مُچ اندازی پکن و واشنگتن؛ جنگ سرد آمریکا و چین در حال ورود به عرصه‌های خطرناک

12:31 - 30 تير 1399
کد خبر: ۶۳۹۱۹۷
اقدام‌های دولت آمریکا علیه چین که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری تشدید شده است، بر عمق بحران میان دو کشور افزوده است.

جنگ سرد آمریکا و چین در حال ورود به عرصه‌های خطرناک

- «اکونومیک تایمز» در گزارشی به موضوع روابط چین و آمریکا پرداخته و در مورد تغییر فاز این روابط از جنگ سرد سنتی به جنگ سرد جدید یا حتی درگیری نظامی هشدار می‌دهد.

«اکونومیک تایمز» می‎گوید «با توجه به روند تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین، کارشناسان در مورد تاثیر اختلاف‌های تاریخی دو کشور بر وضعیت جنگ سردی فعلی آنها هشدار می‌دهند.»

در این راستا باید به اقدام‌های ضد چینی فزاینده «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا اشاره داشت که تلاش دارد سایر کشور‌ها را نیز وارد جبهه خودش در این نبرد کند.

این در حالی است که دولت آمریکا خود در نبرد با چین از ابزار‌های مداخله جویانه‌ای مانند تحولات «هنگ کنگ»، موضوع «اویغورها» و ... استفاده می‌کند که البته هر بار با اقدام متقابل پکن مواجه می‌شود.

نگارنده می‎افزاید «اهمیت این موضوع سبب شده تا ترامپ، چین را به مولفه‌ای مهم در رقابت با جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تبدیل کرده و وی را به بی برنامگی در برابر چین متهم کند.»

یادداشت در بخش دیگری با اشاره به هشدار کارشناسان در مورد ادامه جنگ سرد میان دو قدرت اقتصادی جهان می‎گوید «جنگ سرد جاری میان آمریکا و چین اگرچه تفاوت‌های زیادی با نسخه قدیمی اش دارد، اما احتمال منجر شدن به درگیری نظامی بیشتر از آن است.»

تنش‌های ژئوپلتیکی، اقتصادی و سیاسی جهان در پی شیوع بیماری «کرونا» و پیامد‌های متعاقب آن در سراسر جهان تشدید شده اند.
 
شدت گرفتن این تنش‌ها در روابط میان «پکن» و «واشنگتن» که از اواخر سال ۲۰۱۸ وارد جنگی تجاری شده اند، بیش از سایر کشور‌ها مشهود بوده است.

شکاف روزافزون میان چین و  آمریکا که در سال‌های اخیر رفته رفته عمیق‌تر شده و روابط دو کشور را تا لبه پرتگاه پیش برده، در دوران حضور «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید، به اوج خود رسید.
 
شیوع بیماری کرونا که تاکنون ۲۰۵ کشور جهان را تحت تاثیر قرار داده، به نوعی چالش‌های میان چین و آمریکا را برجسته‌تر کرد و نشان داد اختلافات میان این دو کشور فراتر از موضوع‌های اقتصادی و تجاری بوده و به نوع تفکر‌ها و باور‌های حاکم در پکن و واشنگتن بر می‌گردد.

در حالی که پکن و واشنگتن تا پیش از شیوع کرونا گام‌هایی هرچند محدود در مسیر حل مشکلات تجاری خود برداشته و توافق‌های شکننده‌ای را امضا کرده بودند، در پی شیوع این بیماری که آمریکا را با بحران بهداشتی مرگباری مواجه کرد، در مسیر تنش‌های جدیدی قرار گرفتند که با اتهام زنی آمریکا به چین مبنی بر پنهانکاری پکن آغاز شد و در ادامه بر سر مداخله واشنگتن در امور «هنگ کنگ» به بحرانی جدی مبدل و به تحریم متقابل مقام ها و شخصیت های ارشد طرفین منجر شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *