پایان تعطیلات کرونایی و شوق تئاتریها برای رفتن روی صحنه
خبرنگار گروه فرهنگی ، عرصه هنرهای نمایشی بالاخره و بعد از نزدیک به چهار ماه تعطیلات اجباری به دلیل شیوع بیماری کرونا با دیگر از اول تیرماه سال جاری با حفظ اصول بهداشتی و رعایت پروتکلهای اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا آغاز به کار خواهد کرد.
تئاتر طی ماههای گذشته مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشته است، این هنر و مخصوصا هنرمندان آن همواره با مشکلات شدید معیشتی روبرو بوده اند و حال با بروز چهار ماه تعطیلی بسیاری از آنها در امرار معاش خود به مشکل برخورد کرده اند.
هنر کارت به طور آزمایشی صادر شد
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از صدور هنر کارت به عنوان شناسه هویت فرهنگی و هنری اعضا صندوق خبر داد. سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اعلام این خبر گفت: در مرحله اول این طرح تعدادی کارت بطور آزمایشی صادر و پس از بررسی نحوه کارکرد خدمات پیش بینی شده و جمع آوری بازخوردها تا پایان سال طی چند مرحله برای همه اعضا صندوق صادر خواهد شد.
سیدزاده افزود: صدور این کارت در راستای مطالبات اهالی فرهنگ و هنر خصوصاً در طی سفرهای حمایتی و مطابق با نیاز سنجی های انجام گرفته صورت گرفت.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه گفت: هنر کارت دارای قابلیت ارائه خدمات چندگانه است و از این پس کلیه خدمات صندوق از قبیل خدمات بیمه ای، طرح تکریم و کمک مستمری و تسهیلات مالی از طریق این کارت ارائه خواهد شد. سایر خدمات رفاهی، فرهنگی، گردشگری و... نیز طی مراحل مختلف روی این کارت فعال خواهد شد.
اولویت های مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی اعلام شد
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در آئین تکریم و معارفه رئیس سابق و جدید مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برخی از برنامه های پیش روی این مجموعه را اعلام کرد.
در مراسمی که با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، از فعالیتهای علیرضا حفیظی مدیر سابق مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی قدردانی و پس از آن سید عباس عظیمی به عنوان رئیس جدید این مجموعه معرفی شد.
مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی در ابتدای برنامه که اجرای آن بر عهده اردشیر صالح پور بود، ضمن قدردانی از فعالیتهای علیرضا حفیظی در برج آزادی گفت: تخصص، تعهد، فروتنی و پیگیری مستمر ایشان را ارج مینهیم. ضمن اینکه حضور آقای عظیمی که با تعهد و خالصانه کار میکنند در برج آزادی، به عنوان نماد کشور و پایتخت، اتفاق مبارکی است. ما امانتدار این بنای ارزنده هستیم و باید برای صیانت و حفظ آن نهایت تلاشمان را انجام دهیم و امیدوارم آقای عظیمی هم با تعامل و جدیت مسیر آقای حفیظی را ادامه دهند.
مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: برای این برج به عنوان یکی از اصلیترین اماکن گردشگری کشور، مسیری پیش بینی شده که درآمدزایی و کاهش وابستگی به درآمدهای وزارتخانه، انتقال تجارب هنرمندان پیشکسوت از طریق فعالیتهای آموزشی و برنامههای فرهنگی، تبدیل برج به قطب گردشگری داخلی و خارجی، برگزاری رویدادهای تقویمی با استفاده از ظرفیت هنرمندان، تعامل با دستگاههای مختلف در معرفی بیشتر برج، پاسداشت ارزشهای انقلاب اسلامی در حوزه هنر، افزایش تعامل بینالمللی و گسترش دیپلماسی هنر، پیگیری انجام خواهرخواندگی میان برج آزادی و برجهای مهم دنیا و برند سازی از مهمترین آنهاست.
علیرضا حفیظی مدیر سابق برج آزادی نیز با تشکر از همکاران خود، به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در طی دوران مدیریت پرداخت که از میان آنها میتوان به احیای سالن ایرانشناسی برج، استقرار تنها موزه شهابسنگ ایران، افتتاح نمایشگاه دائمی تاریخچه برج آزادی، پیگیری مرمت برج، در نوبت قرار دادن برج آزادی جهت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در آستانه پنجاه سالگی این بنا اشاره کرد.
سید عباس عظیمی رئیس مجموعه برج آزادی نیز در این مراسم گفت: برج آزادی باید دروازه وحدت و همدلی و دریچه هنر اقوام مختلف ایرانی شود. بنده از از اعتمادی که به من شده تشکر میکنم؛ قدردان زحمات هنرمندان و اصحاب رسانه طی دوره فعالیت در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت هستم.
در این مراسم خسرو حکیم رابط، داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، رضا بنفشهخواه و علی پویان به نمایندگی از هنرمندان مهمان با قدردانی از تلاشهای عظیمی در مؤسسه هنرمندان پیشکوست به ظرفیتهای برج آزادی در نقش آفرینی در حوزه هنگ و هنر اشاره کردند. ضمن اینکه اسماعیل خلج کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما نیز به شعرخوانی پرداخت.
در پایان مراسم با اهدای لوح و هدایایی از زحمات علیرضا حفیظی در برج آزادی تقدیر و حکم سید عباس عظیمی به وی اعطا شد.
مهلت ارسال آثار به «اولین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین» تمدید شد
در پی درخواست هنرمندان تئاتر و گروه های نمایشی، مهلت ارسال به «اولین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین» تا ۲۵ خردادماه ۹۹ تمدید شد.
حسین محمدی دبیر اولین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین با اعلام این خبر گفت: با توجه به درخواست و استقبال هنرمندان تئاتر از فراخوان این جشنواره، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه ۹۹ تمدید شد.
حسین محمدی افزود: ویدئو ارسالى باید حداکثر یک دقیقه و حتما در کنار اجرا کننده لوگوی جشنواره با عنوان «براى اولین جشنواره بین المللى استندآپ کمدی آنلاین» درج گردد.
دبیر جشنواره اظهار کرد: آثار ارسالی باید به زبان فارسى باشد و در صورت استفاده از لهجه، کلمات قابل فهم باشند و ویدئوهای ضبط شده با گوشی تلفن همراه دارای صدای واضح و تصویر به صورت عمودى و شفاف باشد.
محمدی در خصوص موضوعات جشنواره گفت: موضوع جشنواره «کرونا در چنگال مدافعان سلامت» است، ولی تمام موضوعات پیرامون بیماری کرونا قابل قبول است.
حسین محمدی دبیر جشنواره در مورد داوری آثار گفت: آثار ارسالی توسط ده داور از سراسر کشور و خارج از کشور که از بین نمایشنامه نویسان، کارگردانان و بازیگران انتخاب شده اند مورد بررسى و داوری قرار میگیرند و به نفر اول مبلغ سی میلیون ریال، نفر دوم بیست میلیون ریال، نفر سوم مبلغ ده میلیون ریال و کار برگزیده مردمی مبلغ ده میلیون ریال جایزه تعلق میگیرد و به شش کار بعدی مبلغ پنج میلیون ریال اهداء میشود و همچنین ده کار برگزیده از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش میشود.
اولین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین پاسداشت و تقدیر از مراد کیانپور اولین استندآپ کمدین ایران بعد از انقلاب به دبیری حسین محمدی در شهرستان اهواز برگزار میگردد.
مجموعه نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» منتشر شد
مؤلف و نویسنده این مجموعه علیرضا داوری است که شامل دو نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» و «غزل پری دریایی» توسط انتشارات «نسیم بادگیر» با موضوع اسطوره «ملمداس»منتشر شده است.
مؤلف و نویسنده این مجموعه «علیرضا داوری» است که شامل دو نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» و «غزل پری دریایی» توسط انتشارات «نسیم بادگیر» با موضوع اسطوره «ملمداس» منتشر شده است.
این مجموعه دومین کتاب نویسنده پس از نمایشنامة «موغلی پنا» میباشد که در سال گذشته رونمایی شد.
"مردم هرمزگان به زندگی در زیر دریا معتقدند و داستانها از این زندگی دارند. موجوداتی انسان گونه که دل به آدمیان میبندند و، چون خود را نشان دهند آدمی را کشتهی خویش میکنند. فریباترین این موجودات «ملمداس» است؛ زنی زیبا که در شبهای مهتابی با سرودی دل نشین به سراغ ماهیگیران و جاشوهای جوان میرود و، چون آنها را به چنگ آورد از آنان کام میگیرد و سپس با پاهای اره مانند خویش آنها را قطعه قطعه میکند. "
نکتهی قابل توجه در این مجموعه نمایشامه آن است که تحلیل فرمالیستی که پراپ سالها پیش در مورد قصههای پریان روسی انجام داده بود، در حوزه قصههای بومی استان هرمزگان نیز قابل اجراست.
همچنین با استفاده از هرم فریتاگ و نظریات ارسطو در مورد ساختار نمایش میتوان ویژگیهای دراماتیک بسیار قابل تامل و ارزشمندی را در این افسانه یافت که آنها را برای اقتباس مناسب میسازند.
نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» برای نخستین بار توسط گروه تئاتر آیینه جنوب به کارگردانی علیرضا داوری با هنرنمایی نسرین جعفری در نقش ملمداس، معصومه جعفری در نقش دختر، فرناز عسکری در نقشحوری، رضا جعفری در نقش داماد و عارف رمضانی در نقش مرد، بهمن ماه ۱۳۹۵ در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار قشقایی تئاتر تهران به روی صحنه رفت.
همچنین نمایشنامه «غزل پری دریایی» برای نخستین بار توسط گروه تئاتر آیینه جنوب به کارگردانی علیرضا داوری با هنرنمایی عبدالرضا بلوچ نژاد در نقش حاج موسی، فریده گرمساری در نقش سیما- آمیس، مجید جمشیدی در نقش ابرام، کورش سلمانی در نقش بامرد رودانی، فریده سلمانی در نقش بی بی، سیما دهقانی در نقش دختر شیخ زاهد، ساجده حاجی زاده در نقش پری دریایی، بهمن ماه ۱۳۹۳ در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار استاد انتظامی تهران به روی صحنه رفت.
فراخوان جشنواره استانی تئاتر مونولوگ منتشر شد
جشنواره استانی تئاتر مونولوگ در استان هرمزگان بهصورت اینترنتی برگزار میشود.
انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان با همراهی و همکاری اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی و تلویزیون اینترنتی شرجی با هدف کشف استعدادهای جوان در زمینه بازیگری، فراهم کردن فرصتی برای اجراهای تک نفره بازیگران با تجربه و نیز ایجاد امکان تماشای تئاتر در خانه برای شهروندان جشنواره استانی تئاتر مونولوگ را بصورت اینترنتی برگزار میکند.
تئاتر مونولوگ در تمام دنیا بهسبب اجرا توسط تنها یک بازیگر و تاکیدش بر قابلیت ها و توانمندی های بازیگران از جذابترین شیوههای اجرایی تئاتر است. این تئاتر همچنین بستر مناسبی جهت رشد و ارتقای تئاترهای کوچک و تجربی و امکانی برای به اشتراک گذاشتن ایده های جذاب و نوین است.
موضوع آثار: موضوع آثار جشنواره آزاد بوده و نمایشنامههایی که نویسنده آنها ایرانی است و یا از متون ادبیات فارسی برای نمایش بهره برده باشند در اولویت پذیرش خواهند بود و همچنین آثاری که با محتوای موضوع تاب آوری خانواده ها در برابر بیماری کرونا تولید شوند مورد توجه دبیرخانه خواهند بود.
مهلت شرکت در همایش «هنر و بیماریهای فراگیر» تمدید شد
شهاب پازوکی، دبیر اجرایی همایش «هنر و بیماریهای فراگیر: هنر کرونا» گفت مهلت ارسال چکیده مقالات به همایش تا روز شنبه ۳۱ خرداد ماه سال جاری تمدید شد.
مهلت ارسال چکیده مقالات به همایش «هنر و بیماریهای فراگیر: هنر / کرونا»، که در فراخوان این همایش تا بیستم خرداد ماه سال جاری اعلام شده بود، تا روز شنبه ۳۱ خرداد ماه تمدید شد.
شهاب پازوکی، دبیر اجرایی این همایش، هدف از تمدید زمان ارسال چکیده مقالات به این همایش را ارائه فرصتی به پژوهشگران علاقهمند برای ارائه مقاله و یافتههای پژوهشی خود به این همایش عنوان کرد و یادآور شد که این همایش بستری برای طرح ایدهها و اندیشههای پژوهشگران و هنرمندان درباره هنر دوران کرونا است و میبایست زمینه لازم برای مشارکت حداکثری پژوهشگران در این همایش فراهم شود. بر این اساس، با نظر دبیر محترم علمی این همایش، مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان خرداد ماه سال جاری تمدید شد.
علاقهمندان میتوانند چکیده مقالات خود را تا تاریخ یادشده به نشانی رایانامه art.corona@aria.ac.ir ارسال کنند. گفتنی است فراخوان همایش «هنر و بیماریهای فراگیر: هنر / کرونا» در ده محور کلی مطالعاتی تنظیم و منتشر شده است. مهلت ارسال اصل مقالات ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ خواهد بود. همچنین، پس از داوری نهایی، عناوین مقالات برگزیده تا ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ اعلام خواهد شد. این همایش در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. علاقهمندان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبگاه این همایش به آدرس art.corona.honar.ac.ir مراجعه کنند و یا با شمارههای ۲- ۶۶۹۵۶۱۹۰ تماس بگیرند.