در زمان امام محمد باقر علیه السلام نهصد کرسی علمی وجود داشت
بهادری کارشناس علوم دینی گفت:یکی از بزرگان اهل سنت میگویند وارد مسجد کوفه شدند دیدم ۹۰۰ کرسی درس برپاست و دو کرسی مشابه راندیدم؛ و تمام علوم توسط ایشان پرورش یافت.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: ما دورهای را از حضرت امام محمدباقر داریم که مربوط به دورهی حیات پدرشان امام سجاد است. قریب ۳۷ سال امام باقر علیهالسلام با امام سجاد علیهالسلام بعد از واقعه کربلا معاصر بودند وایشان سختترین دردها را ملموس دیدهاند. هیچ گوشی نبود که بخواهد حرفی از امام معصوم بشنود و هیچ چشمی نخواست سیره و روش زندگی الهی را بیاموزد وان را در جامعهی خود پیاده کند. به حدی سخت بر امام سجاد میگذرد که حتی مدینه را ترک میکند. این دوره برای امام محمدباقر علیهالسلام دورهی آزمون عملی است. زیرا حضرت بعدها قدر این موضوع را به حدی عالی میداند که فرصت بهدستآمده را غنیمت میشناسد. زیرا در این دوران گوشهایی پیداکرده که خروجیاش کسی مثل ابوحمزه میشود.
حجتالاسلام بهادری در ادامه در رابطه با گسترهی علوم زمان امام محمدباقر بیان میدارد:یکی از بزرگان اهل سنت میگویند وارد مسجد کوفه شدند دیدم ۹۰۰ کرسی درس برپاست و دو کرسی مشابه راندیدم؛ و تمام علوم توسط ایشان پرورش یافت. دکتر حسابی در ارتباط با امام محمدباقر میگویند مکتب او مکتبی بود که توانست تمام نظرات لاینحل بطلمیوس را حل کند.
در پایان این کارشناس علوم دینی گفت: جا دارد جامعه ما به معنای حقیقی از نوع برخورد، سیره، آن حضرت الگوبرداری کند.
حجتالاسلام بهاری کارشناس علوم دینی درگفت وگو با خبرنگار فرهنگی میزان گفت:ولادت حضرت باقر علیهالسلام با اول ماه رجب توأمان است. وجود امام محمدباقر در دورهای به دنیا میآید که این دوره اوج قدرتمند بنیامیه است. امام باقر علیهالسلام در سنین کودکی سختترین عالم هستی را درک میکند و آنهم واقعه کربلاست. ایشان درصحنه حضورداشته و مطالبی را عنوان میکند.
وی ادامه داد: ما دورهای را از حضرت امام محمدباقر داریم که مربوط به دورهی حیات پدرشان امام سجاد است. قریب ۳۷ سال امام باقر علیهالسلام با امام سجاد علیهالسلام بعد از واقعه کربلا معاصر بودند وایشان سختترین دردها را ملموس دیدهاند. هیچ گوشی نبود که بخواهد حرفی از امام معصوم بشنود و هیچ چشمی نخواست سیره و روش زندگی الهی را بیاموزد وان را در جامعهی خود پیاده کند. به حدی سخت بر امام سجاد میگذرد که حتی مدینه را ترک میکند. این دوره برای امام محمدباقر علیهالسلام دورهی آزمون عملی است. زیرا حضرت بعدها قدر این موضوع را به حدی عالی میداند که فرصت بهدستآمده را غنیمت میشناسد. زیرا در این دوران گوشهایی پیداکرده که خروجیاش کسی مثل ابوحمزه میشود.
این کارشناس دینی اظهار کرد:بعد شهادت حضرت امام سجاد بنیامیه روبهزوال میرفت. حکومتها به چندین دسته تقسیمشده بود. برای امام باقر علیهالسلام فرصتی در مدینه پیش آمد. چون مردم اضمحلال تفکر باطل دنیاطلبان بنیامیه را دیده بودند. مردم دیدند تنها چشمه جوشانی که میتواند مجموعه معارف الهی انسانی را برای آنها تأمین کند وجود مبارک ائمهی معصومین است. به این دلیل است که میبینید محیط آماده میشود سخنان امام محمدباقر بشنود. هرچقدر که هم امام در جامعه باشد، اما گوشی برای شنیدن نباشد سودی ندارد.
وی در رابطه با فرصت پیشآمده در زمان امام محمدباقر علیهالسلام گفت: امام باقر از این فرصت استفاده کرد و شروع به تدریس علوم عملی در جامعه میکند و تنها محدود به مسائل اخلاقی و طهارت نمیشود که شعاری باشد. بلکه در عمل و در سیرهی حضرت این وجوه دیده میشود.
وی دربارهی قله علوم منبعث از اهلبیت میگوید:. ما اگر دورهی امام محمدباقر را شروع قرار بدهیم اوج قله در زمان امام رضا علیهالسلام است؛ که مردم قدرت را با علم سنجیدند؛ لذا میگویند مأمون قدرت علمی داشت؛ و امام رضا علیهالسلام وقتی در مناظرات قدرت علمی خودش را نشان میدهد آن موقع است که چشمه علوم آل رسول خود را نشان میدهد و این چشمه منبعث از وجود حضرت امام محمدباقر علیهالسلام است.
وی دربارهی قله علوم منبعث از اهلبیت میگوید:. ما اگر دورهی امام محمدباقر را شروع قرار بدهیم اوج قله در زمان امام رضا علیهالسلام است؛ که مردم قدرت را با علم سنجیدند؛ لذا میگویند مأمون قدرت علمی داشت؛ و امام رضا علیهالسلام وقتی در مناظرات قدرت علمی خودش را نشان میدهد آن موقع است که چشمه علوم آل رسول خود را نشان میدهد و این چشمه منبعث از وجود حضرت امام محمدباقر علیهالسلام است.
حجتالاسلام بهادری در ادامه در رابطه با گسترهی علوم زمان امام محمدباقر بیان میدارد:یکی از بزرگان اهل سنت میگویند وارد مسجد کوفه شدند دیدم ۹۰۰ کرسی درس برپاست و دو کرسی مشابه راندیدم؛ و تمام علوم توسط ایشان پرورش یافت. دکتر حسابی در ارتباط با امام محمدباقر میگویند مکتب او مکتبی بود که توانست تمام نظرات لاینحل بطلمیوس را حل کند.
در پایان این کارشناس علوم دینی گفت: جا دارد جامعه ما به معنای حقیقی از نوع برخورد، سیره، آن حضرت الگوبرداری کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *