سرخط خبر‌های مهم جهان در ۲۳ آبان

9:44 - 23 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۳۹۴۰
افزایش شمار مبتلایان کرونا در جهان، انتقاد از رژیم صهیونیستی در سازمان بهداشت جهانی و آتش‌سوزی در یکی از پایانه‌های نفتی جازان، از جمله تحولات مهم جهان طی ساعات گذشته هستند.

- مهم‌ترین خبر‌ها و تحولات بین الملل در ساعات گذشته عبارتند از:

 

*شمار قربانیان و مبتلایان ویروس کرونا

شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان به ۵۳ میلیون و ۹۲ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافته و یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۴۰۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

تاکنون ۳۷ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۴۱۱ نفر از مبتلایان ویروس کرونا در سطح جهان بهبود یافته اند.

 

*فائوچی: کرونا برای مدت زمان طولانی بیماری همه‌گیر نخواهد بود

«آنتونی فائوچی»، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفت با توجه به تحولات سریع در زمینه تولید واکسن کرونا این بیماری برای مدت زمان خیلی طولانی همه‌گیر نخواهد بود.

فائوچی در نشستی که با هماهنگی اندیشکده «چتم هاوس» بر‌گزار شد، گفت «قطعاً این بیماری برای مدتی خیلی طولانی‌تر همه‌گیر نخواهد بود، زیرا من بر این باورم که واکسن این رویه را تغییر می‌دهد».

*گفت وگوی تلفنی رییس جمهور ترکیه و پادشاه بحرین

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در گفت وگویی تلفنی با یکدیگر، توسعه روابط بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان و آل خلیفه در مورد موضوعاتی که انگیزه‌ای برای توسعه روابط بین ترکیه و بحرین است، گفت وگو کردند.

*انتقاد از رژیم صهیونیستی در سازمان بهداشت جهانی

نمایندگان حدود ۳۰ کشور از رژیم صهیونیستی به دلیل نقض حقوق سلامت فلسطینی‌ها و مردم سوریه در بلندی‌های جولان اشغالی انتقاد کردند.

این جلسه با ۷۸ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع با تصویب قطعنامه مورد حمایت سوریه، ترکیه، قطر، کوبا و فلسطین به کار خود پایان داد.

*آتش‌سوزی در یکی از پایانه‌های نفتی جازان


تلویزیون عربستان سعودی از وقوع آتش ‌سوزی در نزدیکی یکی از پایانه‌های محصولات نفتی جازان خبر داد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ادعا کرده این آتش‌سوزی بر اثر حمله دو قایق بمب‌گذاری‌شده نیروهای یمنی به نزدیکی یک سکوی شناور تخلیه فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است.

سکوی مذکور متعلق به پایانه محصولات نفتی جازان بوده است.

*فیصل مقداد: کنفرانس بازگشت آوارگان سوری، غرب را رسوا کرد


فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که دمشق آماده است برای هر آواره سوری که مایل است به کشور خود باز گردد، شرایط مناسبی از جمله مسکن، آموزش و درمان فراهم کند.

مقداد به شبکه خبری المیادین گفت «کنفرانس بازگشت آوارگان سوریه، بسیار موفق‌آمیز بود و در‌های سوریه به روی تمامی آوارگان باز است تا با هم کشور را بسازیم.»

وی اظهار داشت که عدم مشارکت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا در این کنفرانس، نشانگر، استاندادر‌های دوگانه آنان است، چرا که کشور‌های غربی خواستار بهره‌برداری غیر اخلاقی از آوارگان سوری هستند.

این مقام سوری با بیان اینکه این کنفرانس، غرب را رسوا کرد، تصریح کرد «انتخابات ریاست جمهوری سوریه نیز باید بر اساس اصول معین، در زمان خود برگزار شود.»

*مقام فلسطینی: باید با دولت بایدن مقابله کرد، نه مذاکره


ابو احمد فواد، معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تأکید کرد که هیچ یک از نامزد‌های ریاست جمهوری آمریکا، به سود ملت فلسطین کار نمی‌کند.

فواد گفت که «حمایت از رژیم صهیونیستی، از جمله اصول ثابت سیاست آمریکا و امپریالیسم جهانی است؛ صرف نظر از اینکه دموکرات‌ها برنده انتخابات شوند، یا جمهوری‌خواهان.»

وی در ادامه گفت «آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که مذاکراتی با دولت بایدن صورت نگیرد، زیرا این مسئله هیچ سودی و نتیجه مفیدی ندارد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *