تبلیغات در عرصه ادبیات کودک مناسب نیست/والدین باید کتاب خوانند تا کودکان یاد بگیرند
سید علی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر عرصه فرهنگ و ادبیات در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره فعالیت های کنونی خود در عرصه نویسندگی گفت: در حال مشغول نگارش کتاب "پدران و مادران من" هستم که این کتاب یکی از کتب از مجموعه مجلدات "من مسلمانم" است. این کتاب جلد سوم این مجموعه است که به نوعی به تاریخ تمدن اسلام می پردازد.
وی درباره سنین هدف کتاب "پدران و مادران من" افزود: این کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده و توسط انتشارات "به نشر" وابسته آستان قدس رضوی وارد بازار خواهد شد.
این نویسنده درباره چارچوب های نگارش متن برای سنین کودک و نوجوان تاکید کرد: برای نگارش کتب کودک و نوجوان باید اصول خاص خود رعایت شود تا این نسل بتواند با با کتاب ارتباط برقرار کند. اصولی مثل ساده نویسی، جذابیت بصری، توجه به نیازهای کودکان و همچنین اهمیت دادن به محتویات دینی بدون شعارزدگی از جمله اصل های مهم در عرصه نویسندگی کودک و نوجوان است که می توان با توجه به آنها مخاطب کودک و نوجوان را جذب کرد.
وی در زمینه شیوع چاپ و نشر کتب کودک و نوجوان بر اساس شخصیتهای کارتونی هالیوودی اظهار کرد: در زمانه ای که حمایت از تولید داخلی تاکید شده ما می بایست اهرم های تشویقی برای تالیف و نگارش کتب کودک و نوجوان را فعال کنیم تا در کتاب فروشی ها به جای کتب ترجمه و پرداختن به شخصیت های کارتونی هالیوودی شاهد نشر و عرضه آثار مطلوب تالیفی در عرصه کودک و نوجوان باشیم.
دبیر دو ویژه نامه پژوهشنامه ادبیات کودکان درباره اهمیت پرداختن به شخصیتهای بزرگ دینی و ملی در آثار کودک و نوجوان ادامه داد: یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی این روزها فقدان و کمبود اطلاعات تاریخی موثق است. نبود این اطلاعات باعث می شود تا مسیر رو به رشد فرهنگ گاهاً منحرف شود. ما در تاریخ ایران و اسلام شخصیت های بزرگی داریم که می توانیم با توجه ویژه به آنها عرصه ادبیات کودک و نوجوان را متحول کنیم.
وی درباره تاثیر خانواده در افزایش سرانه مطالعه کتاب تاکید کرد: طبیعتاً اگر پدر و مادر خودشان کتاب نخوانند نمی توانند مشوق کودکان در مطالعه کتاب باشند. خانواده ها باید در ابتدا از خودشان به کتابخوانی روی بیاورند تا کودکان با الگوبرداری از آنها ناخودآگاه خواندن کتاب را در گوشه ای از زندگی خود قرار داده و با آن انس بگیرند.
کاشفی مشکل بزرگ ادبیات کودک و نوجوان را نبود تبلیغات خواند و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی عرصه کتاب کودک و نوجوان نداشتن ویترین و تبلیغات مناسب است. متاسفانه به دلایل مختلف اطلاع رسانی خوبی در قبال آثار چاپ شده در ادبیات کودک و نوجوان نمی شود و همین عاملی شده تا مردم کمی با این عرصه غریبه باشند. از نظر من برگزاری نشست های محلی، جشن امضا آثار و بردن کتاب درون محلات می تواند باعث آشنایی بیشتر خانواده ها با کتب خوب در سنین پایین باشد.