عاشورا فرا رسید/امام حسین(ع) و کاروان کربلا جمله ارزشمند «أحلَی مِنَ العَسَل» را ظهر عاشورا به حقیقت رساندند
حجتالاسلام عبدالعلی گواهی کارشناس علوم قرآنی و تولیت آستان مقدس امامزاده صالح در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون مهمترین وقایع روز عاشورا گفت: قیام «امام حسین(ع)» در زمان کوتاهی شکلگرفته و به انجام رسید، ولی تأثیر آن به حدی بود که پس از گذشت سالها از واقعه کربلا دستاوردهای عظیم آن همچنان الگو و درسی ارزشمند برای جامعه انسانی محسوب میشود. حضور «امام حسین(ع)» و ۷۲ نفر از یارانش در مقابل یک لشکر ۳۰ هزار نفری و ماندگاری نام همین ۷۲ نفر بیانگر استواری حق در مقابل ظلم است.
وی دستاوردهای قیام عاشورا را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: دستیابی به استواری دین، انتشار «امر به معروف و نهی از منکر» و پیروزی قدرتمندانه حق در برابر ظلم بود که در قالب درسی بزرگ و با حادثه کربلا به جامعه امروز ارائه شد. تداوم و رشد اسلام بهعنوان دینی کامل یکی از معیارهای قیام عاشورا محسوب میشود که امروز بهوضوح نمایان است.
گواهی قیام عاشورا را ماندگار در ادوار تاریخ و درسی بزرگ برای بشریت دانست و ابراز کرد: باید تأکید کرد که قیام «سیدالشهداء(ع)» و برخورد اسراء کربلا با لشکر عبیدالله بن زیاد و تأثیری که ظلم یزید بر فرزندان «پیامبر (ص)» گذاشت، توانست حقیقت اسلام و مقاومت در برابر ظلم را به اثبات برساند، همچنین بیان پیام عاشورا به کمک اسراء حادثه کربلا حقانیت «ائمه(ع)» در برابر کفر حاکمان وقت را برای اذهان عمومی آشکار کرد.
وی در خصوص پیامهای عاشورا برای جامعه امروز تأکید کرد: پیام عاشورا را میتوان به چندین شاخص و یا مقوله تقسیم کرد، اطاعت از فرمان، ولی امر زمان برای تمام مسلمانان، پیروزی حق در مقابل باطل و ماندگاری آن در دوران همچنین مقابله با ظلم و ایستادگی در برابر کفر که از همگی آنها به عنوان رویکردهای مهم و تأثیرگذار یاد کرد که موفق شده تا پیامش را به جهان مخابره کند.
گواهی نقش زنان در قیام عاشورا تأثیرگذار و با اهمیت دانست و اظهار کرد: نقش زنان در کربلا و حرکت «حضرت زینب(س)» در قیام عاشورا بهعنوان قافلهسالار و فردی تأثیرگذار که فاجعه کربلا را مطرح کرد، پرده از چهره اصلی ظلم یزید و دنیا طلبان برداشت.
این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: اسراء پیام حادثه کربلا را به وضوح بیان کردند و اجازه ندادند تا این قیام در کربلا باقی بماند آنان پیکها و پیامرسانان واقعی و زنده کربلا بودند و توانستند حقیقت مخدوش شده اسلام را با کمک خون شهداء کربلا در تمام سرزمینهای اسلام مطرح کنند.
وی با تأکید بر نقش اطفال حادثه کربلا و نقش پررنگ آنها برای جامعه امروز ابراز کرد: همایش شیرخوارگان که امروز در سراسر کشورهای اسلامی برگزار میشود برگرفته از تأثیر نقش اطفال و کودکان واقعه کربلا است نتیجه همان قیام کربلا باعث شده تا امروز مادران شیرخوارگان، کودکان خود را به صحنه آورند تا بار دیگر با «سیدالشهداء(ع)» میثاق ببندند که فرزندانی تربیت میکنیم که در رکاب «امام عصر (عج)» برای دفاع از اسلام تا پای جا بایستند.
گواهی با اشاره به اینکه جمله «أحلَی مِنَ العَسَل» یکی از موضوعات مهمی است که در حادثه کربلا مورد توجه بوده، بیان کرد: بصیرت نوجوانانی همچون «حضرت قاسم(ع)» در کربلا بیان کننده عمق آگاهی و دفاع از حقیقت این بزرگوار است هنگامی که «حضرت قاسم ابنالحسن (ع)» در شب عاشورا در گفتوگو با عموی بزرگوارشان به بیان برداشت خود در خصوص شهادت میپردازد و جمله ارزشمند «أحلَی مِنَ العَسَل» به معنی «مرگ برای من شیرینتر از عسل است» را بیان کردند بسیاری از ارزشهایی که در ذهن و دل نوجوانی همچون «قاسم بن الحسن(ع)» شکلگرفته را روشن میکند.
وی افزود: جوانان میتوانند به تأسی از «حضرت علیاکبر(ع)» و «قاسم بن الحسن(ع)» نقشی پررنگ و مؤثر در پیشرفت اهداف انقلاب داشته باشند. پیام عاشورا سراسر درس عبرت است و هر یک از شهدا و حاضران کاروان کربلا به عنوان الگوهایی ارزشمند محسوب می شوند. عاشورا علاوه بر تأثیر اخلاقی ابعاد اجتماعی فراوانی را پیش روی بشر امروز گذاشته است که بکار گیری هر یک از این بعدها زمینه رسیدن به مدینه فاضله و سعادت دنیا و آخرت را فراهم میکند.
گواهی پیرامون فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» موضوعی ارزشمند با ابعادی به بزرگی تاریخ نام برد و ابراز کرد: فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» موضوعی ارزشمند با ابعادی به بزرگی تاریخ بوده که همواره در همه جوامع کاربرد دارد. هر مجموعه انسانی که به انحطاط کشیده شده یکی از مهمترین دلایلش نبود «امر به معروف و نهی از منکر» در آن محسوب میشود.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون صفآرایی سپاه «امام حسین(ع)» در کربلا اظهار کرد: وقایع دهم ماه محرم در کربلا از صبح روز دهم بعد از نماز ظهر شروع شد. سپاه دشمن شروع به شکل گیری کرد و در سپاه «سیدالشهداء (ع)» ۳۳ تن سواره و ۴۰ تن پیاده بودند، سپاه «امام حسین (ع)» نیز برای جنگ مهیا شد و صفآرایی لازم در سپاه انجام شد.
وی در همین راستا ادامه داد: حبیب بن مظاهر و زُهَیر بن قَین بجلی هر دو سرداران «امام حسین(ع)» در جنگ کربلا محسوب میشدند و «ابوالفضل عباس (ع)» بهعنوان علمدار سپاه «سید الشهداء(ع)» گمارده شده بودند. همچنین برای اینکه دشمن از پشت سر به خیمهها حمله نکند به دستور «امام حسین(ع)» خندقی پشت خیمهها حفر شد و نیهای خشکشده در آن جمعآوری شد و به آتش کشیده شد تا دشمن از پشت سر خیمهها را مورد هجوم قرار ندهند.
گواهی در خصوص یاری طلبی «سیدالشهداء(ع)» از خداوند تأکید کرد: «امام حسین(ع)» هنگامی که تعداد انبوه دشمن را در مقابل سپاه کوچک خود دیدند به خداوند پناه بردند و فرموند: خداوندا تویی تکیهگاهم در هر سختی، و امیدم در هر گرفتاری. چه بسیار غم که تاب از دل میبرد و برای زدودنش راهی نیست. چه غمهایی که در آن دوستان رهایمان میکنند و دشمن شماتت میکند و من از سرِ رغبت به تو و نه دیگران، شکایتش را نزد تو آوردهام و تو در آن برایم گشایش قرار داده و آن را بر من هموار نمودی. پس تویی ولی هر نعمت و از آن توست همه خوبیها و تویی نهایت هر مقصودی.
این کارشناس علوم قرآنی به توصیف صحنه کربلا پرداخت و بیان کرد: در روز عاشورا «امام حسین(ع)» سوار بر اسب در مقابل لشکر دشمن ایستاده و آنان را به عدل و انصاف دعوت کرد، پیش از این از فردی به نام «بُرَیر بن خُضَیر» که یک قاری قرآن بود و خواست تا دشمن را نصیحت کند. «سیدالشهداء(ع)» پس از حمد خداوند شروع به معرفی خود کرد و بیان کرد که نوه «پیامبر(ص)» و «فرزند امام علی(ع)» هستند، عمویش «حمزه سیدالشهداء(ع) و «جعفر طیار(ع)» است همچنین در خصوص حدیث مشهور «پیامبر(ص)» در مورد «امام حسن(ع)» و «امام حسین(ع)» که سروران بهشت هستند نیز توضیح داد، ولی گویی گوشی از لشکر دشمن شنوای این مهم نبود.
گواهی در خصوص سخنان «سیدالشهداء(ع)»در مورد دعوت رئیسان قبایل کوفه از ایشان بیان کرد: «امام حسین(ع)» روئسای قبایل کوفه که در لشکر دشمن حاضر بودند را مورد خطاب قرار دادند و به دعوتنامههای آنان اشاره کردند، اما آنها از امام خواستند تا درخواست یزید را بپذیرد و بیعت کند که «سیدالشهداء(ع)» این امر را ذلت خواند و زیر بار آن نرفت. اولین کسی که حمله را آغاز کرد شمر بن ذی الجوشن بود و اولین شهید در میدان نبرد از لشکر «امام حسین(ع)» عبیدالله مسلم بن عوسجه بود.
وی به سخنان «امیرالمومنین(ع)» در خصوص ظلم گریزی و شیوه زندگی درست انسان حقیقت جو تأکید کرد: «امیرالمؤمنین(ع)» درباره ظلم گریزی و شیوه زندگی درست انسان حقیقت جو فرمودهاند: « فَإنّی لاأری المَوتَ إلاّ شهادةً، و لاالحیاةَ مَعَ الظّالمینَ إلاّ بَرَماً. من مرگ را جز شهادت، و زندگی در سایه ظالمین را جز مایه ملامت نمیبینم»، این همان راه و مسیری است که «امام حسین(ع)» آن را در کربلا به اجرا گذاشتند.