کاهش تیراژ کتاب به ۳۰۰ نسخه فاجعه بار است
سید قاسم یاحسینی در گفتگو با پیرامون تاثیر برگزاری هفته کتاب بر جامعه گفت: اگر به تاریخچه برگزاری هفته کتاب توجه کنیم در مییابیم که برگزاری روزی به نام کتاب و کتابخوانی و یا هفتهای با عنوان کتاب با وجود تبلیغات رسانهای نتوانسته به اهداف و رویکردهای از پیش تعیین شده دست یابد.
یا حسینی در خصوص تبلیغات کتابهای ارزشی افزود: کتاب در بازار به عنوان یک کالا شناخته میشود و برای شناخت این کالا نیازمند تبلیغ هستیم. اگر کتابهای ارزشی برای کودکان و نوجوانان با ارزشهای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و جهانبینی اسلام تبلیغ شود زمینه برای وسعت آشنایی جامعه با کتابهای ارزشی فراهم میشود بنابراین تبلیغات میتواند مهمترین عامل برای این گسترش فرهنگی در حوزه آثار ارزشی باشد.
این نویسنده درباره تاثیر نقد بر معرفی کتب منتشره تصریح کرد: تجربه نشان داده کتابهایی که مورد نقد قرار میگیرند معمولا از فروش خوبی برخوردار میشوند، کتابهای هستند که به چاپ صدم رسیده اند و این فروش صرفا بخاطر این است که نقدهایی از آنها در فضای مجازی منتشر شده است، چرا که این امر کنجکاوی مخاطبان را به همراه داشته است. من بارها به ناشران پیشنهاد کردهام که کتابهایی را که منتشر میکنند را به بوته نقد و بررسی بگذارند، زیرا این رویداد سبب میشود تا کتابها بهتر معرفی شوند و افراد با این کتابها آشنا شوند.
وی کاهش تیراژ کتابهای علمی را بین ۵۰۰ تا ۳۰۰ کتاب دانست و تاکید کرد: با وجود جمعیتی ۸۰ میلیونی، تیراژ کتابها تنها ۵۰۰ تا ۳۰۰ نسخه برای هر چاپ است، این یک معضل بزرگ برای عرصه فرهنگ بوده و نشان میدهد که سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، برگزاری هفته و یا روزی به نام کتاب و کتابخوانی نتوانسته مورد توجه مردم جامعه قرار بگیرد و تیراژ کتابها به وضوح عمق مشکلات را نشان میدهند.
یاحسینی برنامه هفته کتاب و کتابخوانی را برنامههای شکست خورده دانست و تصریح کرد: برنامههای در نظر گرفته شده در حوزه کتاب و کتابخوانی برنامههایی شکست خورده هستند، حال برای کاهش آسیب و بازگرداندن برنامه به ریل اصلی نیازمند آسیبشناسی و بررسی همه جانبه هستیم، چنانچه این برنامه بتواند کارکرد اصلی خود را در جامعه به اجرا بگذارد قطعاً شاهد افزایش سرانه مطالعه خواهیم بود.
وی پیرامون کاهش سرانه مطالعه در کشور ابراز کرد: هرگاه کتابی جایزهای ارزشمند را از آن خود کند قطعاً میتواند تعداد مخاطبان فراوانی پیدا کرده و به چندین چاپ برسد، اما متاسفانه رکود در حوزه کتاب سبب شده حتی کتابهای مشهور که جوایز ارزشمند جهانی را به خود اختصاص دادهاند هم نتوانند تاثیر چندانی بر سرانه مطالعه داشته باشند، البته نمیتوان گفت که این موضوع شامل تمام کتابها میشود، اما بیشتر کتابها استقبال بسیار کمی برخوردار بوده و تنها تعداد معدود و انگشت شماری هستند که مورد اقبال مخاطبین قرار میگیرند.
یاحسینی به مشکلات حوزه تولید کتاب همچون هزینههای سرسام آور چاپ اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلات و چالشهای فراوانی در زمان تولید یک کتاب وجود دارد که علاوه بر زمان و هزینه سبب دلسرد شدن نویسنده میشود، اما ارزیابی و بررسی علل اصلی بی توجهی مخاطبان و عدم رغبت خوانندگان به کتاب موضوعی مهم بوده که نیازمند توجه دارد.