فیلمنلمه باید حاصل امتزاح پزوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پزوهش مبدا است نه مقصد
- طبق اعلام روابط عمومی جایزه پژوهش سینمایی، نیکخواه آزاد گفت: در سینمای کودک دو نوع فیلم داریم؛ «فیلمهای برای کودکان» و «فیلمهای درباره کودکان». در فیلمهای برای کودکان که در آنها قصه گویی، ماجراپردازی، طنز، ترانه و... اهمیت دارند، پژوهش نسبت به کار خلاقه فیلمنامه نویس نقش کمتری دارد؛ اما در فیلمهای «درباره کودک و نوجوان»، پژوهش نقش مهمی را ایفا میکند؛ زیرا این فیلمها به جنبههای اجتماعی، تحصیلی، تربیتی و... زندگی کودکان و نوجوانان میپردازند و بدون پژوهش کافی نمیتوان تحلیل درستی از شرایطی که حیات کودکان و نوجوانان را احاطه کرده است، ارائه داد.
این کارگردان با اشاره به آفت رایج در همکاری پژوهشگر و فیلمنامه نویس گفت: نخستین بار سی و چند سال پیش که مسئول گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما بودم، با این مشکل مواجه شدم که گاه پژوهشگر انتظار دارد همه مسائلی که در پژوهش ارائه کرده است هنگام نگارش فیلمنامه مورد استفاده قرار گیرد؛ غافل از اینکه خلاقیت فیلمنامه نویس است که روح فیلمنامه را شکل میدهد و اصرار بر رجحان پژوهش بر کار خلاقه حاصل کار را خشک و بی روح میسازد و آن را به یک «گزارش» اجتماعی، تربیتی و... کاهش میدهد.
این کارگردان سینمای کودک و نوجوان بیان داشت: پژوهش در سینما امری حیاتی است؛ اما نباید مانع خلاقیت فیلمنامه نویس یا کارگردان شود. پژوهش باید مبدأ باشد نه مقصد و فیلمنامه باید حاصل امتزاج پژوهش و کار خلاقانه باشد. برخی فیلمها شاید نیاز چندانی به پژوهش نداشته باشند؛ اما تقریباً در همه موارد، نقطه عزیمت ما قطعاً باید پژوهش باشد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین جایزه پژوهش سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.