نوع سریال‌ها بار دیگر احضار شده اند، اما این بار مطابق با شرایط روز و مسائل مبتلا به جامعه روایتگر قصه‌ای جوان پسند و غافل گیر کننده شاهد یک سریال ماورایی هستیم. این سریال در ساختاری پرفراز و نشیب و توأم با حادثه، تعلیق و هیجان، به محتوایی خاص نیز می‌پردازد. لحظاتی از هر قسمت در این سریال نیز فضای هراس انگیز برقرار می‌شود که در این لحظات، نشانه هشدار برای محدودیت سنی به نمایش در می‌آید.

«احضار» ماجرای چند دختر جوان است که در سفر شمال به سر می‌برند. مائده، شخصیت محوری داستان سریال، متوجه می‌شود که خواستگار سابقش محسن، قصد ازدواج با دخترعمویش زهره را دارد. در أثر کینه ورزی یکی از دوستان مشترکشان، پای این خواستگار هم به سفر آن‌ها باز می‌شود، اما در یک تعقیب و گریز میان او و مائده و زهره و درنتیجه بروز یک سانحه در جاده، محسن با ماشین به دره سقوط می‌کند و پس از انتقال به بیمارستان از دنیا می‌رود. مائده که خودش را مقصر مرگ محسن می‌داند و عذاب وجدان دارد، تصمیم می‌گیرد با روح محسن ارتباط برقرار کند و از او عذرخواهی کند و درباره آن حادثه به وی توضیح دهد. در نتیجه پای مائده به محافل احضار ارواح باز می‌شود.

«احضار» دوباره سریال‌های ماورایی با یک داستان ماجراجویانه

علیرضا افخمی که خودش یکی از پیشقراولان مجموعه‌های ماورایی بود، این بار یک أثر در فضای دانشجویی را در این زمینه به منصه ظهور رسانده است. جوان‌هایی که در مناسبات امروزی دچار چالش‌های ویژه ای، چون انتخاب همسر، فریب بازار و حیله برخی از فرقه‌ها بر سر راهشان قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم سریال «احضار» نسبت به مجموعه‌هایی با تم ماورایی که درگذشته دیده بودیم متفاوت است. در این سریال بنا نیست که مانند آثاری، چون «اغما» و «او یک فرشته بود» شاهد دخالت ارواح در زندگی انسان‌ها باشیم. در سریال «احضار» البته به عالم معنا و دنیای ارواح نیز پرداخته می‌شود، اما رویکرد اساسی این سریال، آسیب شناسی برخی از کسب و کار‌های غیرقانونی و بعضی از فرقه‌هایی است که در این عرصه به سوءاستفاده و فریب مردم مشغول هستند. ضمن اینکه در «احضار» خرده روایت‌هایی هم درباره چالش‌های اقتصادی روز کشور، مسائل مربوط به ازدواج و روابط عاطفی جوانان و آشنایی آن‌ها برای تشکیل خانواده وجود دارد.

متأسفانه طی سال‌های اخیر گروه‌هایی با ادعای توانایی برقراری ارتباط با روح متوفیان و جن و موجودات ماورایی و با ترفند‌هایی افراد ناآگاه را سرکیسه می‌کنند. سریال «احضار» به افشای این ترفند‌ها می‌پردازد و نشان می‌دهد که محافل مدعی احضار روح و برخی از فرقه‌های مدعی عرفان‌های نوظهور، چگونه رگ خواب مشتری‌های خود را به دست می‌آورند و کاری می‌کنند که آن‌ها صداقت و راستی گفتار و رفتارشان را باور کنند. نشانه چشم جهان بین که در نامواره (لوگو) سریال نیز دیده می‌شود نیز به منشاء و سرخط همین جریان اشاره دارد. هر چند که استفاده از این نشانه سؤال برانگیز شد، اما به واقع استفاده از این تصویر، اعلام جهت و هدف گیری داستان این سریال است. همچنان که علیرضا افخمی، کارگردان سریال «احضار» اعلام کرده است: «وجود چشم جهان‌بین در لوگوی سریال با موضوع و مضمون سریال ارتباط مستقیم و با آن همخوانی دارد. به فتوای اکثر علما برپایی یا شرکت در مجالس احضار روح مذموم و حرام اعلام شده، زیرا اکثریت قریب به اتفاق چنین مجالسی بر پایه دروغ و فریب‌کاری است. وجود چشم جهان‌بین که یکی از نماد‌های فراماسونری است، در لوگوی سریال به تبعات ناخوشایند و ویرانگری اشاره دارد که برای شرکت‌کنندگان در هر محفل و مجلس مخفی و سری از جمله مجالس احضار به بار خواهد آمد.»

«احضار» دوباره سریال‌های ماورایی با یک داستان ماجراجویانه

سریال «احضار» به معرفی چند بازیگر جدید پرداخته است. این تجربه راهی برای ورود نسل جدیدی از بازیگران به کار حرفه‌ای است. در کنار بازیگران با سابقه تری، چون علی دهکردی، رضا توکلی، افسانه چهره آزاد، نسرین نکیسا، صالح میرزاآقایی، مریم سرمدی، محمدهادی دیباجی، مرتضی کاظمی، سعیده عرب، خیام وقار کاشانی و... بازیگر‌های جوان این سریال نیز عبارتند از: غزال نظر، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، دینا هاشمی، نازنین هاشمی، درسا بختیار، دینا هاشمی، مریم یوسف، رضا امامی، مهرزاد جعفری، غزاله فغانی و ...

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *