جایگاه ویژه «حضرت فاطمه معصومه (س)» در میان شیعیان/خواهر «امام رضا (ع)» عالم زمانه خویش بود
پیرغلام حسینی و مداح «اهل بیت (ع)» گفت: «حضرت فاطمه معصومه (س)» در کنار امامزادگانی همچون «حضرت ابوالفضل العباس (ع)» و «حضرت زینب (س)» از جایگاه ویژهای برخوردار هستند به حدی که روایت متعدد از «ائمه معصومین (ع)» در مورد زیارت این بانوی بزرگوار بیان شده است.
یدالله بهتاش پیرغلام حسینی و مداح «اهل بیت (ع)» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون سالروز ورود «حضرت فاطمه معصومه (س)» به شهر مقدس قم گفت: این بانوی بزرگ یکی از فرزندان «امام موسیبن جعفر (ع)» و خواهر «امام رضا (ع)» هستند، ایشان اهل علم و فضیلت بودند و هنگامی که در ۲۸ سالگی برای زیارت و دیدن برادر گرامیشان همراه با تعدادی از نزدیکان خود به ایران سفر کردند با مشکلاتی مواجه شدند.
وی در همین رابطه ادامه داد: پس از اینکه مامون «امام رضا (ع)» به اجبار به طوس آورد، برخی از شیعیان و اقوام و امامزادهها برای دیدن ایشان به ایران مهاجرت کردند، در این میان برخی از امامزادگان توسط ماموران دولت وقت «حکومت عباسی» به شهادت رسیدند. «حضرت فاطمه معصومه (س)» نیز برای دیدن برادر ارجمندشان به ایران سفر کردند، هنگامی که همراه با کاروانی از نزدیکانشان به شهر ساوه رسیدند، ماموران حکومت مامون به کاروان حمله کردند و همه همراهان «حضرت فاطمه معصومه (س)» را به شهادت رسانند، این واقعه مصیبتی برایشان بود و سبب شد این بانوی بزرگ بیمار شوند.
بهتاش در مورد چگونگی ورود «حضرت فاطمه معصومه (س)» به شهر قم ابراز کرد: این بانوی بزرگ پس از بیماری در مورد شهر بعدی که در مسیر حرکتشان بود سوال کردند، هنگامی که متوجه شهر قم شدند از اطرافیان در خواست کردند تا ایشان را به این شهر منتقل کنند لذا پس از ورود به این شهر در خانهای که امروزه به نام «بیت النور» معروف است ساکن شدند. ایشان پس از ۱۷ روز، در شهر قم درگذشتند و در محل کنونی به خاک سپرده شدند.
وی به خصیصهها و بارزهای شخصیتی و علمی «حضرت فاطمه معصومه (س)» اشاره و تاکید کردند: این بانوی بزرگوار یکی عالمان زمان خود بودند، در روایت آمده است زمانی تعدادی از شیعیان برای پرسیدن سوالات علمی خود به سوی خانه «امام موسی کاظم (ع)» حرکت کردند وقتی به خانه این امام بزرگوار رسیدند ایشان در خانه نبودند لذا سوالات خود را به «حضرت فاطمه معصومه (س)» دادند تا به پدر بزرگوارشان جهت پاسخگویی بدهند، اما تاخیر «امام موسی کاظم (ع)» باعث شد تا «حضرت فاطمه معصومه (س)» به سوالات پاسخ دهد و جوابها را به شیعیان بدهد.
بهتاش در همین راستا ادامه داد: این شیعیان هنگام بازگشت از خانه «امام موسی کاظم (ع)» با «امام هفتم (ع)» رو به رو شده واقعه را بازگو کردند، پاسخهایی که «حضرت فاطمه معصومه (س)» به سوالات داده بودند را جهت بررسی به «امام مومس کاظم (ع)» دادند و امام نیز بعد از خواندن سوالات سه مرتبه فرمودند: پدرش به فدایش، زیرا تمام سوالات را درست جواب داده بودند. این همان جملهای است که «پیامبر اکرم (ص)» به «حضرت فاطمه زهرا (س)» فرمودند، از آنجا که «ائمه معصومین (ع)» هیچگاه اقرار نمیکنند، این امر بیانگر جایگاه علمی «حضرت فاطمه معصومه (س)» است.
وی به خصیصه و ویژگی بارز شخصیت «حضرت فاطمه معصومه (س)» اشاره و خاطر نشان کرد: این بانوی بزرگوار فرزند امام و خواهر امام محسوب میشد لذا از جایگاه ویژهای نسبت به سایر امامزادهها برخوردار بودند، علاوه بر خصیصههای علمی در زهد و عبادت نیز بهترین انسانهای زمان خود بشمار میرفتند.
وی به بیانات «امام صادق (ع)» در مورد «حضرت فاطمه معصومه (س)» اشاره و ابراز کرد: «امام صادق (ع)» که جد این بانوی بزرگوار است، در حدیثی زیارت «حضرت فاطمه معصومه (س)» در قم را عمل ارزشمند دانسته و فرمودهاند: برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای «رسول خدا (ص)» حرمی است که آن مدینه باشد و برای «امیرمؤمنان (ع)» حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن میشود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب میشود. راوی گفت: این سخن را «حضرت صادق (ع)» وقتی فرمودند که هنوز فرزند «امام کاظم (ع)» به دنیا نیامده بود.»
وی با جایگاه «حضرت فاطمه معصومه (س)» در بین امامزادگان اشاره دارد و اظهار میکند: «حضرت فاطمه معصومه (س)» در کنار امامزادگانی همچون «حضرت ابوالفضل العباس (ع)» و «حضرت زینب (س)» از جایگاه ویژهای برخوردار هستند لذا روایتهای متعدد از «ائمه معصومین (ع)» در مورد زیارت این بانوی بزرگوار بیان شده است. در تاریخ بیان شده هرگاه ملاصدرا در درک مسائل علمی با مشکلی مواجه میشد به زیارت «حضرت فاطمه معصومه (س)» میآمد و پس از دعا گشایش در کارش ایجاد میشد.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *