توقیف نمایش لاکچری عروس مردگان/اشتهای سیریناپذیر برای کسب گیشه
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نمایش "عروس مردگان" به کارگردانی امیدرضا سپهری و تهیه کنندگی مریم نراقی به دلیل عدم رعایت برخی اتفاقات روی صحنه نمایش توسط مرکز هنرهای نمایشی تا اطلاع ثانوی توقیف شد.
در پی بسته شدن سایت فروش نمایش «عروسمردگان» با نظر شواری ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی، شهرام کرمی در این رابطه توضیحاتی ارائه داد: در بازبینیهای حین اجرای این نمایش تغییراتی در شکل و محتوای نمایش مشاهده شد که برخلاف بازبینیهای اولیه بود. این مسئله را به کارگردان تذکر دادیم ولی توجهی به آنها نشد و به همین دلیل نمایش را متوقف کردیم.
وی ادامه داد: رویه ما با همه گروههای نمایشی گفتوگو است و این نمایش هم به طور موقت توقیف شده و در صورت رعایت و توجه به موارد اصلاحی اجرا از سر گرفته خواهد شد.
عروس مردگان به نوعی اقتباس آزاد از اثری با همین نام است که پیشتر توسط تیم برتون ساخته شده است. البته طی سالهای گذشته معنای کلمه اقتباس با روی صحنه رفتن آثاری همچون بینوایان که تماماً کپی فیلم اثر بود، کمی تغییر کرده است.
عروس مردگان با الگوی تئاتر گیشه از همان ابتدا با رونمایی از چهره های اکثراً سینمایی که تا به حال رنگ صحنه تئاتر را ندیده و یا سالها قبل به صورت کمرنگ در تئاتر فعالیت داشتند، آغاز به کار کرد. حضور بازیگرانی که مشخصاً در سینما هم نقدهای فراوانی را بر بازی خود می بینند در عرصه سختتری همچون تئاتر نه تنها در این نمایش که پیشتر نیز به وفور در نمایش های دیگر اتفاق افتاده است.
"نیکی کریمی" یکی از همین بازیگران است. کریمی که سالهاست در سینما دوران افول و پایان درخشش خود را پشت سر میگذارد در این نمایش یکی از نقشهای اصلی را ایفا میکند. اتفاقی که با وجود موزیکال بودن اثر به راحتی ضعف وی در ایفای چنین نقشهای را به اثبات میرساند.
"نازنین بیاتی" دیگر بازیگر عروس مردگان هم وضعیت بهتری از کریمی ندارد. بیاتی که در سالهای گذشته هیچ خط مشخصی در بازیگری ارائه نداده نقش اول زن را بر عهده دارد. وی که به واسطه انتخابهای عجیبی همچون "آینه بغل" هنوز در سینما به ثبات نرسیده این بار به سراغ تئاتر آمده است.
فارغ از بازیگرانی همچون بیاتی، کریمی و یا میلاد کیمرام این نمایش همچون آثار سابق با هزینه هنگفت در ساخت دکور و تجهیزات به دنبال ارعاب تماشاگر به وسیله رنگ و نور است. هر چند هیچگاه آثار پیشین هم جای دفاع ندارند اما از لحاظ کیفی "عروس مردگان" به مراتب از آنها نیز ضعیف تر است.
اثری که تنها برای پانزده شب اجرا تبلیغات میکند به دنبال کسب سرمایهای هنگفت تنها در پانزده شب است. اتفاقی که در تئاتر به عنوان حرکتی تجربی و دانشجویی محسوب می شود و اصولاً اجرای تئاتر زیر یس شب حرفهای نامیده نمی شود.
اما این اتفاق برای عروس مردگان طبیعی است. اکثریت بازیگران این نمایش سر پروژه های دیگر هستند و حال تصمیم گرفتهاند اوقات فراغت خود را به همراه کسب در آمدی خوب در تئاتر بگذرانند تا این واژه که تئاتر حیاط خلوت اهالی سینما شده بار دیگر نمود عینی پیدا کند.
حال باید دید بعد از آثاری هم الیورتوئیست، بینوایان و حالا عروس مردگان این بار کج تئاتر لاچکری تا کجا به راه خود ادامه میدهد. تئاتری که به طور کامل از مفهوم به دور افتاده و تنها به کسب و کار و تجارت می پردازد.