تربیت نویسنده و معرفی کتابهای فاخر باعث جذب نوجوانان به کتابخوانی میشود
علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: هم باید نویسندگان قوی تربیت کنیم و هم آثار خوب معرفی شوند و در هر دو بخش نیاز به حضور رسانه وجود دارد تا هم ذائقهسازی کند و هم کتابهای ارزشمند به نوجوانان معرفی شود.
وی درباره رغبت نداشتن نوجوانان به مطالعه کتاب بیان کرد: بخشی از این مشکل به نویسندهها ارتباط پیدا میکند که معمولا نوجوانان را نمیشناسند و با بحرانها و مسائل این گروه سنی آشنایی ندارند.
این نویسنده تصریح کرد: از آنجا که کار عمیقی در شناخت بهتر نوجوانان امروز انجام نشده اکثر کسانی که کتاب برای این گروه سنی مینویسند علاقهمندی، نیازمندی، ادبیات نوجوان را نمیشناسند و نمیدانند شخصیت فرد در این دوره در حال شکلگیری و ثبات پیدا کردن است.
وی اظهار کرد: نویسنده باید بداند که نوجوانی دوره گذر، هیجانات و بحران است و گاه چند ماه به چند ماه شخصیت آنها دچار تحول میشود.
قهرمانی افزود: نویسنده باید بداند یک نوجوان در برههای است که میخواهد وارد دوره جدیدی از زندگیاش شود بنابراین دوست دارد تجربیات جدیدی داشته باشد.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در جذب نوجوانان به کتابخوانی، این است که رمان نوجوان کم است یا کار قوی وجود ندارد و حتی اگر کسی خوب مینویسند، به درستی معرفی نمیشود. باید در نظر بگیریم که نوجوانان به سراغ رمانهایی میروند که سر و صدای زیادی ایجاد میکنند بنابراین معرفی آثار ارزشمند یک ضرورت است.
این نویسنده گفت: رسانه در معرفی و ذائقهسازی تاثیرگذار است و بر همین اساس باید صدا و سیما و رسانهها پای کار بیایند و آثار فاخری که دغدغه نوجوان است و در رسیدن به مسیر درست برای دستیابی به ثبات شخصیتی کمک میکند را معرفی کنند.