ازدواج ساده حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) بستر تربیتی مناسبی برای جامعه است
محمدعلی آفرین آباده کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به بعد معنوی و الهیه ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) گفت: این زوج ارزشمند الگویی برای زندگی زناشویی همه مردم هستند تربیت فرزندانی ارزشمند و مصلح که تاثیر بسیاری بر پابرجا ماندن دین اسلام و رشد تشیع داشته حاصل این ازدواج است.
وی ادامه داد: حضرت علی (ع) بهترین همسر و حضرت فاطمه (ع) بهترین یاور برای زندگی مشترکی بود که هر دو در کنار هم آغاز کردند. در روایات آمده است هنگامی که پیامبر از حضرت زهرا در خصوص ازدواج با امیرالمومنین (ع) پرسید، حضرت زهرا (س) فرمودند هیچ یاری بهتر از امیر المومنین برای من نیست، زیرا او مرا در طاعت خداوند همراهی و کمک میکند، این نکته مهمی است که جوانان باید به آن دقت کنند انتخاب همدم و همراه در زندگی آینده نیازمند توجه و دقت فراوان است.
آفرین اباده ضمن اشاره به سن حضرت زهرا (س) اظهار کرد: بانوی دو عالم در سن ٩ سالگی ازدواج کردند و زندگی را با حضرت امیرالمومنین (ع) تشکیل دادند که چارچوبها و بنیادی بسیار محکم داشت.
وی ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) کاملترین الگویی زندگی از ابعاد گوناگون دانست و ابراز کرد: حضرت زهرا (س) به عنوان یک الگوی واقعی از زنی نمونه نشان داد که میتواند در هر زمانی در ابعاد گوناگون زندگی، او را مقتدای خویش قرار داد، ایشان بستر معنوی خوبی را برای رشد ربانی و معنوی فراهم ساخت و بستر تربیتی بی نظیر از زندگی زناشویی را ارائه کرد.
این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: تفکر در «سیره عملی و علمی» زندگی این بانوی بزرگ ظرافتها و دقتها بسیاری را نشان میدهد. ایشان مادر امامت است و حسنین در دامن مبارک او تربیت یافتهاند. مادری است که از راه تکان دادن گهواره، برای همیشه جهان را تکان میدهد؛ و مبادرت به تربیت فرزندانی میکند که جهان و جهانیان را پر از فریادهای عدالت خواهی میکنند و دنیا را به سمت عدالت پیش میرانند.
آفرین آباده با اشاره به مهریه حضرت زهرا (ع) اظهار کرد: مهریه حضرت زهرا (س) در منابع مختلف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم ذکر شده که این مبلغ، مهر السنة خوانده میشود. امام علی (ع)، بر اساس آنچه در روایات نقل شده، برای تامین مهریه، زره خود را فروخته است. در شب ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، مردم مدینه به دعوت پیامبر (ص) اطعام شدند.
پیامبر (ص) دست حضرت فاطمه (س) را در دست امام علی (ع) گذاشت و پس از حضور در خانه آن دو برایشان دعا کرد که خداوند دلهایشان را به هم نزدیک و نسلشان را مبارک گرداند.
وی چارچوب بندی و هدفمندی را در زندگی زناشویی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (ع) و عنصری شاخص برای زندگی دانست و افزود: زندگی زناشویی علی (ع) و فاطمه (ع) همراه با همکاری بود. در آغاز زندگی آنان نزد پیامبر رفتند و از او درخواست کردند تا کارهای خانه را میانشان قسمت کند. پیامبر کارهای بیرون از خانه را به علی سپرد و کارهای درون خانه را به فاطمه واگذارد. فاطمه زهرا از این تقسیم کار و بهخاطر معافشدن از کارهای بیرون از خانه، بسیار خوشحال شد. دراینباره روایات متعددی دربارهٔ مشاهدهٔ کارهای سخت فاطمه زهرا از سوی صحابهٔ پیامبر و کمک آنان به او نقل شدهاست.
آفرین آباده خاطرنشان کرد: همسرداری حضرت زهرا (س) نیز بهگونهای بود که با شناخت نسبت به جایگاه علی بن ابیطالب و نقش او در پیشبرد اسلام، او را در این راه یاری میکرد و پیگیر اوضاع سیاسی و اجتماعی روز نیز بود؛ و در همان حال و در غیاب او در زمان نبرد، همهٔ کارهای داخل و خارج خانه را عهدهدار میشد؛ و دربرابر حضرت علی (ع) نیز درهنگام بازگشت و حضور در خانه، جویای حال فاطمه میشد.