گفتمان سازی حلقه مفقوده دستگاه تعلیم و تربیت / ستاد همکاریها مغز متفکر حوزه و آموزش و پرورش باشد
به گزارش گروه جامعه ، دبیران کمیتههای استانی قطب ۴ کشوری ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفتند: ایجاد و ابتکار تأسیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، حلقه مفقوده وزارت آموزش و پرورش بود.
دبیرکمیته همکاریهای استان آذربایجان شرقی در نشست قطب ۴ کشوری ستاد همکاریها که چهارشنبه ۲۲ خرداد در قم برگزار شد، اظهارداشت: اهمیت و جایگاه ارزشمند ستاد همکاریها بر کسی پوشیده نیست، اما لازم است این اهمیت برای مدیریتهای استانی حوزههای علمیه بیش از پیش تببین شود.
*راه اندازی مدارس معارف اسلامی از اقدامات خوب در هر استان
طاهر عِلمی افزود: راه اندازی مدارس معارف اسلامی از اقدامات خوب در هر استانی به شمار میآید، اما آیا این مدارس باید توسط آموزش و پرورش راه اندازی شود یا حوزههای علمیه باید ورود کنند؟
معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر کار مشترک است باید در عمل این فعالیتها مشترک باشد، اما گلایهای که قاطبه فرهنگیان و مسئولین آموزش و پرورش دارند این است که همه نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت میگویند باید به آموزش و پرورش کمک کرد، اما در عمل همه چیز را از ما میخواهند، ایجاد مدارس معارف اسلامی باید توسط خود حوزه علمیه صورت بگیرد نه آموزش و پرورش، طبیعی است که وقتی آموزش و پرورش ورود پیدا کند اجازه نمیدهد که کسی دیگر عهده دار آن مدرسه باشد، مانند مدارس صدرا که سازمان تبلیغات اسلامی متولی آن است.
* سرباز طلبهها بهترین نیروهای کمکی
دبیر کمیته همکاریهای استان آذربایجان شرقی بیان داشت: در بحث سرباز طلبه به عنوان یک اقدام ارزشمند از ستاد باید نام برد و امید است این ظرفیت افزایش یابد چرا که طلاب وظیفه به عنوان نیروی خبره واجد شرایط تعلیم و تربیت و هم در جذب دانش آموزان نقش بسزایی ایفا میکنند.
علمی تصریح کرد:باید اذعان نمود بهترین نیروهاییکه تا کنون به کمک آموزش و پرورش آمده اند سرباز طلبهها هستند، چون معمم و ملبس به لباس روحانیت هستند و با توجه به انگیزه و دغدغه دینی آنان به بهترین وجه ممکن با دانش آموزان ارتباط برقرار میکنند.
*جایگاه حقوقی ستادهمکاریها تثبیت شود
در ادامه این نشست، قاسمی دبیر کمیته همکاریهای آذربایجان غربی نیز گفت:ستاد همکاریها طی این سالها همانطور که مشخص است به صورت دلی و معرفتی در حال طی طریق است و هر وزیر یا مدیری که میآید نسبت به این ستاد دغدغه دارد.
وی ادامه داد: باید همانطور که ستاد همکاریها مورد اعتمادو اطمینان مدیران عالی حوزه و آموزش و پرورش است جایگاه حقوقی آن نیز تثبیت شود.
معاون پرورشی فرهنگی آذربایجان غربی بیان داشت: روسای عالی ستاد باید نسبت به تثبیت جایگاه ستاد اهتمام داشته باشند، زیرا وقتی ستاد قرار و ثبات داشته باشد، بدون تردید برنامهها و فرایندهای آن نیز به صورت خودکار دارای ثبات خواهد بود.
معاون فرهنگی پرورشی آذربایجان غربی اظهارداشت: متاسفانه امروز با همه تلاشها و زحماتی که از سوی همکاران تلاشگر ستاد همکاریها شاهد هستیم، برنامههای ستاد به صورت یک فوق برنامه تصور میشود و رکن اصلی ستاد همکاریها همین دوستان باصفا و با کسوت روحانیت است.
* سازو کار قانونی برای استخدام طلاب وظیفه
وی بحث استخدام و به کار گیری سرباز طلبهها را از دغدغههای دیگر کمیتههای استانی دانست و گفت:حضور طلاب و روحانیون در بدنه آموزش و پرورش خوب است و دوسال هم فرصت بسیار مغتنمی برای کسب تجربه کار در آموزش و پرورش است، لذا نیازمند یک سازو کار قانونی برای جذب این عزیزان هستیم، طلاب نیز با توجه به علاقه مندی که به کار تعلیم و تربیت پیدا کرده اند، مطالبه گر، وضعیت استخدام خود هستند، اما راه قانونی برای پاسخگویی وجودندارد، لذا تقاضامندیم در این خصوص چاره اندیشی شود.
قاسمی با بیان اینکه بیشترین مدارس امین را در آذربایجان غربی دارا هستیم افزود: در حال حاضر ۳۵۳ مدرسه امین در ارومیه فعال هستند و با صراحت عرض میکنم بیشتر این عزیزان به این امید آمدند که جریان استخدام آنان فراهم شود، ولی، چون این اتفاق نمیافتد دلسردی وجود دارد.
وی بیان داشت: امروز عصر تکنولوژی ارتباطات است و ساختار مکانی و مرزی وجود ندارد که بخواهیم دور و نزدیک را ترسیم کنیم، لذا باید تلاش کنیم مقابل هجم گسترده شبهات بایستم و پاسخگو باشیم و همگان باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند وفقط به دنبال طرح و نقد کاستیهای یکدیگر نباشند.
دبیر کمیته همکاریهای آذربایجان غربی، ضمن تشکر از فعالیتهای معاونت برنامه ریزی و پژوهش ستاد همکاریها، تصریح کرد: برنامههای نو به نو را که مینویسد ابتدا میبایست بستر سازی و سپس ابلاغ کنید، یکی موضوع بحث خرید خدمت است، بحث خرید خدمت ادارات استانی را با چالش مواجه کرده است از طرفی موضوع خرید خدمت طلاب را مطرح کنیم؟!
*مراکز استانها نیازمند اساتید خبره حوزه هستند
در ادامه این نشست سید غلام حسن خلیل موسوی دبیر کمیته همکاریهای استان اردبیل با ارایه گزارشی از روند همکاریهای حوزه و آموزش و پرور در اردبیل گفت:خوشبختانه رئیس کمیته همکاریهای استان، آیت الله سید حسن عاملی ارتباط منظم و منسجمی با آموزش و پرورش و مدارس مختلف دارند و با وجود ایشان که از مفاخراستان هستند، از ظرفیتهای حوزه، استفاده میکنیم.
دبیر کمیته همکاریهای اردبیل افزود:دانش آموزان امروزبا دانش آموزان دهههای گذشته بسیار متفاوت و کنش گرهستند و به لحاظ عصر انفجار اطلاعات و دسترسی شان به پرسرعتترین رسانهها و شبکههای پیام رسان با شبهات گوناگونی مواجه هستند، لذا اقتضا میکند مراکز استانها از وجود اساتید خبره حوزه اشباع باشند
وی خاطرنشان ساخت:در حال حاضر روحانیونی که از قم یا حوزههای دیگر میآیند بیشتر به شکل سنتی پاسخ گوی مطالب هستند که دانش آموزان را قانع نمیکند و نباید فراموش کنیم، نگاه سنتی به تبلیغ آموزههای دینی و نیز عدم شناخت از فرصتها و تهدیدهای عرصه تعلیم و تربیت، گاهی ممکن است دانش آموز را با چالش جدی برداشتها مواجه کند لذا به نظر میرسد حضور روحانیون در آموزش و پرورش باید با برگزاری دورههای پودمانی و نیزسواد رسانهای همراه باشد.
موسوی خاطرنشان ساخت:در راستای پژوهشهای استانی، کارهای خوبی داریم و تاکید رهبری در گام دوم سپردن کارها به جوانان است و در این خصوص، استفاده از اساتید حوزه علمیه، برگزاری همایشها، دورههای توانمندی سازی باورهای دینی و اعتقادی و فراهم نمودن امکان حضور روحانیون و طلاب دراتاق فکر آموزش و پرورش برنامههایی بوده که اجرا کردیم.
دبیر کمیته همکاریهای اردبیل در ادامه افزود: از جمله کارگاهها و برنامههایی که با حضور روحانیون انجام داده ایم کارگاه "دلایل موفقیت یا عدم موفقیت"، "آشنایی دانش آموزان با مسائل شرعی متناسب با سنین مختلف " بوده است.
وی افزود:عدم بکارگیری نیروی انسانی متخصص، باعث بروزوظهور شبهات و انحرافات دینی ورواج ناهنجاری ها، به جهت هم مرزی با کشور آذربایجان و دسترسی بی حد و حصرقاطبه مردم به رسانههای خارجی شده و در این خصوص نیازمند حمایتهای فکری، مالی و برنامهای ستاد همکاریها هستیم.
*بیش از هرزمان دیگری نیازمند همکاری با حوزه هستیم
دبیر کمیته همکاریهای همدان نیز خواستار توجه جدی وزراتخانه به بودجه ستاد همکاریها شد و گفت:یکی از مسائلی که جلسات و نشستهای کمیتههای استانی را تحت شعاع قرارمیدهد ردیف بودجهای است، اگر در فصل اول ردیف بودجهای را تعریف کنند بازتاب بهتری خواهد داشت است.
سعیدی با استقبال از برنامههای ستاد همکاریها افزود:در شرایط فعلی بیش از هرزمان دیگری نیازمند همکاری حوزه و آموزش و پرورش هستیم و خوب است عرصههای جدیدی برای همکاری باها تعریف شود، گرچه مسئولین ستاد همواره با طرحهای نو به نو برنامهها را ابلاغ میکنند، اما لازمه نتیجه گرفتن از این برنامه ها، پشتوانه فکری و مالی است.
*ستاد همکاریها مغز متفکر حوزه و آموزش و پرورش باشد
دبیر کمیته همکاریهای کردستان نیز در این نشست خاطرنشان ساخت:کمیته همکاریها برای آموزش و پرورش یک ظرفیت است، در شرایطی که وزارت خانه آماج حملات دشمن است، نیروهای آینده نظام ازکانال آموزش و پرورش به جامعه هدف تزریق میشود لذا حوزههای علمیه و طلاب میتوانندنقش خوبی در تربیت عطا کنند.
نریمانی افزود:ستاد همکاریها بیش از آنکه درصف تاثیر گذاراست، باید در ستاد عالی و وزراتخانه و تربیت نیروهای متعهد، نظارت و تولید کتب و محتوای درسی تاثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه هجمهها علیه دین و ارزشها زیاد است گفت: با این گسترش هجمه ها، باید همیارانی باشند تا دستگاه تعلیم و تربیت را کمک کنند و یکی از بهترین همیاران، ستاد همکاریهاست.
معاون پرورشی فرهنگی کردستان تاکید کرد: کمیتههای استانی نباید به دنبال عدد و آمار باشند، بلکه چارهای برای تاثیر گذاری بیاندیشند، زیرا تجربه ثابت کرده است هر جا به دنبال عدد رفتیم، دچار مشکل شدیم.
وی افزود راز موفقیت ستاد همکاریها در این است که وارد فاز اجرایی نشود، وباید نقش مغز متفکر حوزه و آموزش و پرورش را داشته باشد و با کارهای پژوهشی و برنامه ریزیهای فاخر مجریان را کمک کند.
نریمانی یادآورشد:بازنگری در تدوین کتب درسی، توانمند سازی وتربیت نیروی انسانی متخصص با اهداف تعریف شده بسیار مهم است، زیرا اگر ده نفر مبلغ حرفهای داشته باشیم بسیار اثرگذارتر از فعالیتهای مقطعی است.
*فضای مجازی تعلیم و تربیت را با چالش جدی مواجه نموده است
در ادامه این نشست موسوی دبیر کمیته همکاریهای کرمانشاه گفت:اینکه درکنار آموزش و پرورش از حوزه علمیه نام برده میشود خیلی مهم و ارزشمند است، شبهات امروز در دورههای گذشته و دهههای قبل به مراتب کمتر از الان بود، فضای مجازی و دنیای گسترده ارتباطات تعلیم و تربیت را با چالش جدی مواجه نموده است، ما هم باید مسلح به بحث پاسخگویی باشیم.
وی افزود: توسعه کمی و کیفی مدارس اسلامی کار خوبی است منتها در برنامهها اقتضائات بومی باید لحاظ شود.
معاون پرورشی فرهنگی کرمانشاه یادآورشد: باید دید تا چه حد جدا سازی مدارس نیاز است؟ ظرفیت حوزهها فراتر از این است که تعدادی ازمدارس از خدمات حوزه، تام و کامل استفاده کنند و دیگر مدارس کم رنگتر باشند، مثلا مانند مدارس غیر دولتی عمل کنیم که توفیقات صد درد صد نداشتیم
وی افزود: اینکه در همکاری با حوزه مانند غیر دولتیها عمل کنیم، شاید سئوالات زیادی را برای والدین داشته باشد لذا باید با کار کارشناسی بیشتر این مسائل پیگیری شود.
وی با استقبال از حضور حوزه و روحانیت در مدارس تاکید کرد: در بحث اردوها حضور روحانیت واقعا اثرگذار است، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در همین اردوها میتواند اطلاع رسانی و تبلیغ شود.
*آینده نگری کلید واژه بیانیه گام دوم
جعفر گنج خانلو، دبیرکمیته همکاریهای استان زنجان به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت: وقتی به بیانیه گام دوم انقلاب مینگریم، کلید واژه مشترک همه بندهای آن آینده نگری است و نگاه آموزش و پرورش نیز چنین است.
وی افزود: وقتی همه فکر و برنامه ما برای آینده است، گفتمان حلقه مفقود آموزش و پرورش است و در سیاست گذاری هم نشان میدهد از عدم گفتمان در عرصههای مختلف رنج میبریم.
وی افزود: جایگاه ستاد فراتر از کارهای پیش و پا افتاده اجرایی است و باید به عنوان بازوی فکری وزارتخانه مطرح شود بنا بر این، اگر ستاد را در گیر اقداماتی، چون برگزاری نماز جماعت و... که متولی آن اقامه نماز است کنیم به ستاد ظلم کرده ایم.
معاون پرورشی وفرهنگی زنجان بیان داشت: آموزش و پرورش ما تشنه معارف اهل بیت و معارف الهی است اگر حوزه در کنار ما قرار گیرد برای حل اسیبهای اجتماعی تاثیر شگرفی خواهد داشت.
وی افزود: زدودن آسیبهای اجتماعی از نان شب واجبتر است، چون خانه دین گرا، کمتر در معرض آسیبها قرار میگیرند.
انتهای پیام /