فهرست کتاب کودک و نوجوان آنلاین در دسترس کاربران قرار دارد
- طبق اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آنیتا سلطانی با اعلام این خبر در توضیح فهرست نویسی کتاب های کودک و نوجوان عنوان کرد: سه نفر از کارشناسان ارشد کتابداری در سال 1364 زیر نظر اعضای هیات علمی کتابخانه ملی ایران فهرست نویسی کتاب های مربوط به کودکان و نوجوانان را از سال شصت و دو تا نیمه شصت و سه آغاز کردند و در ادامه طرحی جدید برای فهرست نویسی و رده بندی این دسته از کتب فراهم شد.
وی ادامه داد: براین اساس قرار شد کتابهای کودکان و نوجوانان در مخزنی جدا از کتابهای بزرگسالان در کتابخانه ملی ایران نگهداری شود و فهرست آنها نیز در هر نیمسال، یا به صورت فصل به فصل و یا در هر نوبت چاپ «کتابشناسی ملی ایران» بعد از فهرست کتابهای بزرگسالان قرار گیرد.
سلطانی افزود: بنابراین فهرستهای یاد شده تا زمانی که "کتابشناسی ملی ایران" به صورت چاپی منتشر می شد در انتهای آن وجود داشت و اکنون نیز به صورت آنلاین در نشانی opac.nlai.ir در دسترس کاربران است.
وی ادامه داد: مجموع فهرستنویسی کتاب های کودک و نوجوان علیرغم شیوع ویروس کرونا مانند ادوار گذشته به روز رسانی شده و به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته است.
رئیس گروه فهرستنویسی منابع کتابی کتابخانه ملی ایران با اشاره به گروه های سنی کودکان و نوجوانان در بخش فهرست نویسی گفت: گروه های سنی کودکان و نوجوانان در بخش فهرستنویسی کتابخانه ملی شامل گروه الف شامل سنین ۳ تا ۶سال می شود. گروه ب که سنین ۷ تا ۹ سال را تشکیل می دهد. گروه ج متعلق به گروه سنی ده تا دوازده سال است. گروه د به سنین ۱۲ تا ۱۶ اختصاص دارد.
وی با اشاره به کتاب های سازماندهی منابع کتابی مربوط به کودک در 6 ماه نخست سال جاری گفت: در نیم سال نخست سال 99 بالغ بر صد عنوان کتاب فهرست نویسی بنیادی شده است، دو هزار و ۱۰۵ عنوان فهرست نویسی پس از انتشار(فاپا) و سه هزار و ۸۰۰ عنوان فهرست نویسی پیش از انتشار(فیپا) به انجام رسیده است.
رئیس گروه فهرستنویسی منابع کتابی کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: فهرست نویسی کتاب های کودک و نوجوان باعث معرفی منابع منتشر شده یا در آستانه انتشار می شود و این کار انتخاب منابع مناسب و مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان را تسهیل می کند وی گفت یکی از راههای علاقهمند کردن کودک به کتاب این است که کتاب مناسب برای کودک انتخاب و در اختیار آنها گذاشته شود. زیرا دسترسی به کتاب مناسب موجب میشود کودک دید بهتری نسبت به زندگی و اطراف خود پیدا کنند که این مهم به تقویت عملکرد کودک و نوجوان و همچنین افزایش اعتماد به نفس کمک میکند.