انتظار فرج «حضرت مهدی (عج)» خود یک عمل مهم در دین اسلام به شمار میرود
کارشناس علوم قرآنی گفت: در روایات آمده انتظار فرج یکی از برترین اعمال بوده، ارزش و جایگاه این عمل به قدری مهم شمرده میشود که دین اسلام به عنوان عبادتی بزرگ از آن نام میبرد.
خبرگزاری میزان -
وی در همین راستا ادامه داد: در روایات آمده انتظار فرج یکی از برترین اعمال بوده، ارزش و جایگاه این عمل به قدری مهم شمرده میشود که دین اسلام به عنوان عبادتی بزرگ از آن نام میبرد.
رضایی پیرامون انتظار و نامگذاری جمعهها به نام جمعههای انتظار ابراز کرد: برترین روز هفته به نام جمعههای انتظار نامیده شده، این روز را متعلق به امام «عصر (عج)» میدانند، اتفاق نظر بزرگان دین اسلام بر فرج «امام عصر (عج)» در روز جمعه است، لذا با عنوان جمعههای انتظار نامگذاری و شناخته میشود.
محمدعلی رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون مفهوم انتظار گفت: انتظار برای امام «عصر (عج)» یکی از مهمترین موضوعات عصر حاضر بشمار میرود، با افزایش خشونتها، دغدغهها و آسیبهای اجتماعی، جامعه انتظار ظهور را به معانی واقعی درک کرده از سوی دیگر تاکیدات دین اسلام بر انتظار نشان میدهد، این عمل تا چه میزان با اهمیت و ارزشمند است.
وی در همین راستا ادامه داد: در روایات آمده انتظار فرج یکی از برترین اعمال بوده، ارزش و جایگاه این عمل به قدری مهم شمرده میشود که دین اسلام به عنوان عبادتی بزرگ از آن نام میبرد.
رضایی پیرامون انتظار و نامگذاری جمعهها به نام جمعههای انتظار ابراز کرد: برترین روز هفته به نام جمعههای انتظار نامیده شده، این روز را متعلق به امام «عصر (عج)» میدانند، اتفاق نظر بزرگان دین اسلام بر فرج «امام عصر (عج)» در روز جمعه است، لذا با عنوان جمعههای انتظار نامگذاری و شناخته میشود.
وی روایتهای متعدد در مورد انتظار «حضرت مهدی(عج)» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: در روایات متعدد آمده است که در زمان غیبت «امام زمان (عج)» بهترین اعمال انتظار فرج است، زیرا فرج یعنى، نصرت، پیروزى، گشایش، مقصود، بنابراین فرج به معنی نصرت و پیروزى حکومت عدل علوى بر حکومتهاى کفر و شرک است. در روایت تاکید شده که انتظار فرج خود فرج است، زیرا کسى که حقیقتا منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسیس حکومت عدل گستر اوست زندگى خود را بر پایه عدل و داد استوار مىسازد و او انسانى است که، حضور و غیبت «امام عصر(ع)» در نحوه رفتار و سیر و سلوکش تفاوتى ندارد.
رضایی انتظار فرج را مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: پیروزى و عدل گسترى یکی از رویکردهای «امام عصر (عج)» است، بنابراین باید زمینه برای فرج «حضرت مهدی(عج)» فراهم شود و این وظیفه منتظران است تا این مهم را فراهم کنند.
وی الگوبرداری از سیره «ائمه معصومین (ع)» را مسیر درست برای حرکت به سوی منتظر واقعی بودن دانست و بیان کرد: منتظر حقیقى کسى است که حقیقتا خواهان تشکیل حکومت «امام زمان (عج)» باشد. شخص منتظر عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهى است و گرنه انتظار فرج در حد یک ادعا و شعار بىمحتوا باقى خواهد بود، ایجاد عدل در ساختار زندگی یک رویکرد ارزشمند به شمار میرود.
این کارشناس علوم قرآنی حضور «امام زمان (عج)» در بین افراد و در جامعه را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: امام «عصر (عج)» حاضر و ناظر بر عملکرد همه ما است، هرچند نمیتوانیم ایشان را مشاهده کنیم اما اعمال، کردار و رفتار ما باید همواره منطبق با خواست ایشان باشد و راه زندگیمان را به نحوی برنامهریزی کنیم که «امام عصر (عج)» از ما راضی باشند و عنایت نسبت به ما داشته باشند.
رضایی علت غیبت «حضرت مهدی(عج)» را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر امروز امام «عصر (عج)» در پرده غیبت هستند این بخاطر عملکرد مردم است و تا جامعه و مردم خود را اصلاح نکنند غیبت ادامه خواهد پیدا کرد لذا دعا برای ظهور «مهدی موعود (عج)» از جمله توصیههای بزرگان است.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *