مطالعه کتب دفاع مقدس مختص قشر خاصی نیست/دفاع مقدس یک موفقیت ملی و متعلق به همه افراد است
حسین گلدوست نویسنده کتاب «ایستادهام» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون امکان الگوبرداری نسل جوان از کتابهای دفاع مقدسی گفت: جمعآوری منابعی که بتواند مخاطب و نسل جوان را با خود همراه کرده و آنان را به عمق وقایع و حقایق هشت سال دفاع مقدس ببرد جذاب است، خواندن اینگونه کتابهای علاوه بر جذابیت، الگوبرداری در نسل آینده را در بر خواهد داشت.
وی در همین راستا ادامه داد: نسل جوان امروز هرگز شاهد حضور هواپیماهای دشمن در آسمان کشور نبوده و شرایط سخت روزهای چنگ را نچشیده و همدلی فضای حاکم بر جامعه آن روز را درک نکردهاند لذا نوشتن کتاب دفاع مقدس میتواند این نوجوانان را به فضای موجود در آن برهه زمان راهنمایی کند و عمق ایثار و سلحشوری رزمندگان و جانبازان را به نسل امروز انتقال دهد.
گلدوست چاپ چند هزار جلدی برخی کتابهای حوزه دفاع مقدس را ارزشمند دانست و تاکید کرد: وقتی یک کتاب مربوط به دفاع مقدس ۶۰۰ هزار جلد چاپ میشود یعنی حدود یک میلیون نفر این کتاب را خواندهاند با توجه به کم شدن میزان فرهنگ مطالعه این میزان مخاطب ارزش قابل توجهی را دارد.
وی به بررسی برخی از نظرات و عقاید در جامعه پرداخت و بیان کرد: برخی افراد معتقدند که خواندن کتابهای دفاع مقدس صرفاً متعلق به مخاطبان خاص است، در حالی که اینطور نیست زیرا هشت سال دفاع مقدس بخشی از تاریخ واقعی کشور ماست و همه ما در آن سهیم هستیم.
گلدوست نقش رسانهها برای یادآوری ارزش دفاع مقدس را مهم خواند و افزود: یادآوری به برخی از افراد و کسانی که خودشان در عرصه جنگ بودند کاری ارزشمند است، این امر سبب میشود تا شرایط برای ادامه تولید کتابهای ارزشی بهتر شود و ثبت و ضبط وقایع و رخدادهای هشت سال دفاع مقدس با همراهی برخی مسئولان انجام شود.
وی بهترین زمان نگارش کتابهای دفاع مقدس را زمانی پس از جنگ دانست و تصریح کرد: در سراسر دنیا معمول است که پس از گذشت یک دهه بعد از پایان جنگ، نویسندگان دست به قلم میشوند، این زمان بعد از فرو نشستن هیجانات و احساسات شرایط مناسبی را برای بیان حقایق و نشر حوادث و رخدادهای این واقعه عظیم (جنگ) در هر کشور امکانپذیر میکند. نگارش کتابهای دفاع مقدس در ایران از اوایل دهه هشتاد به صورت یک برند موفق و جدید وارد ادبیات کشور شد و تولیداتش به سرعت در کتابفروشیها گسترش پیدا کرد، همین امر سبب شد که طی یک بازه زمانی ۱۵ ساله حدود ۱۰۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تولید شود.
نویسنده کتاب «ایستادهام» روند تولید کتابهای ارزشی را مناسب دانست و اظهار کرد: ما کتابهای موفق و ارزشمندی که به چاپهای متعدد رسیده بسیار داشتهایم، این کتابها به لحاظ روایی و پژوهشی ارزشمند هستند، ولی جای کار همچنان وجود دارد، همچنین ما در ۱۵ سال اخیر نویسندگی در حوزه دفاع مقدس را به صورت خیلی حرفهای دنبال کردهایم.
تبلیغ در حوزه کتابهای ارزشی و دفاع مقدس را تنها متعلق به رسانهها ندانست و تاکید کرد: تبلیغ برای کتابها دفاع مقدس نباید تنها به رسانهها ختم شود بلکه به نوعی، همه مردم برای این کار باید پیش قدم شوند، زیرا دفاع مقدس یک موفقیت ملی و متعلق به همه افراد کشور است.
وی در خصوص استفاده نویسندگان از فضای مجازی برای معرفی آثار و کتابهایشان خاطرنشان کرد: تولیدات و کتابهای نویسندگان همچون فرزندان برایشان عزیز هستند و تلاش میکنند تا با هر وسیلهای همچون فضای مجازی و یا تبلیغ چهره به چهره آنها را به جامعه معرفی کنند، اما از آنجا که سازوکارهای حوزه تبلیغات بسیار حرفهای بوده و ابزار و مشاورین و راهکارهای حرفهای را نیز طلب میکند بنابراین نمیتوان انتظار داشت که نویسندگان در این حوزه بسیار موفق عمل کنند.
انتهای پیام /