هزاران حدیث از «امام محمد باقر (ع)» بر جای مانده/هیچ فقیه و عالم شیعه‌ای نیست که از معارف امام پنجم بی‌نیاز باشد

17:09 - 09 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۴۲۲۷
کارشناس علوم قرآنی گفت: فقه شیعه در کنار دانش حضرت «امام محمد باقر (ع)» توسعه یافته و معارف مکتب «اهل بیت و معصومین (ع)» در دانشگاه «باقر العلوم (ع)» رشد کرده است. هیچ فقیه و عالم شیعه مذهبی پیدا نمی‌شود که از معارف «امام باقر (ع)» بی نیاز باشد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شریفی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون ابعاد شخصیتی «امام محمد باقر (ع)» گفت: «امام محمد باقر (ع)» در طول ۵۷ سال عمر با برکت خود توانستند ریشه و پایه‌های توسعه علمی و دینی جامعه اسلامی را مستحکم کنند. ایشان پایه‌های علمی تعلیم و تربیت حوزه علمیه «امام صادق (ع)» را پایه‌ریزی کردند.

 وی بخشی از دوران امامت «امام محمد باقر (ع)» را در دوران حکومت بنی امیه دانست و ابراز کرد: دوران امامت امام پنجم با حوادث مختلفی چون حوادث سیاسی و اجتماعی مواجه بود، حرکت‌های جهادی و علمی که «امام محمد باقر (ع)» پایه گذاری کردند تحولات علمی عظیمی را به دنبال داشت، این امام بزرگوار شرایط را برای تربیت شاگردان ارزشمندی در دوران امامت «امام صادق (ع)» فراهم کردند.

هزاران حدیث از «امام محمد باقر (ع)» بر جای مانده/هیچ فقیه و عالم شیعه‌ای نیست که از معارف امام پنجم بی‌نیاز باشد
شریفی پیرامون ادامه حیات حکومت بنی امیه بعد از حادثه کربلا اظهار کرد: بعد از شهادت «سید الشهداء (ع)» دوران افول و انحطاط حکومت بنی‌امیه آغاز شد و فضای سنگین افکار عمومی در مورد شهادت «امام حسین (ع)» در این دوره پایه‌های حکومت بنی امیه را به لرزه در آورد. 

وی نهضت علمی و تربیت شاگردان را مهمترین رویکرد دوران امامت «امام محمد باقر (ع)» دانست و تصریح کرد: نهضت علمی و تربیت شاگردان مهمترین رویکرد دوران امامت «امام باقر (ع)» است، امام پنجم نشر معارف و بسط علومی که مبتنی بر معارف دینی و علمی است را در دستور کار قرار دادند و به رشد و گسترش آن پرداختتند.

شریفی در همین راستا ادامه داد: ایشان در طول ۲۰ سال امامت خود هزاران حدیث و روایات در کلام، اخلاق و دانش زندگی و تببین شیوه زندگی بر جای گذاشتند، فقه شیعه در کنار دانش حضرت «امام محمد باقر (ع)» توسعه یافته و معارف مکتب «اهل بیت و معصومین (ع)» در دانشگاه «باقر العلوم (ع)» رشد کرده است. هیچ فقیه و عالم شیعه مذهبی پیدا نمی‌شود که از معارف «امام باقر (ع)» بی نیاز باشد. 

وی تدبیر «امام محمد باقر (ع)» و اجرای راهبرد‌های ارزشمند و تحول در ساختار‌های اجتماعی علمی زمان امامتشان را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: در دوران حکومت خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس فضای سنگین بر جامعه حاکم بود و شرایط برای تبلیغ و توسعه اسلام هموار نبود، اما «امام باقر (ع)» با زیرکی و تدبیر توانستند رویکرد‌های مناسبی را در توسعه علوم دینی ایجاد کنند.

هزاران حدیث از «امام محمد باقر (ع)» بر جای مانده/هیچ فقیه و عالم شیعه‌ای نیست که از معارف امام پنجم بی‌نیاز باشد
وی به تاکیدات «پیامبر اکرم (ص)» درخصوص ولادت «امام محمد باقر (ع)» اشاره و ابراز کرد: «پیامبر اکرم (ص)» نیم قرن پیش از تولد فرزندی در خاندان بنی‌هاشم خبر داده بودند که شکافنده علوم خواهد بود و به این امام بزرگوار لقب باقر العلوم «شکافنده علم» را داده بودند. «امام محمد باقر (ع)» پایه‌گذار جنبشی علمی بودند که نتایج آن در دوران امامت امامان بعدی به خوبی مشخص بود. 

شریفی به شاخص‌ترین رویداد‌های دوران امامت «امام باقر (ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: «امام باقر (ع)» در حدود سی سال امامت خود توانستند شاخص‌ترین دوره توسعه معارف علمی را رقم بزنند و در این مسیر هزاران حدیث و روایت از این امام بزرگوار بیان شده است. رویکرد‌های مناسب «امام باقر (ع)» در حوزه تعلیم و پرورش شاگردان ارزشمند تحولاتی شگرف را در بدنه علوم اسلامی در دوران بعد از ایشان ایجاد کرد لذا باید فقه شیعه را در کنار دانش «امام باقر (ع)» به رشد و تعالی رساند و در سایه این اتفاق توانست معارف مکتب «اهل بیت و معصومین (ع)» را توسعه داد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *