تحول جایگاه زنان در جامعه توسط «حضرت زهرا (س)»/«صدیقه کبری(س)» مدرس و مفسر برجسته قرآن بودند
کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» مرجع تقلید همه زنان مدینه و مکه بوده و هم اکنون مرجع تقلیدی برای همه بانوان هستند ایشان در امورات دینی، تربیتی، فرزند پروری و حتی ایفای نقشهای اجتماعی یک مدرس محسوب میشدند.
خبرگزاری میزان -
وی حضور حضرت «فاطمه زهرا (س)» به عنوان سنبل یک بانو و تغییر دیدگاه مردمان آن زمان نسبت به جایگاه زن را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: «پیامبراکرم (ص)» به عنوان رسولی از سوی پروردگار تحولات فراوانی را در جامعه عصر جاهلیت به اجرا گذاشتند ایشان با کمک حضرت «فاطمه زهرا (س)» همچنین با در نظر گرفتن تمهیدات درست فضای جامعه و نگاه مردم به جایگاه زن و دختران را متحول کردند. «رسول خدا (ص)» هر روز از کنار خانه حضرت «صدیقه کبری (س)» عبور میکردند و هر روز دست بر سینه میگذاشتند و میفرمودند: «فداها ابوها، پدر به فدایت»، همچنین هر بار که حضرت «صدیقه کبری (س)» را میدیدند دست ایشان را میبوسیدند این اتفاقی بود که پیش از این در جامعهای که دختران را زنده به گور میکردند سابقه نداشت.
محمد امین نخعی کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون سیره تربیتی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» تربیت شده «پیامبراکرم (ص)» هستند لذا زیر ساختهای تربیتی ایشان از کودکی و بر مبنای سیرهای ارزشمند شکل گرفته است.
***جایگاه و منزلت «حضرت زهرا(س)»
وی پیرامون شیوه بالا بردن منزلت و جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» توسط «رسول خدا (ص)» تاکید کرد: «پیامبر اکرم(ص)» به شیوههای متعدد جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» را در جامعه اسلامی و در نظر مسلمانان افزایش دادند، این امر تاثیر فراوانی در نگاه مردم آن زمان به جایگاه زنان داشت، از سوی دیگر فضاسازی «پیامبر اکرم(ص)» سبب شد تا حضرت «صدیقه کبری (س)» بتوانند در اجرای رویکردهای سیاسی خود موفقتر و شناخته شدهتر عمل کنند.
وی حضور حضرت «فاطمه زهرا (س)» به عنوان سنبل یک بانو و تغییر دیدگاه مردمان آن زمان نسبت به جایگاه زن را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: «پیامبراکرم (ص)» به عنوان رسولی از سوی پروردگار تحولات فراوانی را در جامعه عصر جاهلیت به اجرا گذاشتند ایشان با کمک حضرت «فاطمه زهرا (س)» همچنین با در نظر گرفتن تمهیدات درست فضای جامعه و نگاه مردم به جایگاه زن و دختران را متحول کردند. «رسول خدا (ص)» هر روز از کنار خانه حضرت «صدیقه کبری (س)» عبور میکردند و هر روز دست بر سینه میگذاشتند و میفرمودند: «فداها ابوها، پدر به فدایت»، همچنین هر بار که حضرت «صدیقه کبری (س)» را میدیدند دست ایشان را میبوسیدند این اتفاقی بود که پیش از این در جامعهای که دختران را زنده به گور میکردند سابقه نداشت.
***تحول در جایگاه زنان توسط حضرت «صدیقه کبری(س)»
نخعی در همین راستا ادامه داد: «پیامبراکرم (ص)» منزلت سازی را با قوت تمام در مورد حضرت «فاطمه زهرا (س)» در پیش گرفتند و جایگاه و عظمت این بانوی ارزشمند اسلام را در ذهن همگان تثبیت کردند و با تکرار این تکریم و احترام به حضرت «صدیقه کبری (س)» مقامی قابل توجه در ذهن مردمان مدینه و مکه برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» ایجاد کردند.
وی سیره تربیتی «پیامبراکرم (ص)» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در روزگاری که همه تاکیدات بر قوم، قبیله و عشیره استوار شده بود «پیامبراکرم (ص)» خانواده را به عنوان عنصر اصلی و با اهمیت جامعه معرفی کردند و بر آن تاکید فراوان داشتند، ایشان در آیه ۲۱ سوره روم میفرمایند: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ و باز یکی از آیات لطف او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود، در این امر نیز برای مردم بافکرت ادلهای از علم و حکمت حق آشکار است».
***حضرت «فاطمه زهرا (س)» مادر خاندان نبوت بودند
نخعی ابراز کرد: محور هر خانواده مادر خانه است. مادر به عنوان هسته مرکزی و تشکیل دهنده خانه نقشی مهم و تاثیر گذار بر تک تک اعضای خانواده دارد لذا باید در جامعه از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار باشد این تاکید و نظر «پیامبر اکرم (ص)» به خصوص پیرامون خانواده نبوت و عترت که هسته اصلی آن حضرت «فاطمه زهرا (س)» بودند مورد تاکید قرار داشت، ایشان حضرت «صدیقه کبری (س)» را نه تنها مادر خاندان نبوت بلکه مادر و پدر نیز میخواندند تا تاکیدی بر ارزش و جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» داشته باشند. «رسول خدا (ص)» تلاش کردند تا مادر را ستون مخفی خانه معرفی کنند و نقشش را نیز بسیار اساسی معرفی کنند، بدین ترتیب «پیامبراکرم (ص)» ارزش و جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» را نیز برای مردم تبیین و قابل فهم کردند.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون دو نقش اساسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» افزود: حضرت «فاطمه زهرا (س)» هم همسری ارزشمند محسوب میشدند و هم مادری بزرگ که نسل و نور «اهل بیت (ع)» از ایشان نشات گرفته بود.
***سه رویکرد مهم سیاسی و اجتماعی بانوی بزرگوار اسلام
وی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مربی و معلم زنان در عصر خود و در عرصه اجتماعی دانست و تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» مرجع تقلید همه زنان مدینه و مکه بوده و هم اکنون مرجع تقلیدی برای همه بانوان هستند ایشان در امورات دینی، تربیتی، فرزند پروری و حتی ایفای نقشهای اجتماعی یک مدرس محسوب میشدند و نقشی تاثیر گذار بر جامعه مسلمان داشتند. «پیامبر اکرم (ص)» علاوه بر اینکه نقش مادری و مسئولیت علمی برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» در نظر گرفتند و حضرت «صدیقه کبری (س)» را محور و مدرس زنان مدینه قرار دادند همچنین ایشان را مدرس برجسته قرآن و تفسیر و حتی در مواردی پاسخگوی سئوالات شرعی و دینی بانوان قرار دادند.
نخعی بار دیگر بر سیره تربیتی و تاثیر آموزههای «پیامبراکرم (ص)»در رویکرد سیاسی ایشان را مورد بررسی و خاطرنشان کرد: جایگاهی که «پیامبراکرم (ص)» برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» در بین مردم ایجاد کردند، تبلورش در قالب سه رویکرد اساسی مطرح می شود، ابتدا در جایگاه همسری برای «امیرالمومنین (ع)» سپس در جایگاه مادری که خود به دو دسته، مادری برای پدر «ام ابیها» و مادری برای فرزندان و «اهل بیت (ع)» میگنجد و در آخر نقش اجتماعی این بانوی بزرگوار در عرصههای مختلف خصوصا سیاسی است.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *