تلاش برای دیده شدن به چه قیمتی/امتداد تکرار در «گشت ارشاد ۳»
- به تازگی با شروع فصل تولید در سینما بسیاری از کارگردانان وارد کارزار ساخت و رسیدن به سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شدهاند، البته در این میان هم برخی بیش از اهمیت دادن به حضور در فجر همچنان برای اکران آثار خود را تولید میکنند.
انتشار عکس «بهنام بانی» به عنوان بازیگر فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» طی هفتههای گذشته با واکنشهای متفاوتی روبرو بوده است، البته اکثریت این واکنشها نقدهای تندی از سوی اهالی سینما و منتقدین بوده است.
بسیاری از منتقدین درباره عدم حضور بازیگران زبده و کاربلد تئاتر و همچنین وجود نسل جوان و قدرتمندی میگفتند که میتوانست به دور از سینمای گیشه زده امروز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد، عدهای هم حضور «بهنام بانی» را عجیب نداستند و کارنامه کاری کارگردان را دلیل اصلی این انتخاب تعریف کردند.
«سعید سهیلی» در اولین گام در صفحه مجازی خود به انتشار تصویر بهنام بانی پرداخت و حدس اینکه این بازیگر چه شخصی است را به مخاطبان سپرد، اما در همان دقایق ابتدایی با حجم بالایی از نظرات منفی مواجه شد، اما وی در دو اثر قبلی هم نشان داده که هدفش از ساخت آثاری همچون گشت ارشاد کیفیت نیست و بیشتر گیشه را پیش نظر دارد.
حال به تازگی عکس تازهای از فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» منتشر شده است، در این عکس ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی با ماسکهایی در تصویر مشاهده میشوند که یادآور شوخی قدیمی نسخه اول این فیلم است، اتفاقی که نشان میدهد کارگردان بیش از پرداختن به یک فیلمنامه خوب باز هم در راه تبلیغات عامه پسند پا گذاشته است.
جنجالهای ابتدایی بر سر نسخه اول گشت ارشاد از این فیلم اثری تاثیرگذار را در اذهان ساخته بود، اما بعد از اکران مشخص شد که اثر با اشاره سطحی به موضوع بیشتر در جریان ساخت یک کمدی سردستی پرداخته است. نسخه دوم، اما از لحاظ کیفیت مخصوصا در گروه بازیگران به نوعی با چندین پله سقوط به مخاطب عرضه شد.
حضور کاراکترهای بی معنا، بی هدف و بازی بسیار بد بازیگران زن این فیلم نشان میداد که «گشت ارشاد ۲» هم بسیار سریع و بدون تامل خاصی ساخته شده است، در حدی که کارگردان فرصت پرداختن به مسئلههای ساده را نداشته و از آن سو بازیگران زن این فیلم حتی زحمت جستجوی شیوه صحیح دست گرفتن ساز را از اینترنت به خود نداده بودند.
حال نوبت به نسخه سوم گشت ارشاد رسیده است، اثری که از همان ابتدا نشان داد باز هم به دنبال جنجالهای گیشه محور است، حال عکس دوم این فیلم نشان میدهد که علنا کارگردان حرف تازهای برای گفتن ندارد و صرفا میخواهد با چنگ زدن به نسخه اول بار دیگر گیشه خود را تامین کند.
در هر صورت کارنامه سهیلی طی سالهای گذشته کاملا خالی از آثار با کیفیت است، وی کاملا به سینمای بدنه و گیشه وصل شده و دیگر خبری از ساخت آثاری همچون «مردی از جنس بلور» نیست، کارگردانی که طی ۱۰ سال گذشته کارنامه خود را به آثاری همچون «چارچنگولی»، «ژن خوک» و چهارانگشتی پیوند زده است.