طرح عجیب وزارت بهداشت برای بازگشایی سینماها/ابراز نگرانی قطبالدین صادقی از آینده تئاتر پس از کرونا
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، بیست و سومین روز از فروردین ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به طرح عجیب وزارت بهداشت برای بازگشایی سینماها اشاره کرد.
آینده تئاتر در سال جاری بسیار تاریک است/«کرونا» تماشاخانههای خصوصی را به ورشکستگی کشاند
بازیگر سریال «کلاه پهلوی» گفت: متاسفانه آینده سال جاری تئاتر را بسیار تاریک می بینم، ما نمیتوانیم هیچ برنامه ریزی داشته باشیم، اکثریت گروههای نمایشی آثارشان را کاملا تعطیل کردهاند، کسی جرات نمی کند تا در این شرایط اثری را روی صحنه ببرد.
قطبالدین صادقی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون تاثیر شیوع کرونا بر هنر تئاتر گفت: واقعیت امر مشکلات پیش آمده بابت بیماری کرونا تنها به هنر تئاتر بر نمیگردد و بسیاری از مشاغل و حرفهها را تحت تاثیر قرار داده است، این مشکلات به هیچ عنوان به کشور ختم نشده و به نوعی این بیماری تمام جهان را فلج کرده است.
وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه بیماری کرونا تمامی عرصهها همچون ورزش، هنر، اقتصاد و گردشگی را با مشکل روبرو کرده است، به نظر من وضعیت فعلی به نوعی فاجعه جهانی در عصر حاضر محسوب می شود. متاسفانه در این بین هنر و مخصوصا تئاتر خسارات زیادی را متحمل شده است.
مدیر تماشاخانه خصوصی «شانو» درباره ضرر سنگین مالی تماشاخانههای خصوصی اظهار کرد: بیماری کرونا ضربه مهلکی را به تماشاخانه های خصوصی وارد کرد، این تماشاخانهها در پرداخت حقوق کارمندان، اجاره ملک، هزینه های جانبی کاملاً با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه شیوع کرونا در اسفند ماه تمامی برنامههای ما را به هم ریخته است، ما در همان زمان برای پرداخت حقوق کارمندان و همچنین عیدی آنها با مشکل روبرو شدیم و آن طور که مشخص است این وضعیت در قبال تئاتر به سختی می تواند به حالت طبیعی در آید.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
«پوتین قرمزها»؛ روایتی از رفتارهای غیرانسانی رژیم بعثی با رزمندگان ایرانی
یک نویسنده کتاب گفت: مضمون اصلی کتاب «پوتین قرمزها» به رفتار مثبت ایرانیان با اسیران عراقی باز میگردد، در این کتاب رفتارهای غیرانسانی رژیم بعثی با رزمندگان و اسرای ایرانی را مطرح کردهام، لذا پیام کتاب «پوتین قرمزها» توجه به انسانیت در جامعه انسانی است.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفی جدیدترین آثار انتشارات سوره مهر اینجا کلیک کنید
وی سبک نگارش کتاب «پوتین قرمزها» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: کتاب در ۳۶ فصل به انضمام عکسها و اسناد تدوین شده است، این کتاب به سبکی نوشته شده که میتواند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند. کتاب به سبک داستانی نوشته شده و از واقعیتها و رخدادهایی پرده برداشته که در برهه هشت سال دفاع مقدس روی داده است.
مخاطب امروز نیازمند رویکردی جدید در آثار ادبی است
نویسنده کتاب «اوسنه» گفت: متاسفانه برخی نویسندگان ما بر اساس اطلاعاتی سطحی نظر میدهند و اصول پیگیری و پژوهش ادبیات ایرانی و ادبیات جهانی را فراموش کردهاند، بدین ترتیب از قافله ادبیات جهان دور شدهایم در حالی که میتوانستیم جایگاهی ارزشمند را در سطح بینالملل برای خود ایجاد کنیم.
سعید تشکری نویسنده کتاب «اوسنه» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون برخورد جامعه امروز با ساختارهای جدید نویسندگی گفت: بزرگترین مشکل برخی نویسندگان امروز عدم اطلاعات کافی از ساختارهای جدید ادبیات است، متاسفانه وقتی در مورد ادبیات فانتزی سخن به میان میآید بدون تردید ذهنها به سراغ کتاب شازده کوچولو میرود در حالی که بسیاری از آثار فانتزی ما که به رویدادهای واقعی روز میپردازد و دارای تکنیکهای خوبی هستند دیده نشده و یا با بی مهری روبرو بودهاند.
وی جلب توجه جامعه مخاطبان جوان به ساختارهای جدید را یک ضرورت دانست و ابراز کرد: ما با نسل جدیدی از مخاطبان روبرو هستیم که به هنر و سینما توجه فراوانی دارند و فیلم و سینما بخشی از زندگی و ذهن آنان شده پس برای تولید و خلق یک اثر پر جاذبه و جذاب باید به تولید اثری سینمایی ادبی دست بزنیم، در این راه کلید واژه «ادبیات سینما» بهترین رویکرد برای ایجاد یک اثر ارزشمند شناخته میشود.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه آخرین کتاب منتشر شده اینجا کلیک کنید
تشکری ضرورت توجه به تصویرسازی در بیان مفاهیم را امری مهم و قابل توجه دانست و تاکید کرد: از آنجا که ادبیات ما بیشتر گرایش به توصیف دارد لذا استفاده از سبکی که بتواند از تصویرسازی در نگارش استفاده کند همچنین جذابیت و تاثیرگذاری را با خود برای مخاطب به همراه بیاورد بسیار مهم و تاثیرگذار است.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
طرح عجیب وزارت بهداشت برای بازگشایی سینماها/چگونه میتوان در اجرای یک نمایش فاصله را رعایت کرد؟
- سینما، تئاتر و موسیقی بعد از پایان مجموعه جشنوارههای فجر و در آستانه آخرین ماه سال ۹۸ خود را آماده روزهای شلوغ و پرهیاهوی پیش از نوروز میکرد، اما بروز و شیوع بیماری کرونا به یکباره تمامی برنامههای فرهنگی کشور را تحت الشعاع قرار داد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سینما، تئاتر و موسیقی بعد از پایان مجموعه جشنوارههای فجر و در آستانه آخرین ماه سال ۹۸ خود را آماده روزهای شلوغ و پرهیاهوی پیش از نوروز میکردند، اما بروز و شیوع ویروس کرونا به یکباره تمامی برنامههای فرهنگی کشور را تحت الشعاع قرار داد.
شیوع کرونا در ایران و اکثر کشورهای جهان باعث شد تا در اولین گامها برای مبارزه با این بیماری برگزاری زنده تمامی مراسمها و همچنین اکران آثار سینمایی به تعطیلی کشیده شود، این تعطیلی به خصوص برای سینمای ایران ضربه مهلکی بود چراکه به طور معمول اکران نوروزی بهترین زمان اکران برای آثار سینمایی محسوب میشود.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
اما هیچ چیز آن طور که پیش بینی میشد پیش نرفت و آثار اکران نوروزی به یکباره بعد از شیوع ویروس کرونا نه تنها مهمترین فصل اکران سینمای ایران را از دست دادند بلکه با وضعیتی نامعلوم در چگونگی اکران خود در آینده روبرو شدند.
در این میان ابراهیم حاتمی کیا کارگردان مطرح سینمای کشور که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «خروج» را رونمایی کرده بود، در حرکتی تازه تصمیم گرفت پیش از اکران عمومی اثر خود را در شبکههای پخش فیلم داخلی به نمایش بگذارد. اتفاقی که نظرات مثبت فراوانی را به همراه داشت.
در این میان شورای صنفی نمایش و در راس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور به تبعیت از ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت بازگشایی دوباره سینماها را به دستور مستقیم این دو نهاد ارتباط دادند، در تئاتر نیز وضعیت به همین شکل پیش رفت و تمامی تماشاخانهها تا اعلام اطلاعیه ستاد مبارزه ملی کرونا مبنی بر بازگشایی، فعالیت خود را متوقف کردند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
اکران اینترنتی «خروج» تحسین برانگیز است/باید با اکران اینترنتی آثار ارزشی هجمه شبکههای معاند را بشکنیم
بازیگر فیلم سینمایی «خروج» گفت: جوانان ایرانی بدون سر و صدا و شلوغ کاری جبهه حمله رسانهای شبکههای معاند علیه کشور را شکستهاند، حال برای ادامه راه ما باید خوراک تهیه کنیم، خوراکی که بتواند سینما را به جهان نشان دهد که از بهترین نمونههای آن میتوان به «خروج» ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد.
جهانگیر الماسی بازیگر «فیلم سینمایی خروج» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون اقدام ابراهیم حاتمیکیا پیرامون پخش «فیلم سینمایی خروج» در شبکههای نمایش خانگی پیش از اکران سراسری گفت: به شخصه اقدام ابراهیم حاتمی کیا را تحسین میکنم، اقدام این کارگردان سینما و تهیه کنندگان فیلم «خروج» بدعتی تازه در سینمای ایران ایجاد کرده که الگوی بسیار خوبی برای آینده سینمای ایران خواهد بود.
وی در همین راستا ادامه داد: حاتمی کیا قدمی متفاوت در سینمای ایران برداشت و خلاف روش پیشین در قبال اکران فیلم در سینماها عمل کرد، از نظر من این حرکت در زمانه فعلی تغییری اساسی در سینمای ما ایجاد خواهد کرد. این اقدام کاملا در جهت سینمای روز دنیا بوده و قابل تقدیر است.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده واکنش الماسی به شهادت سپهبد سلیمانی اینجا کلیک کنید
این بازیگر سینما درباره نوع تازه اکران در سینمای جهان اذعان کرد: از نظر من شیوه سنتی اکران در سینما سالهای پایانی خود را سپری می کند زیرا امروزه و با ارتقا تکنولوژی روز در جهان اکثر آثار سینمایی خارج از کشور نیز تمرکز اصلی خود را بر پخش در شبکه های اینترنتی گذاشته اند.
وی در همین رابطه تاکید کرد: باور کنید که دور نمی بینم که سینما در سالهای آتی در فضای آزاد و حتی در آسمان به صورت هولوگرافیک به نمایش در آید، سینمای جهان وارد مرحله تازه ای شده است، ما فقط سینما را می بینیم اما امروزه ارتباطات مهمتر از خود سینما است، در جهان امروز که جهان ارتباطات است این نوع از پخش آثار سینمایی مرزبندی ها را پشت سر می گذارد.
بازیگر «فیلم سینمایی خروج» اکران اینترنتی این فیلم را به فال نیک گرفت و افزود: اکران «خروج» در شبکه های اینترنتی گامی نوین در سینما ایران خواهد بود، این اقدام حاتمی کیا و تهیه کنندگان فیلم نشان داد که این عزیزان کاملا هوشیار بوده و به روز و بسته به زمانه خویش فکر کرده و پیش می روند. این عزیزان کاملا با تکنولوژی روز پیش رفته و ابزار کارشان در این زمینه را نیز به خوبی می شناسند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.